ایران پرسمان
کردهای سوریه؛ قربانیان جدید عنوان «مبارزه با تروریسم»
دوشنبه 22 مهر 1398 - 14:37:18
ایران پرسمان - کردهای سوریه؛ قربانیان جدید عنوان «مبارزه با تروریسم»
k ٣.١
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میثم سلیمانی | چند سال پیش هنگامی که گروه تروریستی داعش در اوج قدرت خود قرار داشت و «جان جهادی» جلوی دوربین قرار می‌گرفت تا افراد را سلاخی کند یا اینکه داعش نشان می‌داد بسیاری از اسرای خود را با قفس در آب غرق می‌کند یا به آتش می‌کشد، کمتر کسی تصور می‌کرد در دوره‌ای که داعش قلمرو فیزیکی خود در عراق و سوریه را از دست داده باز هم شاهد این نوع رفتار نه از سمت اعضای داعش بلکه گروه دیگری باشیم که به نظر می‌رسد، روحیه داعشی در آنها کماکان زنده است. روز گذشته تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، نیروهای سوری متحد ترکیه که به ارتش آزاد معروف هستند یکی از کردهای اسیر را به سبک داعش اعدام کردند. این وحشتناک‌ترین تصویری است که از زمان شروع عملیات ترکیه در شمال سوریه پخش شده است. تصویر نشان می‌دهد که یک جنگجوی کرد در کنار جاده خوابانده شده و در حالی که از او فیلم گرفته می‌شود، عده‌ای با اسلحه‌های خود به او برای تفریح شلیک می‌کنند.
به گزارش واشنگتن‌پست این ویدیو یکی از مجموعه عکس‌ها و فیلم‌هایی است که در حساب‌های توییتری گروه‌های شورشی مورد حمایت ترکیه منتشر شده است. ویدیو‌هایی که نشان می‌دهد برخی از افرادی که تحت حمایت ترکیه در عملیات موسوم به چشمه صلح حضور دارند چیزی کم از تروریست‌های داعش ندارند. ارتش ترکیه از هفته پیش عملیاتی را در شمال سوریه رهبری می‌کند تا بتواند یک کریدور امن بین مرز ترکیه و سوریه ایجاد کند.
فیلم جداگانه‌ای نیز منتشر شده که نشان می‌دهد، نیروهای شورشی سوار بر یک خودروی شاسی‌بلند سیاه، یک زن کرد اسیر را تحقیر می‌کنند. افراد در این ویدیو عنوان می‌کنند یک خوک فراری دیگر توسط ارتش ملی(ارتش آزاد) به دام افتاد. آنچه بعد‌تر در این ویدیو رخ می‌دهد، مشخص نیست اما نیروهای دموکراتیک سوریه که کردها آنها را رهبری می‌کنند، عنوان کردند این ماشین متعلق به یک زن سیاستمدار کرد به نام هورین خلف بوده که جسد او نیز پیدا شده است. خلف دبیرکل یک حزب تازه تاسیس به نام آینده بوده است. روزنامه ترکی ینی‌شفق این اتفاق را اقدامی موفقیت‌آمیز علیه یک سیاستمدار وابسته به حزب اتحادیه دموکراتیک مردم می‌دانست و این گروه را تروریستی خطاب کرده است. این حزب در شمال شرقی سوریه مشغول فعالیت است.
طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه که روز گذشته ارایه داد، گفته می‌شود تنها در حاشیه جاده منتهی به شهر تل‌ابیض 9 غیرنظامی اعدام شدند. چند عکس و فیلم نیز توسط گروه شورشی احرار‌الشرقیه منتشر شده که تعدادی از جنگجویان کرد را در کنار جاده محاصره کرده‌اند. گفته می‌شود این گروه شورشی که اکنون تحت حمایت ترکیه قرار دارد اکثرا افرادی از استان دیرالزور هستند که اکنون در اختیار نیروهای دموکراتیک کرد قرار دارند. گفتنی است این گروه اکثرا بازمانده‌های گروه‌های تروریستی جبهه‌النصره و احرارالشام هستند که اکنون این گروه را تشکیل دادند.
با این حال ارتش ملی سوریه یا همان ارتش آزاد سابق که اکنون در کنار چندین گروه شورشی مشغول فعالیت در کنار ارتش ترکیه است طی بیانیه‌ای این نحوه قتل را محکوم کرد و گفت، تحقیقات در مورد این تصاویر ادامه دارد، زیرا نشان‌دهنده نقض معیارها و ارزش‌هایی است که ما به آنها پایبندیم. اما واقعیت آن است که آیا ارتش ملی که همان ارتش آزاد فعلی است، توان کنترل سایر نیروهای خود را دارد و اصلا می‌تواند امور را آن‌گونه که باید مدیریت کند. ارتش آزاد در اوج قدرت خود نتوانست، کاری از پیش ببرد حالا در شرایطی که تبدیل به مخلوطی از نیروهای شورشی شده است، مشخص نیست چه سرنوشتی برای آنها به همراه داشته باشد.
