ایران پرسمان
تشخیص و درمان سلول‌های سرطانی بررسی شد
يکشنبه 21 مهر 1398 - 22:28:27
ایران پرسمان - تشخیص و درمان سلول‌های سرطانی بررسی شد
٥٩
٠
ایسنا / در رساله دکترای دانشجوی دانشگاه تهران، فرمولاسیون دوکسوروبیسین بر پایه آلفالاکتالبومین و نانوذرات مغناطیسی آهن جهت تشخیص و درمان سرطان سینه، بررسی شد.
تیم تحقیقاتی بخش نانوبیوتکنولوژی دانشکده علوم و فنون نوین، موفق به فرمولاسیون جدید نانوذرات تشخیصی-درمانی برای داروهای شیمی درمانی نظیر دوکسوروبیسین بر پایه پروتئین آلبومین شیرگاوی (آلفالاکتالبومین) و نانوذرات مغناطیسی آهن شده‌اند.
این نانوکامپوزیت توانایی ردیابی پاسخ‌های درمانی از طریق بهبود کنتراست MRI را دارا است. این نانوکامپوزیت فرموله شده کاهش عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی و هم‌چنین کاهش روند رشد تومور در موش‌ها را با موفقیت گذرانده است.
این رساله توسط بهداد دلاوری، دانشجوی دکترای نانوبیوتکنولوژی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، 31 شهریور 1398 با عنوان «طراحی، ساخت و بررسی عملکرد سامانه هوشمند آلفالاکتالبومین -Fe3O4 به‌عنوان حامل داروهای پاکلی تاکسل و دوکسوروبیسین به‌منظور تشخیص و درمان سلول‌های سرطانی» دفاع شد.
این کار پژوهشی به صورت مشترک میان دانشکده علوم و فنون نوین به راهنمایی دکتر علی‌حسین رضایان و مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک به راهنمایی دکتر علی اکبر صبوری دانشگاه تهران و با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده داروسازی دانشگاه سیدنی به انجام رسیده است.
اهمیت این رساله در آنجاست که بر طبق آمار وزارت بهداشت، ایران بالاترین سرعت رشد سرطان در جهان را دارد و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در میان زنان ایرانی است. بر طبق این آمار، سالانه 3 تا 4 هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم درمان سرطان در ایران است.
خروجی این رساله تا به امروز چاپ دو مقاله در مجلات Scientific Reports از انتشارات Nature و ACS Biomaterials science and engineering از انتشارات ACS است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/60516/تشخیص-و-درمان-سلول‌های-سرطانی-بررسی-شد
بستن   چاپ