ایران پرسمان
ساخت دستگاهی که تشخیص تشنج را آسان‌تر می‌کند
شنبه 30 شهريور 1398 - 22:36:48
ایران پرسمان - ساخت دستگاهی که تشخیص تشنج را آسان‌تر می‌کند
١٣
٠
باشگاه خبرنگاران / الکتروانسفالوگرام (EEG) دستگاهی است که سیگنال‌های الکتریکی مغز را با استفاده از چندین الکترود که به ترتیب خاصی در سطح سر نصب می‌شوند، ثبت می‌کند. این الکترود‌ها به کمک نوار‌های ارتجاعی در کنار هم نگه داشته شده و مانند یک کلاه روی سر قرار می‌گیرند.
این دستگاه الگو‌های موج مغزی را ردیابی و ضبط می‌کند و غالباً برای تشخیص صرع، تشنج و سایر اختلالات عصبی استفاده می‌شود. برای انجام EEG، تکنسین‌ها معمولاً از ژل بسیار چسبنده‌ای برای اتصال الکترود به مناطق مختلف پوست سر بیمار استفاده می‌کنند. شستشوی این ژل دشوار است و گاهی پوست را تحریک می‌کند. به علاوه، مو‌ها هم با سیگنال‌های برقی تداخل ایجاد می‌کنند
از این رو تیمی از محققان با هدف رفع این محدودیت ها، موفق شدند نوع جدیدی از الکترود‌های EEG را تولید کنند که می‌تواند بدون نیاز به ژل، این کار را انجام دهد. این الکترود‌ها منعطف و بادوام بوده و عملکرد آن با موی سر تداخلی ندارد.
این تیم 10 الکترود را در یک کلاه سیلیکونی انعطاف پذیر وارد کرده و عملکرد آن را بر روی پوست، بدون مو و نمونه هائی که پوست سر با مو پوشیده شده بود، بررسی کردند. انعطاف پذیری الکترود‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد برخلاف دستگاه‌های معمولی، بر روی پوست‌های دارای مو هم عملکرد درستی از خود نشان دهند. به گفته محققان این الکترود‌ها از نظر مکانیکی پایدار و در مقابل گرما و عرق هم مقاوم هستند.
محققان برای ساختن این نوع از الکترودها، از نانوسیم‌های نقره بهره برده اند. ساخت این الکترود‌ها بسیار کم هزینه است و می‌تواند به صورت انبوه تولید شود.این الکترود‌های قابل انعطاف قرار است با قرار گرفتن در رابط مغز و کامپیوتر، در آینده برای راندن اتومبیل یا حرکت اندام مصنوعی استفاده شوند.
این ایده محققان در مجله ACS Nano Letters منتشر شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/53878/ساخت-دستگاهی-که-تشخیص-تشنج-را-آسان‌تر-می‌کند
بستن   چاپ