ایران پرسمان
فعال سیاسی اصلاح طلب: شرکت در انتخابات صفر و یک نیست
پنجشنبه 18 مهر 1398 - 22:17:28
ایران پرسمان - فعال سیاسی اصلاح طلب: شرکت در انتخابات صفر و یک نیست
٣
٠
ایرنا / یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بهترین روشی که اصلاح‌طلبان می‌توانند برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش بگیرند، بهبودخواهی حکومتی توام با جنبش اجتماعی است.
علیرضا علوی تبار روز پنجشنبه در همایش " اصلاح طلبان، انتخابات و چالش های پیش رو " در تالار دکتر شریعتی دانشگاه اصفهان افزود: در روش بهبود خواهی حکومتی، تلاش می شود از طریق انتخابات و عوض کردن ترکیب نیروها در داخل حکومت، موازنه این نیروها به نفع دموکراسی تغییر یابد.
این تحلیلگر سیاسی با تاکید بر اینکه تاکتیک اصلی و راهبردی بهبود خواهی حکومتی، شرکت در انتخابات و پیروز شدن در آن و تغییر ترکیب و موازنه قواست، اظهارداشت: هرگاه بهبود خواهی حکومتی به دیوار برخورد کرد، جنبش اجتماعی به آن جان می دهد.
وی با بیان اینکه در دوران ریاست جمهوری رفسنجانی، بهبود خواهی حکومتی در برخی وزارتخانه ها مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش عالی و تا حدی، وزارت کشور داشتیم، اضافه کرد: اما در این دوره، جنبش اجتماعی وجود نداشت.
علوی تبار با اشاره به اینکه پس از سال 84 بهبودخواهی حکومتی وجود نداشت اما جنبش اجتماعی ضعیفی داشتیم که در جایی قدرتمند هم شد، خاطرنشان کرد: هیچ کشوری در منطقه نمی تواند سه میلیون نفر را به خیابان بیاورد که حتی بطری آب خود را روی زمین نیندازند اما ما این کار را کردیم.
این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: در زمان ریاست جمهوری خاتمی، هر 2 روش یعنی بهبودخواهی حکومتی و جنبش اجتماعی بود به طوری که روزنامه ها و جنبش های دانشجویی و زنان فعالی داشتیم که هرگاه حکومت در جایی متوقف می شد به آن انرژی می دادند.
وی با بیان اینکه انتخابات از 2 دیدگاه " هدف" و " روش " برای اصلاح طلبان اهمیت دارد، اظهارداشت: انتخابات آزاد و منصفانه از اهداف اصلاح طلبان است.
وی با بیان اینکه اصلاح طلبی در ایران با مفهوم دموکراسی و مردم سالاری پیوند خورده است، گفت: نظام سیاسی دموکرات، چهار ویژگی دارد که شامل حکومت دارای قدرت محدود و پاسخگو، جامعه مدنی گسترده و اثربخش، رعایت شدن حقوق اساسی مردم و انتخابات آزاد و منصفانه است.
علوی تبار با بیان اینکه در جامعه مدنی گسترده، مردم در قالب انجمن ها متشکل هستند و مستقل از حکومت، خواسته های خود را مطرح می کنند، اظهار داشت: رعایت حقوق اساسی و سیاسی مردم باید مستقل از دین، ایدئولوژی سیاسی، جنسیت، قومیت و موقعیت های اقتصادی و اجتماعی باشد.
این فعال سیاسی اضافه کرد: در انتخابات آزاد و منصفانه سلیقه های مختلف باید حق نامزدی داشته باشند و از امکانات عمومی به نحو یکسان برخوردار شوند در حالی که در جامعه ای که اختلاف های اقتصادی زیاد باشد انتخابات، عادلانه نیست اما می تواند منصفانه باشد.
وی با اشاره به دیدگاه روش تحقق خواسته های اصلاح طلبان تاکید کرد: راهبردهای گذار به مردم سالاری چندان وسیع نیست و با 2 معیار دسته بندی می شوند که شامل نیروی پیش برنده و شیوه رسیدن به هدف است.
علوی تبار، نیروهای پیش برنده را افراد داخل حکومت، فرا دستان جامعه با موقعیت راهبردی، فرو دستان جامعه و نیروهای خارجی خواند و اضافه کرد: شیوه ها هم می تواند خشونت آمیز یا مسالمت آمیز باشد.
وی ادامه داد: اگر نیروهای پیش برنده با شیوه ها را در نظر بگیریم و برخی راه ها مانند انقلاب دموکرات ها و دخالت نظامی را کنار بگذاریم، 2 راه بیشتر برای دموکرات ها باقی نمی ماند که شامل " بهبود خواهی حکومتی" و "جنبش اجتماعی " است.
