ایران پرسمان
وجود آب و پتانسیل حیات در سیارات فراخورشیدی
جمعه 29 شهريور 1398 - 09:34:23
ایران پرسمان - وجود آب و پتانسیل حیات در سیارات فراخورشیدی
٣٣
٠
باشگاه خبرنگاران / در این گزارش قصد داریم به بررسی جالب‌ترین و جدیدترین مسائل حوزه نجوم بپردازیم.
وجود پتانسیل حیات در هزاران سیاره فرا خورشیدی
دانشمندان هزاران سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند که بسیاری از آنها پتانسیل حیات را دارند؛ آنها در تحقیق جدیدی از یک مدل کامپیوتری پیچیده‌تر استفاده کرده‌اند تا داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر و ماموریت یک تلسکوپ فضایی آژانس فضایی اروپایی را بررسی کنند.
یافته‌ها حاکی از آن است که برخی از سیارات فراخورشیدی می‌توانند حاوی «50 درصد آب» باشند؛ این مقدار خیلی بیشتر از مقدار آب روی سیاره زمین است که در آن، آب فقط 0/02 درصد از جرم سیاره را تشکیل می‌دهد اما در واقع فشار به حدی بالاست که بیشتر آب به یخ خشک تبدیل می‌شود.
اکتشافات جدیدی از مرکز جامد سیاره عطارد
به تازگی دانشمندان به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می دهد هسته درونی عطارد جامد است و اندازه‌اش تقریبا برابر با هسته درونی و جامد سیاره زمین است؛ آنها بیان کردند که قسمت درونی عطارد هنوز فعال بوده و دلیلش هسته مذابی است که نیروی لازمِ میدان مغناطیسی ضعیف این سیاره را تامین می کند.
قسمت درونی عطارد سریع‌تر از قسمت درونی سیاره ما با کاهش دما روبرو شده است؛ عطارد شاید به ما در این پیش‌بینی کمک کند که میدان مغناطیسی زمین چگونه با سرد شدن ِ هسته، دستخوش تغییر می‌شود.

سفر از طریق کرمچاله چندان آسان هم نیست
در فیلم‌های علمی- تخیلی بارها شاهد سفر از طریق کرمچاله بوده‌ایم؛ چنی پیش دانشمندان اعلام کردند که سفر به سراسر کیهان از طریق کرمچاله ممکن است؛ البته این دانشمندان ادعای خود را از دیدگاه تئوری ممکن می‌دانند و گفته‌اند که ممکن است این سفر برای انسان‌ها عملی نباشد.
کرمچاله‌ها ساختار و بعد فضا و زمان را شکسته و باعث ایجاد تونل و حفره‌ای می‌شوند که منجر به سفر در زمان می شود همچنین کرم‌چاله‌ها بعد و ساختار فضا را نیز شکافته و آن را جمع می‌کنند که این باعث کوتاه شدن مسافت بین دو نقطه در فضا می‌شود.

خطر طوفان‌های خورشیدی را جدی بگیرید
دانشمندان در 70 سال گذشته طوفان‌های خورشیدی را با استفاده از ابزارهای مشاهده مستقیم مورد مطالعه قرار دادند و همین مطالعات باعث شده که آنها بتوانند از خطرات این طوفانها برای شبکه برق، سیستم‌های ارتباطی مختلف، ماهواره‌ها و ترافیک هوایی مطلع شوند؛ دو نمونه از طوفان‌های شدید خورشیدی در عصر مدرن، باعث قطع برق در کبک، کانادا (1989) و مالمو، سوئد (2003) شده‌اند.
در حال حاضر، تحقیقات در این خصوص نشان می‌دهد که طوفان‌های خورشیدی می توانند قوی‌تر از آنچه تاکنون اندازه‌گیری شده باشند.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دو طوفان خورشیدی عظیم ِ دیگر نیز قبلا رخ داده است؛ این طوفان‌ها در سال‌های 775 و 994 میلادی، رخ دادند حتی اگر این طوفان‌های عظیم خورشیدی بسیار نادر باشند، کشف جدید نشان می دهد که آنها اثرات مکرر و شدید ِ فعالیت‌های خورشیدی را نشان می‌دهند به همین دلیل ما باید از جامعه خود در برابر این طوفان‌های خورشیدی محافظت کنیم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/53372/وجود-آب-و-پتانسیل-حیات-در-سیارات-فراخورشیدی
بستن   چاپ