ایران پرسمان
برج طوبی در مسیر پلاسکو
پنجشنبه 28 شهريور 1398 - 10:13:15
ایران پرسمان - برج طوبی در مسیر پلاسکو
k ٢.٢
٠
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
چند روز پیش سخنگوی آتش‌نشانی تهران در رابطه با تاییدیه ایمنی در ساختمان‌های این کلانشهر گفت: «تقریبا مراجعه افراد به سازمان آتش‌نشانی برای اخذ مجدد تاییدیه ایمنی، نزدیک به صفر است»، این موضوع را اعضای شورای شهر تهران نیز تایید کردند و انتشار این اخبار در روزنامه «آرمان ملی» باعث شد که چند کسبه در برج اداری ـ تجاری طوبی، واقع در چیتگر (منطقه 22) با دفتر نشریه تماس بگیرند و در مورد مشکلات پرشمار این ساختمان که هنوز به دلایل ایمنی، سند آنها صادر نشده، ابراز گلایه نمایند. یکی از کسبه این مجتمع که چند واحد در مجتمع طوبی در سال 90 خریداری کرده به «آرمان ملی» می گوید: ظاهرا زمین این مجتمع متعلق به شهرداری بود و بعد زمین آن را به سازمان بازنشستگی می‌فروشد و بعد از آن قوه قضائیه این ساختمان را خردیداری کرده و حالا یک فرد به‌عنوان مالک مجتمع شناخته می‌شود.
مشکلات پرشمار برج طوبی
وی که تمایلی نداشت نامش در این گزارش ذکر شود، خاطرنشان کرد: یک ماه پیش، آتش سوزی گسترده‌ای در این برج رخ داد و چون ساعت وقوع آتش سوزی حدود 2 بامداد بود، ماموران آتش‌نشان خیلی سریع به مجتمع رسیدند و از وقوع فاجعه‌ای مانند پلاسکو جلوگیری کردند. در گزارش آتش نشانی آمده که خطوط لوله گاز این برج که غیرقانونی و بدون تایید ایمنی ساخته شده، منجر به آتش سوزی شده است. انشعابات گاز این ساختمان غیرمجاز و شرکت گاز هم از این موضوع مطلع است. از سوی دیگر مدارکی داریم که استانداردهای زلزله این ساختمان اصلا کامل نیست و فن‌های پارکینگ کار نمی‌کند. این موضوع باعث می‌شود که یک جرقه کوچک در پارکینگ، باعث آتش سوزی گسترده در کل ساختمان شود و همه زندگی و کل سرمایه‌مان در آتش بی‌توجهی‌ها بسوزد. چرا باید آسانسورهای غیراستاندارد در 22 طبقه ساختمان استفاده شود، چاله آسانسور کوچکتر از حد معمول است و تاییدیه آن صادر نمی‌شود و به‌دلیل این مشکلات و صدها مورد دیگر سند واحدهای این مجتمع صادر نمی‌شود. وی در ادامه می‌افزاید: این مسائل را هر بار به آتش نشانی، سازمان استاندارد و نظام مهندسی به شکل رسمی ابلاغ کرده‌ایم اما چون یکسری از افراد خود را به سازمان‌های امنیتی کشور منتصب می‌کنند، به این دلیل هیچ‌اقدامی در این رابطه و برای بهبود شرایط موجود رخ نمی‌دهد. خیلی‌ها شکایت کرده‌اند و به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و این ساختمان اینقدر خلاف در ساخت دارد که سندهای آن صادر نمی‌شود.یکی دیگر از کسبه برج طوبی نیز با بیان اینکه فروردین‌ماه 97 رای قطعی کمیسیون ماده 100 برای قلع و قمع چندین واحد تجاری و رستوران غیرمجاز این مجتمع صادر شد و طبق قانون باید حداکثر در مدت شش ماه این اتفاق رخ می‌داد، خاطرنشان کرد:‌ تاکنون این اتفاق رخ نداده و مالکان ساختمان این امر به بازرسی شهرداری گزارش کرده‌اند و دادگاه رسما به شهرداری نامه نوشته که باید هرچه سریع‌تر رفع خلاف شود، ولی شهرداری که مکلف به اجرای ماده 100 است، این کار را انجام نمی‌دهد. طبق قرارداد ما باید تا 5 سال پیش سند واحدهای مجتمع طوبی صادر می‌شد و با توجه به مشکلاتی که این ملک دارد، بعید می‌دانیم که تا 5 سال دیگر نیز این اتفاق رخ دهد. زمانی که ما این واحدها را پیش خرید کردیم، قیمت آنها با مجتمع کوروش یکسان بود و حالا قیمت واحدهای کوروش سه برابر اینجا شده ولی هنوز سند واحدهای ما صادر نشده است.
عدم توجه هیات‌مدیره به هشدار شهرداری
شهردار منطقه 22 نیز با اشاره به اخطارهای داده شده به ساکنان برج‌های این منطقه گفت: هشدار به هیات‌مدیره برج اداری ـ تجاری طوبی داده شده و اعلام کرده بودیم که برای رفع نواقص ایمنی اقدام کند اما از سوی هیات‌مدیره آن توجهی صورت نگرفت. علی نوذرپور با بیان اینکه درباره برنامه‌های شهرداری منطقه 22 پایتخت برای الزام سازندگان و بهره‌برداران برج‌های مسکونی و اماکن تجاری و تجمعی این منطقه برای رعایت ضوابط ایمنی اظهار کرد: بحث جدی در مورد ایمنی در کشور ما وجود دارد و هیچ ‌الزام قانونی برای عدم سکونت ساکنان یک برج قبل از دریافت پایان کار توسط سازندگان وجود ندارد.شهردار منطقه 22 پایتخت با اشاره به سکونت شهروندان در بسیاری از ساختمان‌های پایتخت که هنوز پایان کار اخذ نکرده‌اند، ادامه داد: عدم دریافت پایان کار در یک ساختمان به معنای عدم دریافت تایید ایمنی توسط مالکان و بهره‌برداران آن است. طبق قانون، شهرداری نمی‌تواند از مردم برای استفاده از ملک‌شان ممانعت کند اما برای برج‌هایی که هنوز پایان کار و تاییده ایمنی ندارند اقداماتی انجام می‌دهیم؛ در این برج‌ها با نصب بنر به ساکنان آن هشدار و اخطارهایی به هیات‌مدیره و ساکنان آنها داده می‌شود اما این اقدامات تاثیر چندانی بر ساکنان ندارد. این گزارش‌ها به دست سایر اعضای کمیته ایمنی رسیده و از آنها نیز می‌خواهیم موارد مطرح شده در گزارش را از نزدیک و در جریان بازدید میدانی از هر برج بررسی کنند؛ در نهایت گزارشات دریافتی اجماع و به یک صورتجلسه تبدیل می‌شود.نوذرپور در پایان خاطرنشان کرد: در مورد مجتمع تجاری طوبی [مجتمع تجاری واقع در بلوار کوهک که چندی پیش دچار حریق گسترده شد] هشدار به هیات‌مدیره آن انجام شده و اعلام کرده بودیم که برای رفع نواقص ایمنی اقدام کند، اما از سوی هیات‌مدیره آن توجهی صورت نگرفت.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/52990/برج-طوبی-در-مسیر-پلاسکو
بستن   چاپ