ایران پرسمان
ادعای سناتور آمریکایی درباره موافقت ترامپ با پیشنهاد «خط اعتباری» مکرون
پنجشنبه 21 شهريور 1398 - 11:50:48
ایران پرسمان -
ادعای سناتور آمریکایی درباره موافقت ترامپ با پیشنهاد «خط اعتباری» مکرون
k ٥٩
١٠
آخرین خبر / سناتور آمریکایی "کریس مورفی" روز پنجشنبه از موافقت ترامپ با طرح فرانسه برای پرداخت 15 میلیارد دلار به ایران در مقابل بازگشت از کاهش تعهدات برجامی خبر داد.
به گزارش ایرنا، کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کنتیکت در صفحه کاربری توییتری خود نوشت: ترامپ به ایران 15 میلیارد دلار برای بازگشت به توافقی می دهد که او خود، آن را رد و پاره کرد.
در ماه‌های اخیر، امانوئل مکرون تلاش‌هایی برای کاهش تنش در روابط ایران و آمریکا آغاز کرده بود. رفت وآمدها و گفت وگوهایی نیز بین مقامات ایران و فرانسه انجام شد و نقطه اوج این تلاش‌ها حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بیاریتز فرانسه و رایزنی با لودریان وزیر خارجه و نیز امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور در حاشیه نشست سران گروه 7 بود.
رئیس‌ جمهوری فرانسه در هفته های اخیر اقدامات فشرده‌ای را در جهت دستیابی به توافقی با ایران انجام داد؛ اقداماتی که اوج آن دعوت از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان برای حضور در حاشیه اجلاس گروه 7 دربیاریتز فرانسه بود. ظاهراً قرار بود پاریس یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری در اختیار تهران قرار دهد که به دلیل مخالفت آمریکا این طرح ناکام ماند.
اما امروز سناتور آمریکایی "کریس مورفی" از موافقت ترامپ با طرح فرانسه برای پرداخت 15 میلیارد دلار به ایران در مقابل بازگشت از کاهش تعهدات برجامی خبر داد.
دیلی‌بیست: طرح ماکرون شامل تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای در آینده است
فارس نیز گزارش داد، نشریه آمریکایی دیلی‌بیست مدعی‌‌ است طرح امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر راه‌اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری تضمین شده با نفت ایران، شامل تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای در آینده است.
در شرایطی که پیش از این، «برایان هوک» رئیس کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا و از افراد نزدیک به وزیر خارجه آمریکا گفته بود که فرانسوی‌ها طرح ملموسی را به آمریکا ارائه نکرده‌اند و معافیتی برای فروش نفت ایران در کار نیست، دیلی‌بیست به نقل از چهار منبع آگاه ادعا کرده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده چندان با این طرح مخالف نبوده و در حال ارزیابی آن هستند.
دیلی‌بیست در توصیف طرح ماکرون می‌نویسد: «در برابر پول (اعتبار 15 میلیارد دلاری)، ایران باید به پایبندی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی که در سال 2015 منعقد شد (برجام) بازگردد. تهران همچنین باید با عدم تهدید امنیت خلیج فارس و عدم ممانعت از دریانوردی در این منطقه موافقت کند. در نهایت، تهران باید متعهد به گفت‌وگوهای منطقه‌ای خاورمیانه‌ای در آینده شود.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/51199/ادعای-سناتور-آمریکایی-درباره-موافقت-ترامپ-با-پیشنهاد-«خط-اعتباری»-مکرون
بستن   چاپ