ایران پرسمان
ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی در مدار سیاره سرخ
سه شنبه 23 مهر 1398 - 19:19:36
ایران پرسمان - ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی در مدار سیاره سرخ
٥
٠
باشگاه خبرنگاران / شرکت ویرجین اوربیت اعلام کرده که در حال برنامه‌ریزی یک ماموریت منحصربه فرد برای سفر به سیاره مریخ در سال 2020 است.
بنا بر آمار‌ها فضاپیمای MarCO ناسا تاکنون کوچکترین ماهواره‌ای است که در سال 2018 به سیاره مریخ رسیده است.
شرکت ویرجین اوربیت شرکت خواهر شرکت ویرجین گالاکتیک است که در زمینه ساخت هواپیما‌های منحصربه فرد با قابلیت حمل گردشگر به کرانه فضا فعالیت دارد.
شرکت ویرجین اوربیت در نظر دارد در عرض کمتر از سه سال ماهواره‌ای برای ارسال به سیاره مریخ و کشف راز‌های منظومه شمسی تولید کند.
این سفر ماموریت تجاری کوچک‌ترین ماهواره تجاری جهان به سیاره مریخ خواهد بود. ماهواره ساخت شرکت ویرجین اوربیت دارای سه ماموریت علمی در سفر به سیاره مریخ خواهد بود و به گفته کارشناسان اولین ماموریت آن در سال 2020 انجام خواهد شد.
این فضاپیمای کوچک به نام SatRevolution ابعادی برابر با 50 کیلوگرم دارد و برای تصویربرداری از مریخ، قمر آن فوبوس، تجزیه تحلیل جو سیاره مریخ و حتی پیدا کردن منابع آب زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شرکت ویرجین اوربیت در نظر دارد برای پرتاب ماهواره‌های فضایی از موشک LauncherOne استفاده کند. آزمایش این موشک فضایی اواخر سال میلادی جاری انجام خواهد شد.

موشک فضایی LauncherOne قابلیت حمل محموله‌های 500 کیلوگرمی به مدار کره زمین در هر پرتاب را دارد و کارشناسان در نظر دارند با افزودن بخش‌های جدید به این موشک فضایی زمینه حمل سفینه‌های فضایی برای ماموریت‌های فضای عمیق را امکانپذیر کنند.
پرتاب موشک LauncherOne از طریق هواپیمای Cosmic Girl plane که از دسته هواپیما‌های Boeing 747 است صورت می‌گیرد و می‌تواند ماهواره‌های کوچک را با خود حمل کند.
به گفته کارشناسان امروزه هواپیما‌های باری با قابلیت حمل حجم بالای محموله ساخته شده‌اند که می‌توان از آنها برای حمل موشک فضایی و حتی مامواره‌های کیوب ست استفاده کرد.
از جمله دیگر ماموریت‌های پیش‌بینی شده برای این موشک فضایی، حمل مامواره‌های فضایی به سیاره مریخ، سیاره زهره و کمربند‌های سیارکی است.
ناسا هم پیش‌تر ماموریت‌هایی برای ارسال ماهواره‌های کوچک به فضای عمیق به ویژه سیاره مریخ انجام داده است. ناسا در سال 2018 دو مامواره کیوبست را راهی ماموریت‌هایی به نام‌های MarCO-A و MarCO-B کرده است. این فضاپیما‌های کوچک وزنی برابر با 13.5 کیلوگرم دارند و می‌توانند داده‌های مفیدی به زمین ارسال کنند.
شرکت ویرجین اوربیت هدف از ارسال مامواره به مدار سیاره مریخ را امکان دسترسی دانشگاه‌ها، مراکز علمی و حتی شرکت‌های تجاری به داده‌های منحصربه فرد درباره سیاره اعلام کرده است.
در صورت موفقیت پرتاب، شرکت ویرجین اوربیت اولین شرکت تجاری خواهد بود که موشک فضایی به سیاره مریخ ارسال کرده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/61116/ساخت-ماهواره‌های-تحقیقاتی-در-مدار-سیاره-سرخ
بستن   چاپ