ایران پرسمان
نقش عربستان و شبه‌نظامیان کُرد در حملات پهپادی به عراق
دوشنبه 22 مهر 1398 - 23:21:30
ایران پرسمان - نقش عربستان و شبه‌نظامیان کُرد در حملات پهپادی به عراق
k ٢.٨
٠
مشرق / متن پیش رو در مشرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
منابع عراقی مدعی هستند این حملات به شکل خاص از پایگاه‌هایی در شرق سوریه و با حمایت و پشتیبانی سعودی‌ها انجام شده است.
به تازگی مرکز تحلیلی Middle East Eye گزارشی در مورد حملات پهپادهای ناشناس به مقرهای نیروهای مردمی عراق در این کشور و عوامل پشت پرده آن منتشر کرده است.
در این مطلب که به نقل از منابع اطلاعاتی دولت عراق جمع آوری شده است، ادعا می‌شود تعدادی از حملات هوایی ناشناس به پایگاه‌های حشدالعشبی در عراق، از شرق سوریه و مناطق تحت تسلط نیروهای دموکراتیک سوریه SDF و نیروهای ائتلاف امریکایی انجام شده است.
در این گزارش مشخصا به 5 مورد حمله اشاره شده است:
پایگاه الشهدا در نزدیکی آمرلی
پایگاه ابومنتظر الحمداوی (کمپ اشرف سابق)
پایگاه هوایی بلد
پایگاه الصقر در نزدیکی بغداد
پایگاه مرزی القائم در مرز سوریه

پادگان الصقر در بغداد پس از حمله هوایی
منابع عراقی مدعی هستند این حملات به شکل خاص از پایگاه‌هایی در شرق سوریه و با حمایت و پشتیبانی سعودی‌ها انجام شده است.
منابع عراقی پیش از این نیز اخباری در مورد همکاری امریکا و انتقال پهپادهای اسراییلی از خاک آذربایجان به عراق برای انجام این حملات خبر داده بودند.
نکته اصلی که در گزارش آمده است، به دلیل انجام این حملات از مناطق تحت کنترل SDF می‌پردازد: دوری مسافت رژیم صهیونیستی از خاک عراق
در واقع با توجه به اینکه پهپادهای اسراییل از انجام عملیات مستقیم از پایگاه های واقع در خاک این رژیم علیه اهدافی در عراق به علت دوری مسافت ناتوانند، با همکاری و هماهنگی عربستان این حملات از مبدا پایگاه‌های امریکایی در شرق سوریه انجام شده است.

تصویر ماهواره‌ای مقر نیروهای حشد در پایگاه هوایی بلد
نقش سعودی ها در انجام حملات علیه پایگاه های حشدالشعبی
در اظهار نظرهای رسمی مقامات عراقی، عامل عمده حملات رژیم صهیونیستی یا امریکا معرفی شده اند اما ظاهرا نقش عربستان سعودی نیز در این میان پر رنگ بوده است.
در ماه ژوئن سال جاری، ثامر السبهان سفیر سابق عربستان در عراق و از جمله افراد نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، سفری را به مناطق شرق فرات و مرکز فرماندهی نیروهای SDF انجام می‌دهد. وی در این سفر ضمن دیدار با رهبران SDF و فرماندهان امریکایی طرح اولیه حملات را ارائه می‌کند. همزمان کاربران اسراییلی و تعدادی از پهپادهای تهاجمی ارتش رژیم صهیونیستی وارد پایگاه‌های مخصوص عملیات در شرق سوریه می‌شوند.
از ماه جولای حملات به پایگاه های نیروهای مردمی عراق آغاز شده که آخرین مورد آن حمله به مقر لشکر 45 حشدالشعبی در منطقه القائم بود که به شهادت کاظم علی محسن معروف به ابوعلی الدبی از فرماندهان این لشکر منجر شد.
مبدا احتمالی حملات از شرق سوریه
مناطق شرق رود فرات محل حضور شبه نظامیان کرد و تعداد زیادی از پایگاه های امریکایی است. در میان این پایگاه های کوچک و بزرگ تعدادی از آنها دارای باند های مخصوص نشست و برخواست بوده که احتمالا پرواز پهپادهای اسراییلی از این پایگاه ها صورت گرفته است.

پایگاه تل بیدر و باند پروازی آن
از جمله این پایگاه‌ها میتوان به الهکو، تل بیدر، جبل الغول و هیمو اشاره کرد که دارای باندهای پروازی بوده و احتمالا پرواز پهپادهای اسراییلی از یکی از این پایگاه‌ها انجام شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/60857/نقش-عربستان-و-شبه‌نظامیان-کُرد-در-حملات-پهپادی-به-عراق
بستن   چاپ