ایران پرسمان
درک واقعیت‌های نبرد با ایران توسط واشنگتن و ریاض
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 22:54:12
ایران پرسمان - درک واقعیت‌های نبرد با ایران توسط واشنگتن و ریاض
k ١.٥
٠
دیپلماسی ایرانی / متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ویجی پراشاد-سالون | محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، معمار جنگ بی رحمانه این پادشاهی علیه یمن، در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت که جنگ علیه ایران ایده بدی است و می تواند به "فروپاشی کامل اقتصاد جهانی" بیانجامد.
همزمان حوثی ها ویدئویی از یورش خود به عربستان سعودی را منتشر کردند که نشان می دهد در این جنگ چهار ساله تا چه اندازه به اعتماد به نفس رسیده اند.
این حمله و نیز یورش به تاسیسات نفتی عربستان، هراس از حوثی ها را افزایش داده است. آنها توانسته اند با متوقف کردن تولید نیمی از تولید نفت عربستان سعودی و تضعیف روحیه نظامیانش، هراسی واقعی را در دل پادشاهی سعودی دامن بزنند. در صحنه جنگ، عربستان تنها قادر به بمباران های هوایی است و توان به کارگیری نیروی زمینی علیه حوثی ها را ندارد.
این ادعا که ایران "پشتیبان اصلی تروریسم" است، به کلیشه ای از واشنگتن تا ریاض تبدیل شده است، گویی نیازی نیست برای اثبات آن شواهدی هم ارائه شود. ظاهرا اهمیتی ندارد که این عربستان سعودی بود که از طریق مجمع جهانی اسلام، بذر شکل گیری القاعده را کاشت و کشورهای مختلف از اندونزی تا جمهوری چچن را به پشتیبانی از اسامه بن لادن واداشت. در طول چندین دهه، عربستان سعودی با تامین پول، آموزش و تبلیغ واپسگراترین نسخه اسلام، خطرناکترین عناصر را در این جوامع رشد داد تا فرقه ای ایجاد کند که سرانجام، موجب بارش ترور و کشتار بر سر جوامع خودشان و بر سر جهان شدند. شاخک های عربستان سعودی همه جا هستند. گردان های تروریستی آنها با حملات سال 2001 به ایالات متحده آمریکا شهرت یافتند اما اکنون همین عربستان سعودی همراه با آمریکایی ها که خود زمانی آموزش چنین گروه هایی را عهده دار بودند، ایران را به عنوان "حامی اصلی تروریسم" معرفی می کنند. این وارونه سازی واقعیت هاست.
اگر ایالات متحده، عربستان سعودی و اسرائیل – حتی به صورت محدود – به ایران حمله کنند، ایران به سرعت تلافی خواهد کرد و این کار از جبهه های بسیاری انجام خواهد شد. چنین سناریویی به این معنا است که تمام منطقه – از دریای مدیترانه تا کوه های هندوکش- درگیر جنگ خواهند شد.
ایران نشان داده که مسیر دیپلماسی را ترجیح می دهد. ایالات متحده آمریکا باید به قرارداد هسته ای سال 2015 ایران موسوم به برجام بازگردد. دگرش هایی در این قرارداد می تواند با گفت و گو انجام شود.
جنبش حوثی های یمن هم اعلام کرده که مایل به آتش بس با عربستان سعودی و همکاری در مسیر صلح است که بسیار بهتر از هر سناریویی است که به جنگ تمام عیار منتهی شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/59389/درک-واقعیت‌های-نبرد-با-ایران-توسط-واشنگتن-و-ریاض
بستن   چاپ