این فعال سیاسی، بهبود خواهی حکومتی را شامل روش مسالمت آمیز فرا دستان خواند که برای گذار از بحران به روش های دموکراتیک مسالمت آمیز روی می آورند و تصریح کرد: در جنبش اجتماعی نیز فرودستان جامعه به روش مسالمت آمیز، حرکت های دسته جمعی سازمان یافته ای را انجام می دهند و خط قرمز آنها، خشونت است.
وی با بیان اینکه نهادهای اصلی مردم سالاری در کشور مانند قوه مجریه، مجلس و شوراهای اسلامی، قدرت های محدودی دارند اما صفر نیست، اضافه کرد: آنها اگر برنامه و عزم دموکراتیک داشته باشند می توانند از همین قدرت محدود به خوبی استفاده کنند.
علوی تبار با اشاره به موضوع استعفای برخی وزیران، خاطرنشان کرد: استعفایی که مردم دلیل آن را ندانند به درد نمی خورد بلکه باید به عنوان مثال وزیر امور خارجه مشکلات سیاست خارجی را بنویسد، آن را به سران کشور ارسال و انتشار عمومی کند و سپس، استعفا دهد.
وی درباره رادیو و تلویزیون تاکید کرد: اگر این رسانه، دموکراتیزه نیست به آن بودجه ندهید و اگر زیر بار نظارت شورای عالی سیاستگذاری رادیو و تلویزیون نمی رود ، اقساط بودجه آن را مشروط کنید به تایید برنامه های گذشته آن توسط این شورا برسد.
این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه باید به این شکل از ابزارهای دموکراتیک استفاده کنیم، گفت: یک نفر در وزارت امور خارجه که قدرت مقاومت داشته باشد می تواند جلوی جنگ را بگیرد به طوری که ما در آستانه جنگ با طلبان بودیم اما یک نفر در وزارت امور خارجه، جلوی آن را گرفت و اجازه نداد ما بی دلیل وارد باتلاق شویم.
علوی تبار اضافه کرد: اگر ما به خوبی از امکانات دموکراسی استفاده کنیم، کارآمد خواهد شد و این ابزار راهبردی بهبود خواهی حکومتی است هرچند ما جنبش اجتماعی را باید در نظر داشته باشیم که به معنی اقدام دسته جمعی سازمان یافته هدفمند با استفاده از روش های اعتراضی بدون خشونت است.
این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه عده ای می گویند چرا ما باید در انتخابات رای دهیم، تصریح کرد: عده ای می خواهند در ذهن مردم القا کنند که در انتخابات شرکت نکنند اما ما نباید آن را بپذیریم و بخشی از دلایلی که نتوانستیم از انتخابات استفاده کنیم به خودمان برمی گردد.
وی با اشاره به اینکه ظریف، بهترین مذاکره کننده است اما لزوما بهترین وزیر نیست، خاطرنشان کرد: وی باید در داخل کشور چانه زنی کند نه التماس و خواهش و به طور قاطع (بر روی مواضع خود) بایستد.
علوی تبار همچنین با تاکید بر اینکه نظامی ها باید پشت سر دیپلمات ها حرکت کنند، اظهارداشت: در بحث طالبان ما توانستیم با استفاده از ابزار امریکا، دشمنان اصلی را حذف کنیم چون دیپلماسی جلوتر از نظامی گری بود.
وی با بیان اینکه وقتی وزیران ناکارآمد و ضعیف گماشته می شوند راحت می توان آنها را ترساند زیرا خطا کرده اند، تصریح کرد: دولت باید از موضع طلبکارانه وارد شود و نیروهای قوی داشته باشد و به مردم، اتکا کند.
این فعال سیاسی، ریشه برخی از مشکلات کشور را داشتن قدرت بدون مسئولیت خواند و گفت: همه در کشورمان، اپوزوسیون هستند و تقوای بله دارند و اینکه چرا شان نهادهایی مانند مجلس پایین آمده، این است که آدم هایی که پای موضع خود بایستند، ندارد.
سیاست ورزی باید همراه با اصول باشد
علوی تبار با تاکید بر اینکه در سیاست کسی می ماند که اصول داشته باشند، افزود: افرادی مانند مصدق، بازرگان و خاتمی به این دلیل در تاریخ ایران ماندگار شدند که اصولی داشتند و از آن کوتاه نیامدند.
وی یکی از اصول اصلاح طلبان را پرهیز از خشونت در قبال افراد و اموال خواند و ادامه داد: ما همانقدر که از ترور دوستان خود ناراحت می شویم باید از ترور دشمنان نیز ناراحت شویم.
این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: در سال 96 به ما معترض شدند که چرا از اعتراضات حمایت نمی کنیم درحالیکه وظیفه ما دفاع از حق اعتراض است اما با خشونت موافق نیستیم.
وی با اشاره به اینکه اگر اصول داشته باشید جامعه به سمت شما برمی گردد، اضافه کرد: اما باید با جامعه حرف زد هرچند جامعه اکنون به شدت عصبانی است اما این فضای تخلیه است و نه عمل.
