ایران پرسمان
فرستاده سعودی از ترامپ پیام آورد
دوشنبه 22 مهر 1398 - 15:30:04
ایران پرسمان - فرستاده سعودی از ترامپ پیام آورد
k ٣.٤
٠
همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
یک تیر با چند نشان؛ این شاید بهترین توصیف برای سفر نخست‌وزیر پاکستان به تهران باشد.عمران خان در سفر به ایران هم حامل پیام مقامات سعودی بود هم رئیس‌جمهور آمریکا و علاوه بر این موضوعات دوجانبه، تحولات منطقه و یمن و نیز بحران کشمیر هم دستور کارهای دیگر نخست‌وزیر پاکستان در دومین سفر به تهران بود.
عمران‌خان اردیبهشت امسال به تهران آمد و در کمتر از 5 ماه دوباره رهسپار کشورمان شد اما این بار تنش‌های منطقه‌ای مهم‌ترین انگیزه نخست‌وزیر پاکستان در سفر به ایران بود، او 20روز قبل در نیویورک گفته بود مقامات سعودی از او خواسته‌اند برای کاهش تنش بین ایران و عربستان تلاش کند، ملاقات عمران خان با حسن روحانی در نیویورک از انگشت‌شمار دیدارهای روحانی با مقامات کشورهای منطقه بود.
در این سفر شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و سیدذوالفقار بخاری دستیار ویژه نخست‌وزیر پاکستان در امور پاکستانی‌های خارج از کشور، عمران‌خان را همراهی می‌کردند.
او دیروز در تهران فاش کرد که رئیس‌جمهور آمریکا به او ماموریت داده برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا تلاش کند. عمران‌خان در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور ایران گفت:‌ بعد از سفر نیویورک با آقای ترامپ صحبت کردم و ایشان از من درخواست کرد که تسهیل‌کننده گفت‌وگویی بین ایران و ایالات متحده باشم که ما امروز جزئیاتی را در این خصوص مورد بحث قرار دادیم، می‌دانیم سختی‌هایی در این حوزه وجود دارد اما از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم که تحریم‌ها علیه ایران لغو شود و برجام دوباره توسط تمامی اعضای آن امضا شود.
وی افزود: ما در جلسه امروز جزئیات را مرور کردیم. ایران موضوعات و ملاحظاتی در این زمینه دارد و ما علاقه‌مند هستیم که به این نقش خودمان به‌عنوان تسهیل‌کننده ادامه دهیم.
نخست‌وزیر پاکستان اوایل مهرماه امسال در نیویورک نیز تلاش‌هایی را برای حل و فصل اختلافات میان ایران و سعودی از یک طرف و باز کردن باب گفت‌وگو بین ایران و آمریکا از طرف دیگر آغاز کرده بود.
آنچه که عمران خان درباره مذاکره بین ایران و آمریکا بیان کرده همان دو شرطی است که تهران پیش از این وضع کرده بود. مقامات کشورمان پیش‌تر گفته بودند اگر آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کند و به برجام برگردد امکان مذاکره با ایران در قالب 1+5 را خواهد داشت.
عمران‌خان دیروز همین شروط را از زبان حسن روحانی نیز شنید، روحانی در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر پاکستان در تهران، گفت: درخصوص مسئله تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران بحث و گفت‌وگو صورت گرفت و محورهای گفت‌وگوها هم بر این موضوع بود که تحریم‌های آمریکا یک تروریسم اقتصادی است.
رئیس‌جمهور گفت: اینکه آمریکا چگونه دوباره به برجام برگردد و روال سابق را در پیش گیرد و نیز اینکه این توافق مهم چگونه عملیاتی و اجرایی شود، با نخست‌وزیر پاکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
روحانی افزود: ما تأکید کردیم که آمریکا برای حل مسئله باید به برجام بازگردد و تحریم‌ها را کنار بگذارد؛ کنارگذاشتن تحریم‌ها نکته اساسی و کلیدی ما بود.روحانی در دیدار دوجانبه با عمران خان هم ضمن تشکر از حسن‌نیت و تلاش‌های نخست‌وزیر و دولت پاکستان برای کمک به رفع تنش‌ها در منطقه و استقبال از هر اقدامی در این مسیر، تصریح کرد: درخواست آمریکا مبنی بر مذاکره بدون پیش‌شرط، با وجود تحریم‌ها صادقانه نیست؛ بارها گفته‌ایم که درصورت برداشتن تحریم‌ها و در قالب برجام، ایران آماده گفت‌وگو است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/60681/فرستاده-سعودی-از-ترامپ-پیام-آورد
بستن   چاپ