ایران پرسمان
حیات دوباره داعش با «چشمه صلح» اردوغان
يکشنبه 21 مهر 1398 - 19:59:50
ایران پرسمان - حیات دوباره داعش با «چشمه صلح» اردوغان
٩٣
٠
روزنامه جوان / متن پیش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حمله نظامی ترکیه علیه کرد‌های سوریه که آنکارا نام «چشمه صلح» بر آن گذاشته، در چهارمین روز خود در حالی ابعاد انسانی گسترده‌ای پیدا کرده که احیای مجدد داعش نیز بیش از هر زمان دیگری در افق تحولات نمایان است است.
رئیس‌جمهور روسیه از حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه ابراز نگرانی کرده و هشدار داده که حمله احتمالاً به فرار جنگجویان داعش که تحت بازداشت کرد‌ها هستند، کمک کند.
داعش در جنگ خونین آنکارا علیه کرد‌ها در حال احیای مجدد است و همسو با ترکیه علیه آن‌ها عملیات می‌کند. چهار شنبه قبل، اندک‌زمانی پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه خبر حمله به سوریه را اعلام کرد، ده‌ها تروریست داعش در رقه، پایتخت پیشین داعش، دست به اقدام علیه کرد‌ها زدند، اما این تنها آغاز ماجرا بود. روز جمعه در شهر قامشلی نیز یک انفجار در اثر خودروی بمب‌گذاری شده به وقوع پیوست که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت. در اثر این انفجار چهار نفر کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند. یک روز بعد از انفجار قامشلی، یک خودروی بمب‌گذاری شده در اطراف زندان مرکزی شهر الحسکه در شمال شرق سوریه منفجر شد تا مشخص شود که تروریست‌های داعش نقشه‌هایی جدی برای کنترل مناطقی کشیده‌اند که آنکارا در حال عملیات علیه کرد‌های سوریه است. همچنین رسانه‌ها از فرار شمار زیادی از زنان داعشی از بازداشتگاه‌های اردوگاه الهول در شمال شرق سوریه خبر می‌دهند. در حال حاضر، حدود 12 هزار تروریست با خانواده‌های‌شان در اردوگاه الهول و دیگر بازداشتگاه‌ها به سر می‌برند و گفته شده که در این اردوگاه، زنانی که ملقب به نخبه بودند دست به شورش زده‌اند و درصدد برگزاری تظاهرات و خروج از بازداشتگاه بوده‌اند. ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که فرار عناصر داعش را از اردوگاه «الهول» نشان می‌دهد. فرماندهی نیرو‌های دموکراتیک سوریه (قسد) مدعی شده توانسته مقابل فرار تروریست‌ها را بگیرد. بحث‌ها درباره جدی شدن تهدید داعش تا حدی جدی شده که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه ابراز نگرانی و گفته این حمله احتمالاً به فرار جنگجویان داعش که تحت بازداشت کرد‌ها هستند کمک کند، به دنبال حملات ترکیه به شهر قامشلی، پنج عنصر تروریستی داعش از زندان گریختند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) هم دیروز گزارش کرد، نیرو‌های امریکایی 80 عضو خارجی داعش را از داخل سوریه به عراق منتقل کردند.
آوارگی 161 هزار کرد
همزمان، تبعات انسانی عملیات ترکیه نیز در حال تشدید شدن است. سازمان ملل متحد می‌گوید با ادامه حملات ارتش ترکیه به مناطق مرزی در شمال شرق سوریه بیش از 100 هزار نفر از اهالی این مناطق از بیم جان خود آواره شده‌اند. کرد‌های سوریه دیروز این آمار را بیش از 161 هزار نفر اعلام کردند. مرکز ثقل درگیری‌ها در اطراف شهر «تل‌ابیض» و «رأس‌العین» گزارش می‌شود. وزارت دفاع ترکیه از تصرف مرکز عین‌العرب خبر داده، اما هنوز منبع مستقلی این ادعا را تأیید نکرده است. وزارت دفاع ترکیه دیروز در بیانیه‌ای مدعی شد که از آغاز عملیات در شمال سوریه، 415 نفر از نیرو‌های کرد سوریه کشته شده‌اند. در این بیانیه آمده است که مواضع یگان‌های مدافع خلق (YPG) در تمام طول شب از هوا و زمین هدف قرار گرفت. دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده که شمار قربانیان غیرنظامی در اثر حملات ترکیه به بیش از 30 نفر رسیده است. اخباری هم درباره حمله ترکیه به نیرو‌های امریکا منتشر شده که وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) آن را اعلام کرد، اما ترکیه آن را دیروز تکذیب کرد.
به‌دنبال نفت و گاز شرق فرات
عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب در فایل ویدئویی خود در سایت رأی‌الیوم به حمله جاری ترکیه به شمال و شرق سوریه و به طور مشخص به شرق فرات و اهداف ترکیه و مواضع رژیم‌های عرب در قبال بحران سوریه پرداخت. عطوان در پاسخ به کسانی که حضور ایران، روسیه و حزب‌الله در سوریه را غیرقانونی می‌دانند، تأکید کرد: حضور ایران و روسیه و حزب‌الله در سوریه به دعوت دولت قانونی این کشور است. عطوان با تشریح هدف ترکیه از یورش به شرق فرات در سوریه گفت: ترکیه به شرق فرات تجاوز نظامی کرد، زیرا ثروت ملت سوریه یعنی نفت و گاز در این منطقه قرار دارد و زمین‌های کشاورزی حاصلخیزی دارد. وی گفت که دولت ترکیه می‌گوید حمله به سوریه را برای ایجاد به اصطلاح «منطقه امن» (به عمق 30 کیلومتر) در قالب توافقنامه آدانا انجام می‌دهد، اما مقامات ترک باید مفاد این توافقنامه را بخوانند، زیرا در آن از ورود ارتش ترکیه به منطقه مرزی به عمق تنها 5 کیلومتر در وضعیتی خاص صحبت شده است. این نویسنده عرب سپس با اشاره به مواردی که امریکا پشت هم‌پیمانان خود در منطقه را خالی کرده است، گفت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا قابل اعتماد نیست، زیرا علیه هم‌پیمانانش توطئه کرده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/60459/حیات-دوباره-داعش-با-«چشمه-صلح»-اردوغان
بستن   چاپ