ایران پرسمان
رادیویی که برای فضایی‌ها برنامه پخش می‌کند
پنجشنبه 18 مهر 1398 - 23:15:39
ایران پرسمان - رادیویی که برای فضایی‌ها برنامه پخش می‌کند
١٢
٠
خراسان / در نزدیکی سن‌پترزبورگ، در زمینی باتلاقی، دروازه آهنی بزرگ و زنگ‌زده‌ای دیده می‌شود که پشت آن تعدادی برج رادیویی، ساختمانی متروکه و دکل‌های برقی قرار دارد که با دیواری سنگی پوشیده شده‌اند. هیچ‌کس نه نام این ایستگاه رادیویی را می‌داند، نه سازنده‌اش را می‌شناسد و نه گرداننده‌ آن معلوم است. هیچ رفت‌و‌آمدی به این ساختمان نمی‎شود اما در 40 سال گذشته، در تمام طول شبانه‎روز صدایی یکنواخت شبیه «وز‌وز» از آن پخش شده‎است. هر چندثانیه یک‌بار صدایی شبیه به بوق کشتی از آن به‌گوش می‌رسد و یکی دوبار در هفته هم، صداهای گنگی که انگار به زبان روسی می‎گویند «قایق بادی» و «متخصص کشاورزی»، شنیده می‌شود. می‎گویند هر‌کس در هر جای دنیا با تنظیم موج رادیو روی فرکانس 4625 کیلوهرتز می‌تواند این صداها را بشنود. نکته جالب آن‎که این ایستگاه رادیویی، طرفدارانی هم دارد؛ آن‎ها اسمش را وزوزکن گذاشته‎اند و در شبکه‎های اجتماعی برایش صفحه ساخته‎اند ولی درست نمی‎دانند چرا به این صداهای عجیب گوش می‎دهند.
از وزوزکن، به شوروی! به گوش!
داستان‌های زیادی درباره این ایستگاه رادیویی بر سر زبان‎هاست که برخی از آن‌ها با علم و منطق فاصله دارند. از مخابره اطلاعات با زیردریایی‌ها گرفته تا ارتباط با موجودات فضایی.
«دیوید استاپلز»، متخصص شنود الکترونیک، می‌گوید: «تا امروز این سیگنال‌ها هیچ اطلاعات واضحی نشان نداده‌اند». خب از آن‎جایی که نظر آقای استاپلز کمکی به حل ماجرا نمی‎کند، برویم سراغ بقیه ادعاها. برخی می‌گویند در این مکان، رازی از دوران جنگ سرد نهفته است و معتقدند این ایستگاه به ارتش روسیه تعلق دارد که بعد از پایان جنگ، فعالیتش نه تنها متوقف نشد بلکه بیشتر هم شد. این گروه، ایستگاه رادیویی مرموز را با سیستم «دست مرده» که شوروی سابق در دوره جنگ سرد راه‌اندازی کرد، مرتبط می‌دانند و معتقدند درصورت حمله اتمی، صدای وزوز این شبکه رادیویی قطع می‌شود و موشک‎های قاره‌پیمای روسیه به‌طور خودکار پرتاب خواهندشد.
دست مرده، سیستمی کامپیوتری‌ بود که با تحلیل امواج رادیویی، تشعشعات رادیواکتیو را تشخیص می‌داد، روس‎ها البته هرگز این ادعا را تأیید نکردند. از آن‎جایی که در جریان‌های مبهم و مجهول معمولا پای فرازمینی‌ها وسط کشیده‌ می‌شود، عده‌ای این ایستگاه رادیویی را به موجودات فضایی ساکن در سیاره‌های دیگر ربط می‎دهند که البته هیچ سندی برای اثبات یا رد ادعای‎شان در دست نیست.
پیام‎هایی برای جاسوسان سراسر دنیا
وزوزکن، تنها ایستگاه رادیویی مرموز نیست؛ در سال‎های 1970 تا 2008 [احتمالا] در قبرس، از ایستگاه دیگری به اسم «لینکلن شایر پوچر» صداهای وحشتناکی شنیده می‌شد. «لینکلن...» نام یک آواز محلی انگلیسی است و این ایستگاه در زمان فعالیتش، هر یک ساعت چندخط اول این آواز را 12بار پشت سر هم پخش می‎کرد. بعد از آن هم صدای زنی شنیده می‎شد که با لهجه‌ای خاص، اعداد یک، دو، صفر، سه و شش را بیان می‌کرد. تکرار اعداد در ایستگاه لینکلن شایر، به روشن شدن ماجرای ایستگاه‎های رادیویی اسرارآمیز کمک می‌کند؛ «ایستگاه‎های موج کوتاه اعداد» رادیوهایی بوده‎اند که در سال‎های «1920 تا 1927» برای جاسوس‎ها در سراسر دنیا پیام می‎فرستاده‎اند. بعضی‌ها می‌گویند ایستگاه‌های اعداد هنوز فعال هستند با این تفاوت که امروز هر کس در هر جای دنیا می‌تواند پیام‌های آن‌ها را بشنود و امکان تشخیص منبع هم وجود دارد اما هنوز پیدا کردنِ مقصد پیام مشخص نیست و کسی نمی‎فهمد پیام‎های سری برای چه کسی یا کسانی فرستاده می‌شوند. شاید بپرسید حالا با وجود تلفن‌های همراه و اینترنت که خیلی هم سریع‎ترند چه نیازی به ایستگاه‎های اعداد است؛ باید بگوییم احتمال لو رفتن به محض باز‌کردن پیام و ایمیل دریافتی از یک آژانس اطلاعاتی خیلی زیاد است. وزوزکن هم شاید یکی از همین ایستگاه‌ها باشد که سال‌ها بدون جلب توجه برای جاسوسان در سراسر دنیا پیام می‌فرستاده‌است.
نویسنده: فاطمه قاسمی

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/59652/رادیویی-که-برای-فضایی‌ها-برنامه-پخش-می‌کند
بستن   چاپ