ایران پرسمان
سرمقاله رسالت/ دوران گذار از فتنه اقتصادی فرا رسیده ‌است
پنجشنبه 18 مهر 1398 - 09:24:47
ایران پرسمان - سرمقاله رسالت/ دوران گذار از فتنه اقتصادی فرا رسیده ‌است
٥
٠
رسالت / « دوران گذار از فتنه اقتصادی فرا رسیده ‌است » عنوان سرمقاله مدیر مسئول روزنامه رسالت به قلم محسن پیرهادی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
رهبر معظم انقلاب، همواره بر ضرورت دستیابی کشور به قله‌های پیشرفت علمی تاکید کرده و دانشگاهیان و پژوهشگران را به پیمودن پرشتاب‌تر این مسیر، رهنمون شده‌اند. دیدار روز گذشته ایشان با دو هزار نفر از نخبگان، حاوی نکات قابل‌تأملی است:
1. بهترین راه گذار از فتنه و مؤثرترین راه مواجهه با آن، تثبیت این گزاره است که فتنه، با تمام سروصدا و قیل‌وقالش در برابر عظمت ملت و ظرفیت کشور، کوچک و ناچیز است. راه‌حل هم، تصویر افق‌های پیش رو و امید به آینده درخشانی است که در انتظار ماست. به خاطر بیاوریم که مقام معظم رهبری، در فروردین 89 که چند ماه پیش از آن، کشور دچار فتنه سیاسی و امنیتی بزرگی شده بود، نام سال را «همت و کار مضاعف» نهادند و عملاً با این انتخاب، گذار از فتنه را کلید زده و مردم را متوجه افق‌های پیش رو و ضروریات پیشرفت کشور کردند. اگر از مجموع رخدادهای اقتصادی سال‌های گذشته، اعم از شدیدترین تحریم‌های خارجی و برخی ناکارآمدی‌ها و فسادهای داخلی به فتنه اقتصادی تعبیر کنیم، بهترین راه مقابله با این فتنه، نمایش هر چه بیشتر ظرفیت‌های کشور و ایجاد بستری است که در آن، گذار از این وضعیت اقتصادی محتمل و مقدر باشد. دیدارهای پیاپی مقام معظم رهبری با نخبگان و بازدید از نمایشگاه‌های فناورانه و تأکید بر ضرورت توجه به جوانان نخبه در اغلب مناسبت‌ها، بی‌تردید نشان از پایان دوران تأثیرگذاری فتنه اقتصادی و نزدیکی به ساحل آرامش و امنیت اقتصادی است.
2. لازمه تحقق هدف پیش‌گفته، قطع امید از هرگونه کمک خارجی است. باید با دنیا تعامل کرد، اما نه به آن‌ها امید بست و نه معطل آن‌ها ماند. ماحصل چنین تفکری همان است که رهبری چندی پیش‌بر آن تأکید کردند: «به‌واسطه دل بریدن مسئولان و ملت از بیگانگان، کشور در حال جوشش از درون است.» ناامیدی به بیگانگان، یکی از دو بال پرواز است و اگر با خوش‌بینی و امیدواری به آینده روشن این مرزوبوم همراه نشود، به مقصود نخواهد رسید.
3. رشد علمی، تنها معطوف به حوزه‌های صنعتی، مهندسی و پزشکی نیست و قطعاً، علوم انسانی در اولویت است. رشد تکنولوژیک و ضعف در علوم انسانی، تصویری کاریکاتوری از اندام علمی کشور می‌سازد. درحالی‌که «حضور نخبگان جوان در عرصه‌ی علوم انسانی موجب می‌شود پرورش اندام علمی کشور به‌صورت متناسب صورت گیرد، نه اینکه یک بخش فوق‌العاده قوی باشد و بخشی دیگر ضعیف و کم‌جان.»
4. یکی از پیشنهاد‌های رهبر معظم انقلاب به نخبگان، فعال شدن در حوزه دیپلماسی عمومی و گردآوردن دانشمندان و محققان «ایران فرهنگی بزرگ»، منطقه غرب آسیا، محور مقاومت و حتی گردآوری نخبگان حق‌جوی عالَم در همه‌ی کشورها ازجمله آمریکا و اروپاست. ما همان‌طور که در برابر تهدید نظامی، تهدید می‌کنیم و اگر یک ضربه بخوریم، ده ضربه وارد می‌کنیم، در حوزه تحریم‌های علمی نیز، نیازمند رویکردهای مقتدرانه در جهت ترویج «دانش پاک و باشرافت» و «اندیشه‌ی درست» هستیم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/59443/سرمقاله-رسالت--دوران-گذار-از-فتنه-اقتصادی-فرا-رسیده-‌است
بستن   چاپ