طبق قوانین بین‌المللی، فیلمبرداری از یک قتل و سایر مواردی که احتمالا پشت دوربین رخ می‌دهد به ‌طور حتم به عنوان جنایت جنگی شناخته می‌شود و شاید یکی از شروط ترامپ برای اجازه دادن به ترکیه برای حمله بدون مانع‌تراشی امریکا را نقض کند. البته دونالد ترامپ هر چند به ترکیه در این زمینه هشدار داده است اما به نظر می‌رسد ترک‌ها نیز می‌دانند که چندان اولتیماتوم‌های ترامپ اثری بر روند کار آنها نخواهد داشت و استراتژی ترکیه قطعا کلان‌تر از یک تهدید ترامپ است. دونالد ترامپ نیز در آخرین توییت خود عنوان کرد که «مشارکت نداشتن در نبرد شدید در امتداد مرکز ترکیه بسیار هوشمندانه است. کسانی ما را به اشتباه به جنگ‌های خاورمیانه کشاندند و هنوز هم برای جنگیدن فشار می‌آورند. آنها اصلا نمی‌دانند چه تصمیمی گرفته‌اند.» با این رویه بعید به نظر می‌رسد، اتفاقاتی بدتر از این هم باعث شود که دونالد ترامپ اقدامی علیه ترکیه انجام دهد. اما با این وجود ترامپ روز گذشته عنوان کرد به دنبال اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ترکیه است هر چند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد به نظر می‌رسد، دونالد ترامپ به دنبال کاهش انتقادها نسبت به خالی کردن پشت کردهای سوری به عنوان متحد امریکاست.
چشمه صلح تا عمق 35 کیلومتری خاک سوریه ادامه دارد
رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه روز گذشته طی سخنانی در استانبول ترکیه عنوان کرد که نظامیان این کشور به همراه شورشیان متحد خود در عملیات «چشمه صلح» تا عمق 30 تا 35 کیلومتری خاک سوریه نفوذ خواهند کرد. اردوغان مدعی شد، شهر راس‌العین و 4 روستای اطراف آن در اختیار نیروهای ترکیه قرار گرفته است. اردوغان همچنین بیان کرد که این عملیات تنها در راستای تامین امنیت ترکیه و بازگرداندن آوارگان سوریه به کشورشان است. سوریه همسایه ماست و چشم داشتی به خاک دیگران نداریم. به گزارش فارس، اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد که آنها در شرق فرات تروریست هستند و برای من مهم نیست که کسی کرد است یا نه؛ برای من این موضوع کوچک‌ترین اهمیتی ندارد بلکه آنها تروریست هستند و نگاه ما به آنها متفاوت است.
شما ما را ترک کردید تا قتل‌ عام شویم
روز گذشته سی‌ان‌ان گزارش داد، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه به یک دیپلمات ارشد امریکایی گفته است که شما ما را رها کردید تا قتل‌عام شویم. ژنرال مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای کرد سوریه در دیدار با ویلیام ریبوک، معاون فرمانده ائتلاف جهانی مبارزه با داعش گفته است: شما حاضر نیستید از مردم من محافظت کنید. اما اگر شما نمی‌خواهید این کار را کنید، نیروی دیگری بیاید و از ما محافظت کند. شما ما را فروخته‌اید و این غیراخلاقی است.
مظلوم کوبانی در ادامه سخنان خود گفته است که ایالات متحده یا به ما کمک کند تا حمله ترکیه را متوقف کند یا به نیروهای دموکراتیک سوریه اجازه دهد تا با رژیم اسد در دمشق با پشتیبانی روسیه وارد معامله شود و اجازه دهند، جنگنده‌های روسیه در شمال شرقی سوریه عملیات انجام دهند. اما گفته می‌شود که مقامات دولت امریکا نمی‌خواهند که کردها به روس‌ها روی آورند. مظلوم کوبانی همچنین عنوان کرده است که من باید بدانم آیا شما قادر هستید از مردم من محافظت کنید یا نه، زیرا اگر این‌گونه نیست من باید الان با روسیه و دولت سوریه معامله کنم. البته مشخص نیست که اکنون روسیه و دولت سوریه نیز بخواهند با کردها وارد یک توافق شوند. مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا هر چند می‌گوید که ما کماکان با متحدان کرد خود در ارتباط هستیم اما تاکید کرده، وارد جنگ قدیمی کردها و ترکیه نخواهد شد. این جمله نشان می‌دهد که عملیات ترکیه هیچ ارتباطی به مبارزه با تروریسم ندارد و آن را یک درگیری قدیمی ترکی-کردی می‌داند. با این حال طبق گفته ایالات متحده هزار نیروی این کشور
به زودی خاک سوریه را ترک می‌کنند. طبق آمار 3 هزار نیروی امریکایی اکنون در خاک سوریه مستقر هستند.
احتمال حضور ارتش سوریه در منبج
یک منبع میدانی روز گذشته از ورود ادوات نظامی سنگین ارتش سوریه به حاشیه شهر منبج در شمال حلب به منظور استقرار در داخل شهر و تصرف نقاط و مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه را تایید کرد. گزارش فارس به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از این منبع اعلام کرد: استقرار ارتش سوریه در حاشیه منبج طبق توافق حاصل شده میان روسیه و سوریه از یک طرف و بین روسیه و امریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه از طرف دیگر انجام شده است. این منبع تاکید کرد:«توافق مزبور شامل استقرار یگان‌های ارتش سوریه با سلاح‌های سنگین و متوسط در شهر منبج و بالا بردن پرچم سوریه بر فراز مراکز دولتی در داخل شهر و ورودی‌ها و خروجی‌های آن است.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/60605/کردهای-سوریه؛-قربانیان-جدید-عنوان-«مبارزه-با-تروریسم»
بستن   چاپ