ایران پرسمان
پایان سحر
چهارشنبه 20 شهريور 1398 - 15:41:38
ایران پرسمان -
پایان سحر
٢١٦
٠
همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سحر خدایاری دختر هوادار تیم استقلال که برای حضور در استادیوم و تماشای بازی تیم محبوبش دستگیر شده و چند روز پیش برای پیگیری پرونده‌اش به دادسرا مراجعه و بعد خودسوزی کرده بود؛ درگذشت.
خبرها و پیام‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین رسمی مانند خبر آنلاین؛ حکایت از آن دارد که این دختر جوان بعد از اینکه برای گرفتن تلفن همراهش به دادسرا مراجعه کرده و می‌شنود که برای تحمل 6‌ماه حبس به زندان خواهد رفت برآشفته شده و از دادسرا خارج و به گفته شاهدان درحالی‌که فریاد اعتراض سر می‌داده است، اقدام به‌خودسوزی کرده و با 90 درصد سوختگی از نوع درجه 3 به بیمارستان منتقل می‌شود. البته هنوز مسئولان قضایی و دادسرا به موضوع خودسوزی سحر خدایاری هیچ واکنش رسمی نشان نداده‌اند و هیچ‌گونه جزئیات دقیقی از پرونده او و مراحل رسیدگی به آن منتشر نشده است اما شنیده می‌شود که در روز حادثه مسئول رسیدگی به پرونده حضور نداشته است و او از افراد حاضر در دادسرا شنیده که برای او حکم 6‌ماه حبس صادر خواهد شد.
به اعتقاد کارشناسان حقوقی، مسئولان دستگاه قضا و بازرسی این نهاد باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که چه فرد یا افرادی در شرایطی که هنوز قاضی و مسئولان قضایی در دادگاه به این پرونده رسما رسیدگی نکرده‌اند؛ اقدام به گمانه‌زنی درباره حکم و سرنوشت پرونده کرده و با ترس و التهابی که در سحر خدایاری به‌وجود آورده، به این حادثه دامن زده است.
خودسوزی و درگذشت این دختر هوادار تیم استقلال که اتهامش تماشای فوتبال در استادیوم است واکنش‌های بسیار زیادی در بین مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس، فعالان مدنی و سیاسی، فعالان حقوق زنان، هنرمندان، بازیکنان فوتبال، هواداران تیم‌ها و مردم عادی به‌دنبال داشته است. معصومه ابتکار، معاون امور زنان رئیس‌جمهور در توییتی نوشت:«‌براساس شواهد و ضرورت با ریاست قوه قضاییه مکاتبه شد به انتظار اینکه این رویه‌ها ادامه پیدا نکند.»
همچنین معاونت زنان ریاست‌جمهوری در اطلاعیه‌ای گزارشی از پیگیری پرونده سحر خدایاری داد و نوشت: «معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده هفته گذشته پس از اطلاع از موضوع خودسوزی خانم سحر خدایاری و بررسی صحت و سقم موضوع در جلسه چهارشنبه دولت، به دستیار ویژه حقوق شهروندی خود، خانم شهناز سجادی ماموریت داد تا در محل بیمارستان حاضر و موضوع را شخصا بررسی کند. خانم سجادی روز پنجشنبه 14 شهریور در بیمارستان با مادر و خواهر سحر دیدار و جزئیات ماجرا را همان روز به‌طور کتبی گزارش کرد.
این گزارش روز شنبه به پیوست نامه‌ای رسمی به امضای معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده برای رئیس محترم قوه قضاییه ارسال شد.در جلسه دولت روز یکشنبه نیز موضوع مطرح شد و وزیر ورزش و جوانان در مورد اقدامات صورت گرفته برای حضور خانم‌ها در مسابقات توضیح داد.» همچنین محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در بخش کامنت‌های توییتر خود و در پاسخ به مخاطبی که گفته بود چرا در مقابل درگذشت سحر خدایاری که جرمش« فقط عاشق فوتبال بود» سکوت کرده است، نوشت:« کار من و امثال من موضع‌گیری و محکومیت نیست. ما مسئولیم و پاسخگو، در دولت این اتفاق بسیار تلخ رو پیگیری می‌کنیم.»
علاوه بر مسئولان دولتی برخی از نمایندگان مجلس هم به درگذشت سحر خدایاری واکنش نشان دادند؛ پروانه سلحشوری عضو فراکسیون زنان مجلس در توییتی نوشت:« او تنها دختر آبی نبود. سحر دختر ایران بود. درجایی که مردانش برای زنان تکلیف تعیین می‌کنند و ابتدایی‌ترین حقوق انسانی‌ را از آنها سلب می‌کنند، و زنانی که علیه زنان در این ظلم آشکار مردان را همراهی می‌کنند، همه ما در حبس و سوختن سحرهای این سرزمین مسئولیم.»
سیدفرید موسوی، نماینده اصلاح‌طلب تهران هم در متنش در شبکه اجتماعی خواستار پایان دادن به تبعیض‌ها شد:«‌حل برخی مسائل ساده چنان دیر می‌شود که زخم مهلک به روان جامعه می‌زند و برایشان پاسخی به تاریخ نداریم. مردسالاری، تبعیض جنسی، منع ورود زنان به ورزشگاه‌ها و نهایتا مرگ دردناک دختر آبی حلقه‌های یک زنجیر است.»
همچنین بخشی از هنرمندان، بازیگران، کارگردانان و... هم به درگذشت سحر خدایاری واکنش نشان دادند و تعدادی هم جملاتی را به یاد او نوشتند. «بیشترین و بهترین لذت من تماشای فوتبال بود، حالا دیگر چگونه ادامه دهم وقتی دیگر تیم‌ها و لباس‌هایشان رنگارنگ نیست و همه را #آبی خواهم دید.» این جمله رسول صدرعاملی، کارگردان سینما بود. همچنین مهناز افشار هم غم خود را از درگذشت سحر خدایاری اینگونه بروز داد:« و تو می‌مانی با وجدانت سحر هم مُرد...»
درگذشت سحر خدایاری این سؤال را در افکار عمومی مطرح کرده که چرا باید موضوعی همانند ورود زنان به استادیوم‌ها که با مدیریت مسئولان می‌تواند حل و حتی به پتانسیلی برای شادی و نشاط اجتماعی بدل شود، در نهایت به‌خودسوزی و مرگ دختری جوان، اندوه اجتماعی، سرخوردگی و افسردگی بخشی از افکار عمومی در جامعه منجر شود. همشهری در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی این سؤال و موضوع پرداخته است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/50958/پایان-سحر
بستن   چاپ