ایران پرسمان
ضربه‌های سر در کودکی می‌تواند سبب آلزایمر در پیری شود
پنجشنبه 28 شهريور 1398 - 16:51:55
ایران پرسمان - ضربه‌های سر در کودکی می‌تواند سبب آلزایمر در پیری شود
٢٧٤
٠
صدا و سیما / عصومه صالحی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما در آستانه روز جهانی آلزایمر با تاکید بر تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر گفت:تشخیص زودهنگام، درمان موثر را سبب می‌شود و درمان موثر کاهش افت حافظه را در پی دارد همانطور که با پیشگیری نیز می‌توان تا 30 درصد ابتلا در آینده را کاهش داد.
وی با بیان اینکه سالمندی هم فرصت و هم تهدید است، گفت: سالمندی فرصتی برای انتقال تجربیات است و تهدیدی برای کاهش سلامتی بنابراین باید سالمندی سالمی داشته باشیم تا منشا خیر باشیم از اینرو در انجمن الزایمر ایران طرح «حساس» را اجرایی کردیم .
خانم صالحی افزود: در طرح حساس (حفظ سلامت افراد سالمند) ما بر پیشگیری تاکید داریم بطوریکه از افراد بالای 50 سال شروع کرده ایم به این صورت که هر سال پرونده‌ای برای این افراد تشکیل و تست حافظه و افسردگی از آنان گرفته می‌شود،کلاس‌های زبان و موسیقی ونیز کلاس‌های مختلف آموزشی برگزار می‌کنیم و بیماری‌های دوران سالمندی و روش‌های پیشگیری برای ان‌ها توضیح داده می‌شود که بسیار موثر است.
وی با اشاره به اینکه مهمترین اصل این است که دوران 50 سال به بعد زمان مهارت آموزی انسان هاست گفت: علاوه بر یادگیری، باید یک مهارت جدید، مورد توجه سالمندان در سبک زندگی آنان باشد. ورزش، پرهیز از خوردن غذا‌های آماده (فست فودها) و رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از غلات و سبزیجات است می‌تواند در سلامتی سالمندان موثر باشد.
رئیس انجمن آلزایمر ایران افزود:کل بیماری‌های اختلال شناخت و حافظه؛ دمانس (خِردسودگی) نامیده می‌شود، اما 40 درصد دمانس‌ها قابل برگشت هستند چراکه کم کاری تیرویید، کمبود ویتامین ب 12 یا مشکلات غددی و بیماری‌های عفونی می‌تواند سبب اختلال شناخت و حافظه شود که اگر زودتر برای تشخیص مراجعه کنند قابل برگشت است، اما متاسفانه 60 تا 70 درصد دمانس‌ها غیرقابل برگشت هستند که بیماری آلزایمر از جمله آنهاست.
وی با تاکید بر اینکه تشخیص زودهنگام آلزایمر هزینه تحمیلی بر خانواده و جامعه را نیز کاهش می‌دهد گفت:هزینه یک بیمار آلزایمری در جهان یک و یک دهم تریلیون دلار است و در کشور ما جوانی سالمندی نیز درحال افزایش است. یک فرد مبتلا به آلزایمر درماه بین 3 تا 6 میلیون هزینه دارد که هم بر روی دوش جامعه و هم خانواده سنگینی می‌کند.
صالحی افزود: در آینده مراقبت کننده نیز نخواهیم داشت و این وضعیت، وضعیت هشدار است که پدیده کم فرزندی و بی فرزندی داریم. کسانی که دهه 60 هستند باید بیشتر به فکر دوره سالمندی خود باشند، این مسئله مهمی است که دولت باید از الان به فکر باشد تا سالمندی سالمی را در جامعه شاهد باشیم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/53266/ضربه‌های-سر-در-کودکی-می‌تواند-سبب-آلزایمر-در-پیری-شود
بستن   چاپ