ایران پرسمان
2 اشتباه بزرگ ناطق به روایت توکلی
پنجشنبه 28 شهريور 1398 - 22:08:03
ایران پرسمان - 2 اشتباه بزرگ ناطق به روایت توکلی
k ١.٨
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ششمین نشست از سلسله جلسات هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) با حضور احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، برگزار شد و توکلی به شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایران در دوران دولت اصلاحات پرداخت.‌به گزارش فارس، توکلی در ابتدای این نشست به موضوع انتخابات سال 1376 و پیروزی خاتمی در آن انتخابات پرداخت و با اشاره به اهمیت این حادثه گفت: «آذر 1375 بعد از طی‌شدن دوران تحصیل در انگلستان، به ایران بازگشتم و سراغ تأسیس روزنامه فردا رفتم. ضمنا با حدود 15 نفر از افراد نزدیک درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 مشورت کردم؛ از‌جمله سراغ آقای جواد لاریجانی رفتم». او ادامه داد: «انتخابات هم شکل و قوام گرفته بود و همگان در جناح اصولگرایی، آقای ناطق‌نوری را پیروز انتخابات می‌دانستند. از او پرسیدم اگر من نامزد انتخابات شوم، چه اتفاقی می‌افتد که جواد لاریجانی پاسخ داد: همه‌ چیز به هم می‌خورد». توکلی یادآور شد: «در پاسخ گفتم شما چطور سیاست‌مداری هستید که یک متغیر برون‌زا به‌راحتی می‌تواند تمام برنامه شما را دچار اختلال کند؟».‌توکلی با اشاره به جمع‌بندی خود در اینکه اگر در آن انتخابات نامزد می‌شدم برنده انتخابات بودم، افزود: «با حضور من در انتخابات 1376، امکان ایجاد دوقطبی که در نهایت منجر به پیروزی آقای خاتمی شد، رقم نمی‌خورد». عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «بااین‌حال به دو دلیل در عرصه انتخابات وارد نشدم؛ اول نبود افرادی که به من در اداره کشور کمک کنند؛ می‌خواستم که یک «برنده خوب» باشم و افرادی که در این زمینه بتوانند به من کمک کنند، وجود نداشتند. از سوی دیگر، نمی‌خواستم بازی جریان اصولگرایی را به هم بزنم؛ چراکه نتیجه به‌هم‌خوردن بازی طراحی‌شده، اصلا معلوم نبود و امکان داشت در صورت شکست اصولگرایان، همه علت شکست به حضور من در انتخابات مرتبط شود. آقای ناطق‌نوری را در آن موقع خیلی بد نمی‌دانستیم و حداقل از خیلی‌ها بهتر بود».
به ناطق گفتم از سیاست‌های هاشمی انتقاد کن
توکلی با اشاره به تصمیم خود در حمایت از ناطق‌‌نوری در انتخابات سال 1376 بیان کرد: «در آن انتخابات، از آقای ناطق‌نوری حمایت کردم. پیش ایشان رفتم و گفتم حاضرم برای شما کار کنم، ولی از شما می‌خواهم برخی کارها را بکنید و برخی کارها را نکنید تا برنده شوید که در نهایت این توصیه‌ها را جدی نگرفت و دو اشتباه بزرگ او شد». توکلی افزود: «اولین خواسته‌ام این بود که گفتم آشکار کنید که با آقای هاشمی متفاوت هستید؛ چون شما فرق دارید، بنابراین این را به‌صراحت اعلام کنید، ولی این کار را نکرد و خود را دنباله‌رو آقای هاشمی معرفی کرد. تأکید کردم به حرف اطرافیان و برخی افراد جبهه اصولگرایی توجه نکنید و از سیاست‌های آقای هاشمی انتقاد کنید و در مرحله بعد، کارهایی را که می‌خواهید انجام دهید، اعلام کنید. اگر این‌گونه وارد صحنه شوید، زمین بازی عوض می‌شود. دوم اینکه علیه فساد و تبعیض حرف بزنید و به عدالت اجتماعی بپردازید؛ چون اعتقاد شما است؛ بنابراین این را بگویید، ولی خب این کار را نکرد و در مقابل، جبهه مقابل و آقای خاتمی، این کار را کرد و به‌سختی هم انجام داد و پیروز انتخابات شد». وی با اشاره به انتخابات مجلس دوم شورای اسلامی در اسفند سال 1362 گفت: «در آن زمان جو سنگینی علیه من بود. تازه از وزارت کار استعفا داده بودم و از تهران نامزد شدم. در همان انتخابات، 20 نفر از رفقای خود را دعوت کردم و همه جز یک نفر با شرکت من در انتخابات مخالفت کردند. به آنها گفتم من که نامزد هستم و حداقل خودم و همسرم که به من رأی می‌دهند؛ بنابراین دو رأی را حداقل دارم... . در نهایت هم در آن انتخابات به دور دوم راه پیدا کردم. هیچ‌کس در آن انتخابات از من حمایت نکرد و بدون حضور در لیستی، در تهران 300 هزار رأی آوردم».
