ایران پرسمان
تشخیص سفتی تومورها با ترکیب ام. آر. آی و امواج صوتی
دوشنبه 22 مهر 1398 - 14:38:26
ایران پرسمان - تشخیص سفتی تومورها با ترکیب ام. آر. آی و امواج صوتی
٠
٠
ایرنا / محققان انگلیسی با ترکیب ام. آر. آی و امواج صوتی، روش جدیدی را برای تشخیص میزان سفتی تومورها ابداع کردند که به تاثیر دارودرمانی در سرطان کمک می‌کند.
تزریق دارو به داخل تومورهای یک بیمار سرطانی کار چالش‌برانگیزی است. یکی از موانع بی‌شماری که پزشکان در این راه با آن روبه رو هستند، بر محور تراکم و سفتی تومور می‌چرخد که بر میزان تاثیر دارو بر رشد آن تاثیر می‌گذارد. محققان یک روش تصویربرداری جدید ابداع کرده‌اند که با نشان دادن این که کدام تومورها تراکم و فشردگی بیشتری دارد و باید پیش از موعد تحت درمان قرار گیرد، به پزشکان کمک می‌کند.
در این روش جدید که توسط دانشمندان انستیتو تحقیقات سرطان لندن (ICR) ابداع شده است، از یک فناوری تصویربرداری موسوم به الاستوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRE) استفاده می‌شود. این روش شباهت بسیاری به روش سنتی ام. آر. آی دارد با این تفاوت که در آن از امواج صوتی نیز استفاده می‌شود تا تصویر روشن‌تری از ساختار بافت بدن ارائه شود.
در این روش غیرتهاجمی، پد کوچکی بر روی پوست بیمار قرار داده می‌شود که امواج صوتی را در امتداد بدن ارسال کرده و همزمان سرعت انتقال آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. سرعت حرکت امواج صوتی از بافت‌ تومورها، میزان سفتی و تراکم آن‌ها را تعیین می‌کند. همزمان از آزمایشات ام. آر. ای به عنوان راهی برای ردیابی پیشرفت بیماری کبدی در جریان فرآیند سفت شدن ارگان استفاده می‌شود.
این درک جدید از تومورها، گزینه‌های جدیدی را برای حمله به آن‌ها فراهم می‌کند.
سایمون رابینسون از مولفان این مطالعه در این‌باره می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نوع جدید از اسکن به روشی غیرتهاجمی با ارزیابی میزان سفتی و تراکم توومورها، اطلاعات تشخیصی ارزشمندی را در مورد تومورهای پستان و لوزالمعده فراهم می‌کند. در صورت تایید این روش در یک آزمایش بالینی، می‌توانیم از آن در شناسایی بیمارانی که بیشترین سود را از درمان‌هایی که تراکم رشد این تومورها را هدف قرار می‌دهند، می‌برند؛ استفاده کنیم. این (روش) یک دید جدید به سرطان‌ها و راهی بالقوه برای نظارت و کنترل روش‌های درمانی جدید که سفتی تومورها را کاهش می‌دهند، فراهم می‌کند. به این ترتیب می‌توان جذب و کارآمدی داروهای شیمی درمانی را افزایش داد.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/60652/تشخیص-سفتی-تومورها-با-ترکیب-ام-آر-آی-و-امواج-صوتی
بستن   چاپ