ایران پرسمان
سرمقاله آفرینش/ صنایع‌ دستی ایران در چمدان دستفروشان
پنجشنبه 11 مهر 1398 - 08:54:15
ایران پرسمان - سرمقاله آفرینش/ صنایع‌ دستی ایران در چمدان دستفروشان
٠
٠
آفرینش / « صنایع‌ دستی ایران در چمدان دستفروشان » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم مریم اخوان صالح است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
چند وقتی است که خبرهای مربوط به حضور کارگران ایرانی در کشورهای همسایه به گوش می‌رسد.
اینکه کارگران ما در کشورهای مختلف به عنوان نیروی کار مشغول هستند، صرفاً موضوع بدی نیست و می‌تواند بخشی از آمار بیکاری به خصوص در شهرهای مرزی را بکاهد. همچنین خبرهایی از حضور گسترده دستفروشان ایرانی در شهرهای مرزی و دیگر شهرهای عراق و ترکیه به گوش می‌رسد.
این دستفروشان که اغلب صنایع دستی و سنتی ایران را بساط می‌کنند، با توجه به کاهش ارزش ریال در مقابل دیگر ارزها به درآمد خوبی دست می‌یابند و از این مسئله راضی هستند. این افراد با اخذ پلاک عبور موقت، ماشین خود را به محل اقامتشان تبدیل می‌کنند و شهر به شهر طی مسیر می‌کنند تا اجناس خود را برای توریست‌ها و مشتریان محلی به نمایش بگذارند.
همچنین با توجه به کاهش ارزش پول ملی ما در مقابل پول ملی کشورهای همسایه، علاوه بر مشتریان گذری، برخی بازاری‌ها و مغازه داران نیز برای خرید صنایع دستی ایران تمایل دارند.
این‌ها را گفتیم تا نمونه ای ساده، اما موفق را در زمینه حضور مستقل مردم در اقتصاد را نشان دهیم. می‌بینیم که مردم بدون دخالت دولت به صورت خودجوش یک بازار تجاری مناسب برای خود ایجاد کرده اند که علاوه بر کسب درآمد ارزی(هرچند بسیار محدود)، زمینه کاهش بیکاری را فراهم ساخته‌اند.
اگر بخواهیم این الگوی تجاری و اقتصادی را در سطح‌های بالاتر پیاده کنیم قطعاً ارتباط بازار محصولات ما درحوزه گردشگری و صنایع دستی به راحتی می‌تواند برای دیگر همسایگان و توریست‌ها جذاب باشد. اگر امکان و زمینه مساعد برای جذب حداکثری توریست در کشورمان وجود ندارد، باید ظرفیت‌های خود در حوزه های دیگر را گسترش دهیم.
اگر توریست‌های مختلف از غرب تا شرق، کمتر به ایران می‌آیند، ما می‌توانیم با همکاری مناسب با همسایگان محصولات صنایع دستی و توریستی خود را به طریق مختلف در بازارهای محلی و یا محلات توریستی کشورهای همسایه به نمایش بگذاریم و درآمد مناسبی از این جهت برای تولیدکنندگان و فروشندگان تهیه کنیم. اگر مسئولان راه را برای این نحوه تجارت مردم عادی باز بگذارند و زمینه را برای آنها هموار کنند، بسیاری از بیکاران در شهرهای مرزی بدون هیچ هزینه ای می‌توانند درآمد مناسبی برای خود کسب کنند و رونق صنایع دستی بومی را فراهم سازند.
این مسئله علاوه براینکه موجب نمایش صنایع دستی ایران در بازارهای دیگر کشورها خواهد شد و ملل مختلف با هنر ایرانی آشنا می‌شوند، زمینه را برای افزایش انگیزه در حوزه صنایع دستی و گردشگری در شهرها و روستاها فراهم خواهد کرد.
باید توجه داشت که صنایع دستی تنها به هنردست هنرمندان بزرگ اصفهانی ختم نمی‌شود، بلکه ساخت مجسمه‌های کوچک دست ساز و درست کردن زیورآلات محلی و فروش خوراکی‌های بومی و ... می‌تواند محصولات ما را در بازارهای کوچک و بزرگ همسایگان، برای توریست‌ها به نمایش بگذارد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/57485/سرمقاله-آفرینش--صنایع‌-دستی-ایران-در-چمدان-دستفروشان
بستن   چاپ