شرکت در انتخابات صفر و یک نیست
این فعال سیاسی با بیان اینکه شرکت در انتخابات صفر و یک نیست بلکه یک فرایند می باشد، گفت: ما ابتدا باید باهم گفت و گو کنیم که آیا می خواهیم در انتخابات شرکت کنیم یا نه و اگر به پاسخ بله رسیدیم برای اعلام حضور و تشکیل ستاد اقدام کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید در انتخابات قدم به قدم جلو رفت، افزود: این که به همه بگوییم بروید ثبت نام کنید، اشتباه است بلکه باید افرادی ثبت نام کنند که بتوان از آنها دفاع و برروی آنها سرمایه گذاری کرد.
علوی تبار ادامه داد: اگر جلوی فعالیت ستادهای انتخاباتی را گرفتند آنجا باید تصمیم بگیریم که آیا رایی در صندوق ها بیندازیم یا خیر.
وی توجه به بعد از انتخابات را نیز ضروری دانست و تصریح کرد: در دوره های گذشته، به بعد از انتخابات فکر نکردیم درحالیکه باید ببینیم بعد از انتخابات در این ساختار چه می خواهیم انجام دهیم و چه برنامه هایی داریم.
به گفته وی، انتقادها به فراکسیون امید زیاد است اما از بیرون، آیا کمکی یا طرحی برای آن آورده شد.
علوی تبار با بیان اینکه اکنون، جنگ اراده هاست، گفت: ما اگر می خواهیم با دنیا به آرامش برسیم و در داخل برنامه بلند مدت توسعه داشته باشیم نیاز به امید همراه با برنامه داریم.
وی افزود: اگر اصلاح طلبان به گذشته خود نگاه کنند می بینند که در جا نزده اند بلکه پیشروی هایی نیز داشتند و اگر زمانی گفتن برخی مسائل در کشور، تابو بود، اکنون عادی شده است.
این فعال سیاسی ادامه داد: مشکل ما این است که انگیزه ها را از دست داده ایم وگرنه می توان کارهایی کرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره نظارت استصوابی توضیح داد: هدف ما، حذف نظارت استصوابی است و نباید انتظار داشته باشیم که آنها قدرتشان را با کسی تقسیم کنند بلکه ما باید قدرت های همسنگ آنها ایجاد کنیم و جامعه نشان دهد که یکپارچه است.
علوی تبار، ابزارهای اصلاح طلبان در مبارزه سیاسی را تعداد، تشکیلات و رسانه های گروهی ذکر و تصریح کرد: ما هنوز روی تشکیلات کار چندانی نکردیم از طرفی ظرفیت این همه حزب نداریم و تنوع حزبی ما بیشتر از ظرفیت ها نیروهاست بنابراین باید احزاب نزدیک تر، بلوک های مشترک ایجاد شود.
وی با تاکید بر اینکه ما نیازمند آموزش های مشترک هستیم، اضافه کرد: سازماندهی، بهترین راه برای ایجاد قدرت های همسنگ است.
این فعال سیاسی برخی از دغدغه های داخلی را سیاست خارجی، جنگ سرد و کار و اشتغال خواند و اظهارداشت: لازم است گام هایی برای کاهش جنگ سرد و ایجاد فرصت شغلی برداشته شود که نیاز به سرمایه گذاری بیشتر دارد.
علوی تبار به سفر اخیر رییس جمهوری به نیویورک اشاره و اضافه کرد: در این سفر مسائل جنگ سرد تا مرز حل شدن پیش رفت اما این ایران نبود که مانع تحقق آن شد بلکه در لحظه آخر، دیگر طرف توافق آن را لغو کرد.
وی ادامه داد: برخی علائم امیدوار کننده است و مسائلی که در نیویورک به نتیجه نرسید در جریان است و گفت و گوهای منطقه ای آغاز شده و ممکن است به نتیجه برسد.
علوی تبار در پاسخ به سوالی درباره اینکه اصلاح طلبان پس از انتخابات مجلس چه خواهند کرد، گفت: کارهایی در این زمینه در حال انجام است که در آینده به اطلاع دیگران می رسد و اینکه اگر در اقلیت قرار گرفتیم، تغییر چه قوانین و ارائه چه طرح هایی را در مجلس دنبال کنیم.
وی همچنین با تاکید بر اینکه قدرت را باید کنترل کرد، افزود: ما باید منتخبان را قبل از اینکه دیگران مواخذه کنند، کنترل و مواخذه کنیم و هیچ حزبی در کشور به اندازه اصلاح طلبان، نیروی کیفی ندارد اما چون سازمان دهی ندارد، خود را خنثی می کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/59638/فعال-سیاسی-اصلاح-طلب--شرکت-در-انتخابات-صفر-و-یک-نیست
بستن   چاپ