ایران پرسمان
میدل ایست آی؛
رسوایی دیگر؛ رشوه سعودی‌ها به نمایندگان مجلس انگلیس
یکشنبه 5 آذر 1396 - 4:02:39 PM
صداوسیما
پرسمان- برخی از نمایندگان مجلس انگلیس حدود 100 هزار پوند از عربستان سعودی دریافت کرده اند که موجب نگرانی درباره استفاده از نمایندگان انگلیسی برای تطهیر وجهه سعودی شده است.
به گزارش پرسمان، میدل ایست آی نوشت: برخی از نمایندگان محافظه کار مجلس انگلیس حدود 100 هزار پوند (133 هزار و 300 دلار) در قالب اقامت در هتل های گرانقیمت، پروازهای بیزنس کلاس و مهمان نوازی های دیگر از عربستان دریافت کرده اند، که منجر به شکایت از نهاد نظارتی مجلس انگلیس به علت نقض مقررات مربوط به اعلام بهره های مالی و موجب نگرانی هایی درباره استفاده از نمایندگان مجلس انگلیس برای تطهیر وجهه دولت عربستان شده است.
پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در گزارشی به قلم جیمی مریل افزود: تازه ترین آمار «دفتر ثبت مزایای اعضاء» (مجلس عوام انگلیس) نشان می دهد 13 نماینده محافظه کار پارلمان، از جمله لئو دوکرتی، رئیس بانفوذ سابق «شورای محافظه کار خاورمیانه»، امسال، بالغ بر 87 هزار و 467 پوند (116 هزار و 600 دلار) در قالب مهمان نوازی دولت عربستان دریافت کرده اند.
یکی از نمایندگان حزب کارگر در مجلس انگلیس به نام لیام برن نیز هدیه ای به ارزش شش هزار و 722 پوند (هشت هزار و 964 دلار) دریافت کرده که با احتساب آن، مجموع وجوهی که عربستان امسال برای لابی در میان نمایندگان احزاب مختلف مجلس انگلیس هزینه کرده است، به 94 هزار و 189 پوند (126 هزار و 939 هزار دلار) رسیده است. این مهمان نوازی ها شامل پروازهای بیزنس کلاس، اقامت در هتل های گرانقیمت، ضیافت های شام و دیدار با ملک سلمان و مقامات بلندپایه عربستان بود. آمار «دفتر ثبت مزایای اعضاء» (مجلس عوام انگلیس) نشان می دهد این رقم تقریباً سه برابر وجوهی است که دولت عربستان از سال 2016 برای میزبانی از نمایندگان مجلس انگلیس هزینه کرده است.
چند هفته پس از سفر گروهی از این نمایندگان به عربستان، دوکرتی و دیگر نمایندگان رده پائین پارلمان انگلیس با ارائه سؤالاتی به دولت ترزا می، نخست وزیر، درباره همکاری دفاعی با عربستان، خواستار فروش جنگندهای های یوروفایتر تایفون شرکت بی ای ای سیستمز انگلیس به عربستان شدند. این درخواست باعث شد فعالان، نمایندگان مزبور را به دریافت «مزایا برای طرح این موضوعات» متهم کنند. تلاش های عربستان سعودی برای لابی (در میان نمایندگان انگلیسی) در حالی افزایش یافته است که روابط این کشور با انگلیس در پارلمان، بیش از پیش زیر ذره بین قرار گرفته است، و این بررسی های دقیق پس از آن صورت می گیرد که اندرو میچل، از وزیران محافظه کار سابق، این هفته انگلیس را به «دست داشتن خطرناک» در سیاست عربستان در یمن متهم کرد؛ سیاستی که «موجب قحطی و گرسنگی، و مجازات جمعی کل جمعیت این کشور شده است.»

تشدید لابی
بنا بر اعلام «دفتر ثبت مزایای اعضاء» پارلمان انگلیس، عربستان سعودی تلاش های لابی گرانه خود را از زمان شروع جنگ یمن در اوایل سال 2015 افزایش داده است، و نمایندگان حزب محافظه کار انگلیس بیش از 130 هزار پوند (173 هزار و 300 دلار) به عنوان مهمان نوازی (سعودی ها) از شروع این درگیری دریافت کرده اند؛ درگیری که تاکنون بیش از ده هزار کشته بر جا گذاشته است.
دوکرتی ماه سپتامبر در راس هیئتی متشکل از چهار نماینده رده پائین (مجلس عوام انگلیس) برای دیدار با ملک سلمان در کاخ السلام به عربستان سفر کردند که شش روز طول کشید. بنا بر اعلام «دفتر ثبت مزایای اعضاء»، هر یک از این نمایندگان از مهمان نوازی هایی به ارزش هفت هزار و 800 پوند (ده هزار و 400 دلار)، همچون پروازهای بیزنس کلاس، اقامت در هتل های گرانقیمت و ... در سفر خود به عربستان، از وزارت خارجه این کشور برخوردار شدند.
بر اساس آئین نامه مجلس نمایندگان انگلیس، نمایندگان باید هر گونه بهره یا مزایای مالی را که به طور مستقیم یا غیرمستقیم دریافت کرده اند، هنگام صحبت درباره بحث های مرتبط در مجلس نمایندگان یا ارائه سؤالات خود، اعلام کنند.
اما تحقیقات میدل ایست آی آشکار کرده است که دوکرتی -سروان سابق ارتش انگلیس که در عراق و افغانستان خدمت کرده است- یک ماه بعد از سفرش به عربستان، هنگام ارائه دو سؤال مکتوب خود درباره صادرات سلاح به عربستان، و در دفاع از حمایت وزارت دفاع از رابطه نزدیک با عربستان، سفر خود به این کشور را اعلام نکرد.