راهبرد تکثیر نامزدها در انتخابات سال 80 نادرست بود
او با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1380 و علل حضور خود در این انتخابات بیان کرد: «در نزدیکی آن انتخابات، مجدد افراد مختلفی در میان جناح اصولگرایی جمع شدند تا درباره انتخابات بحث و تصمیم‌گیری شود. در آنجا تلاش کردم این موضوع را طرح و اثبات کنم که من بهترین رقیب برای خاتمی هستم و تأکید کردم کثرت نامزدها باعث کاهش رأی ما و افزایش رأی خاتمی می‌شود». توکلی یادآور شد: «در این انتخابات، نیروهای اصولگرا راهبرد تکثیر نامزدها را انتخاب کردند، ولی من در آن جمع تأکید کردم این راهبرد حتی از منظر ساده رفتار یک مصرف‌کننده هم معقول نیست. بنده می‌گفتم که وقتی‌ در اقتصاد رقابت شدید می‌شود و تنوع کالا در یک محصول پیدا شود، به‌طوری‌که انتخاب گزینه مطلوب دشوار باشد، مصرف‌کننده به برند معروف رجوع می‌کند و شرایط در آن زمان به نفع برند معروف می‌شود و اوضاع آن موقع را این‌طور تشبیه کردم و با همین استدلال گفتم که رأی خاتمی بالا می‌رود که البته دوستان گوش نکردند». وی افزود: «مثال خمیردندان را زدم که اگر تنوع محصول زیاد شود، افراد سراغ برند و چهره معروف می‌روند؛ چون می‌خواهند هزینه انتخاب خود را کاهش دهند. در مرحله انتخاب، اگر زیاد جدید باشد، سراغ قدیمی می‌روی، ولی اگر جدید یک‌دانه باشد، روی همین متمرکز می‌شوید. این کثرت باعث آن نتیجه در انتخابات شد و من چهارونیم میلیون رأی آوردم و باقی آرا در جناح اصولگرایی بسیار کم بود».
خاتمی سرمایه‌داری لیبرال را ایرانیزه کرد
توکلی با اشاره به شعار انتخاباتی خود ذیل معنای «جمهوری دوم» و «عقلانیت و عدالت» گفت: «در زمان آقای هاشمی، تأکید می‌کردم مسئولان باید متخصص، متعهد و عاقل باشند؛ می‌خواستم تأکید کنم عقلانیت واقعا مهم است. آقای خاتمی در حوزه اقتصادی، ادامه‌دهنده مسیر آقای هاشمی بود و هیچ کار جدیدی در حوزه اقتصاد نکرد؛ الا اینکه تلاش کرد لیبرال سرمایه‌داری را ایرانیزه کند که ای‌کاش حداقل ایرانیزه می‌کرد». وی افزود: «کارهای آقای هاشمی را اینها توجیه منطقی کرد و طبیعی است من با این دیدگاه از زاویه عدالت اجتماعی، مخالفت کردم. اشکال آنها این نبود که چرا به توسعه و رشد اقتصادی اهمیت می‌دهند، اشکال آنها بی‌اعتنایی یا توجه کم به مقوله عدالت اجتماعی و تأکید تنها بر رشد اقتصادی بود». او گفت: «ایشان خیلی کار کرد، ولی در نمازهای جمعه و تربیون‌های اجتماعی، انتظارات مردم را بالا می‌برد و بعد هرچقدر تلاش می‌کرد، به آن انتظارات نمی‌رسید. شکاف و فاصله بین انتظارات و امکانات منجر به افزایش میزان نارضایتی می‌شد».
به دوستان حزب‌اللهی می‌گویم قدری خودتان فکر کنید
وی گفت:‌ «اشکال ما در بدنه حزب‌اللهی این است که کمتر فکر می‌کنیم و منتظر هستیم تا حتما رهبری موضع علنی بگیرد تا بعد راه بیفتیم. برخی مباحث، اهمیتش واضح و بدیهی است و احتیاجی به گفتن ندارد. یکی از اختلاف‌های من با برخی دوستان در موضوع ولایت‌ فقیه همین بحث است». توکلی با اشاره به دیدگاه خود درباره ولایت فقیه ادامه داد: «به این دوستان حزب‌اللهی می‌گویم بابا! خودت کمی فکر و تأمل‌کن؛ برخی کارها نیاز به دستور صریح رهبری ندارد. تبعیت از امر و نهی رهبری و عدم تخریب برنامه رهبری، وظیفه ما نسبت به ولی ‌فقیه است». او گفت: «ما باید در معرض خط او قرار بگیریم و تلاش کنیم به فکر او نزدیک شویم. به تعبیر آیت‌الله جوادی‌آملی، ولایت ‌فقیه، ولایت عقل و عدل است. باید با عقل خودمان اطراف را ببینیم، ولی تلاش کنیم به دید و منظر او نزدیک شویم. از این حالت انفعال که منتظر دستور رهبری باشیم، درمی‌آییم».

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/53343/2-اشتباه-بزرگ-ناطق-به-روایت-توکلی
بستن   چاپ