ایران پرسمان
وجود ذرات پلاستیک در آب آشامیدنی
چهارشنبه 20 شهريور 1398 - 18:13:31
ایران پرسمان -
وجود ذرات پلاستیک در آب آشامیدنی
٥٤
٠
سیناپرس / یک تحقیق تازه نشان داد که روش تصفیه کنونی آب و فاضلاب، ممکن است به طور موثر نتواند آلودگی ذرات پلاستیک را از بین ببرد.
این امر ممکن است با افزایش انباشت زباله­ های پلاستیکی در طبیعت، برای سلامت انسان و محیط­زیست آبی مشکلاتی به وجود بیاورد.
دانشمندان برای درک اینکه آلودگی ذرات پلاستیک چگونه تجزیه و در فرایند تصفیه فاضلاب وارد آب می شود، کارایی روش­های موجود تصفیه آب در حذف ذرات نانو و میکروپلاستیک کوچکتر از 5 میلی متر را بررسی کردند.
آنها دریافتند که روش های تصفیه کنونی آب ممکن است حتی تکه های کوچک پلاستیک را ریزتر کند؛ این یافته نگرانی هایی را درباره کیفیت آب تصفیه شده به وجود آورده است.
سالانه 300 میلیون تن پلاستیک در جهان تولید می شود که 13 میلیون تن از آن در رودخانه ها و اقیانوس ها رها می شود.تحقیقات نشان می دهد اگر این روند ادامه داشته باشد تا سال 2025، حدود 250 میلیون تن پلاستیک در آبهای جهان وجود خواهد داشت.
«جودی لی» نویسنده مقاله حاصل از این تحقیق می گوید: وجود ذرات نانو و میکروپلاستیک در آب به یکی از معضلات مهم زیست محیطی تبدیل شده است. این ذرات به علت اندازه بسیار کوچک خود می توانند توسط میکروارگانیزم های زنده بلعیده شده و وارد جریان تصفیه آب و فاضلاب شود.
به علاوه این ذرات در حجم زیاد با مسدود کردن قطعات فیلتر آب و افزایش جرم و رسوبات روی تجهیزات تصفیه آب بر عملکرد تصفیه خانه ها تاثیر منفی می گذارد .
طبق برآوردها سالانه 300 میلیون تن پلاستیک در جهان تولید می شود که 13 میلیون تن از آن در رودخانه ها و اقیانوس ها رها می شود. تحقیقات نشان می دهد اگر این روند ادامه داشته باشد تا سال 2025، حدود 250 میلیون تن پلاستیک در آبهای جهان وجود خواهد داشت.
از آنجا که پلاستیک از طریق شرایط آب و هوایی یا با گذشت زمان تجزیه نمی شود، انباشت آن در چرخه آب در سطح جهان یک تهدید بالقوه برای محیط زیست آبی و سلامت انسان به شمار می رود. اما کشف وجود ریزذرات پلاستیک در آب همچنان یک چالش بزرگ است.
بر اساس گفته نویسندگان این تحقیق، یک چالش کلیدی در مسیر تحقیق آنها این بود که در حال حاضر روش های مناسب کمی برای کشف ذرات پلاستیک در آب وجود دارد که این امر از درک کامل سرنوشت ریزذرات در آب جلوگیری می کند. آنها افزوده اند که نفوذ چنین آلاینده هایی به آب و تصفیه خانه ها یکی از دغدغه های جدی در مورد کیفیت آب تصفیه شده است.
میکروپلاستیک ها در همه نوع شکل و اندازه ای وجود دارند و از مواد مختلفی ساخته شده اند که این امر باعث می شود جلوگیری از نفوذ آنها به جریان تصفیه آب دشوار باشد.
علاوه بر این روش های مختلف تصفیه ممکن است بر پلاستیک هایی که ترکیب شیمیایی آنها با هم بسیار متفاوت است تاثیرات متفاوتی بگذارد. محققان می­ گویند برای مقابله با این امر نیاز به روش های تصفیه جدیدی داریم که بتواند به طور موثر و دقیق با استاندارد های لازم مطابقت داشته باشد تا تهدیدهای بالقوه نسبت به اکوسیستم ها را از بین ببرد.
نتایج این تحقیق در مجله تحقیقات آب (Water Research)، منتشر شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/51035/وجود-ذرات-پلاستیک-در-آب-آشامیدنی
بستن   چاپ