ایران پرسمان
ایده آسانسور فضایی کِی عملی می شود؟
شنبه 23 شهريور 1398 - 18:57:01
ایران پرسمان -
ایده آسانسور فضایی کِی عملی می شود؟
٠
٠
دیجیاتو / با اینکه ایده آسانسور فضایی (space elevator) سال‌ها پیش وارد داستان‌های علمی تخیلی شد اما دانش امروز بشر هم نتوانسته ساخت آن را ممکن کند. با این حال دو منجم از دانشگاه‌های کمبریج و کلمبیا اعلام کرده‌اند که به جایگزین عملی این سازه دست پیدا کرده و نام آن را Spaceline گذاشته‌اند.
یکی از مشکلات اصلی ساخت برج فوق‌العاده بلندی با چنین عظمت این است که باید فکری به حال تحمل وزن زیاد آن هم کرد و تا به حال ماده‌ای کشف نشده که بتواند این مشکل را از سر راه بردارد.
با این حال محققانی که ایده Spaceline را مطرح کرده‌اند مفهوم بنای ساخت این سازه از روی زمین را کنار گذاشته و به جای آن گفته‌اند که نوعی کابل یا برج از ماه به مدار ژئوسنکرون (زمین آهنگ) زمین کشیده شود.
آسانسور فضایی
با اینکه چنین ایده‌ای هم در دهه 70 میلادی مطرح شده بود اما این محققان برای اولین بار محاسبات ریاضی آن را انجام داده و دریافتند که ساخت چنین سازه‌ای می‌تواند عملی شود. Spaceline همانطور که از نامش پیداست بیشتر به یک قلاب فضایی شباهت دارد تا یک برج. جسمی باریک و قوی را تجسم کنید که طولی در حدود 360 هزار کیلومتر دارد و سطح ماه را به مدار زمین متصل می‌کند.
هر کسی که قصد سفر به ماه را داشته باشد فقط باید خود را به ارتفاع درستی رسانده و از ایستگاهی که در آنجا بنا شده به وسیله نوعی بالابر به سمت ماه حرکت کنند.
با اینکه دستیابی به چنین سازه‌ای در حال حاضر دور از انتظار به نظر می‌رسد اما اینکه می‌دانیم محاسبات آن انجام شده و تئوری‌ها دستیابی به آن را امکان‌پذیر می‌دانند شاید زمینه تحقق آن را در آینده نه چندان دور فراهم بیاورد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/51795/ایده-آسانسور-فضایی-کِی-عملی-می-شود؟
بستن   چاپ