قصور دوکرتی در اعلام اینکه به عربستان سفر کرده بود، تام بریک، نماینده لیبرال دموکرات را واداشت تا با ارائه شکایت رسمی به «کمیسر پارلمانی استانداردها»، خواستار تحقیق درباره این نماینده محافظه کار رده پائین شود. وی در نامه خطاب به کاترین هادسون، کمیسر پارلمانی استانداردها در مجلس نمایندگان انگلیس نوشت : «آقای دوکرتی هنگام طرح سؤالات خود، در مورد اعلام سفر خود به عربستان و بهره ها و مزایایی که باید به «دفتر ثبت بهره های اعضاء» گزارش شود، قصور کرد. بنابراین من نگرانم که وی آئین نامه مجلس را نقض کرده باشد.»
دوکرتی و نمایندگان دیگری که به همراه وی به عربستان سفر کرده بودند، در این سفر با اعضای شورای عربستان -نهادی غیرمنتخب که پادشاه منصوب می کند-دیدار کردند.
همچنین بنا بر اعلام عفو بین الملل، شکنجه و مجازات مرگ در این کشور همچنان معمول است، مقامات محدودیت شدیدی در مورد حق آزادی بیان و تشکیل انجمن ها اعمال می کنند، و اغلب منتقدان صلح آمیز را زندانی می کنند. بریک به میدل ایست آی گفت: «دیدن قصور مستمر دولت (انگلیس) در محکوم کردن سابقه وحشتناک حقوق بشر در عربستان به اندازه کافی بد هست، اما ما اکنون شاهد افزایش شمار نمایندگان محافظه کاری هستیم که به صورت رایگان به عربستان سفر می کند که به نوعی هدیه رژیم این کشور به آنها است.» وی افزود: «وظیفه یک نماینده پارلمان این است که دولت و رابطه آن با رژیم های خارجی را به دقت بررسی کند. بعید است تبدیل شدن (نمایندگان) به بهترین دوست این رژیم ها منجر به بررسی دقیق اقدامات دولت انگلیس شود.»

درخواست ها برای توقف فروش سلاح
سفرهای اخیر نمایندگان پارلمان انگلیس به عربستان در حالی انجام شد که انگلیس با درخواست ها برای توقف صادرات سلاح به عربستان، و فشار بر این کشور برای لغو محاصره یمن رو به روست؛ یمنی که عربستان، متهم به ارتکاب جنایات جنگی در آن است.
هفته پیش، گروه «کودکان را نجات دهید» هشدار داد پیش بینی می شود بیش از 50 هزار کودک تا پایان سال بر اثر بیماری و قحطی ناشی از این درگیری جان خود را از دست بدهند.
اندرو اسمیت، سخنگوی «کمپین علیه تجارت اسلحه» به میدل ایست آی گفت: «به نظر می رسد رژیم سعودی مشغول مهمان نوازی و اعطای مزایا در ازای سؤالات (نمایندگان) و کسب نفوذ است. این خطر وجود دارد که نمایندگان با پذیرفتن این هدایا و آن مزایا، پیام حمایت از رژیم عربستان و مشروعیت بخشیدن به نقض شدید حقوق بشر در این کشور را القاء کنند. وی افزود: «این نمایندگان باید از جایگاه خود برای محکوم کردن همدستی انگلیس در ویرانی و تخریب کنونی یمن، و درخواست برای تغییر واقعی و راهگشا استفاده کنند، نه اینکه از یکی از خشن ترین دیکتاتوری های جهان هدیه قبول کنند.»
سه نمایندگان محافظه کار دیگر به نام های سایمون هور، مارک منزیس، و الکس برگرت در ریاض و جده به دوکرتی ملحق شدند. منزیس در بیانیه ای خطاب به میدل ایست آی، از این سفر به عنوان سفری برای «ایجاد روابط و حقیقت یابی» دفاع کرد که همزمان با آن صورت گرفت که ملک سلمان «ادعا کرد به زنان اجازه رانندگی در این کشور را خواهد داد.» هور و برگرت به درخواست ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند، اما یک منبع نزدیک به یکی از نمایندگانی که در آن سفر حضور داشت، گفت «هیچ وقت» از این سیاستمداران خواسته نشد که سؤالی را درباره عربستان به پارلمان ارائه کنند.
چند روز پس از سفر نمایندگان انگلیسی به این کشور، مقامات سعودی یک نفر را اعدام کردند که مجموع اعدام شدگان از آغاز سال 2017 تاکنون به 100 نفر رسید. اوایل امسال، میدل ایست آی اعلام کرد هلن واتلی و سایمون هور، نمایندگان محافظه کار پارلمان انگلیس پس از آن وادار به صدور بیانیه هایی به پارلمان شدند که در ابتدا فاش نکرده بودند پس از صحبت در دفاع از عربستان در بحث پارلمان، هر یک، هزاران پوند از دولت سعودی دریافت کردند.
دانکن هیمز، «مدیر سیاست برای شفافیت بین الملل انگلیس» گفت: «اعلامیه های رسمی نشان می دهد که هدف قرار دادن نمایندگان پارلمان از سوی دولت های خارجی تا چه حد رایج شده است. جلب حمایت نمایندگان انگلیسی به عنوان ابزاری برای شکل دادن به وجهه دولت های خارجی موجب تردید در این باره می شود که آیا این نمایندگان هنوز در جهت منافع دولت انگلیس خدمت می کنند و اینکه آیا منافع انگلیس برای آنها در اولویت قرار دارد.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/613/رسوایی-دیگر؛-رشوه-سعودی‌ها-به-نمایندگان-مجلس-انگلیس
بستن   چاپ