ایران پرسمان
آیا این مدل کامپیوتری می تواند شیوع ابولا در آینده را پیش‌بینی می‌کند؟
پنجشنبه 25 مهر 1398 - 9:58:44 AM
ایران پرسمان - این مدل کامپیوتری شیوع ابولا در آینده را پیش‌بینی می‌کند
١٨
٠
دیجیاتو / گسترش فقر و تغییرات هوایی فاکتورهایی تعیین کننده در پیش بینی احتمال شیوع ابولا در منطقه‌ای خاص هستند.
ویروس مرگبار ابولا به صورت میانگین نیمی از افراد آلوده شده را به کام مرگ می کشاند و طی سالهای اخیر باعث جان باختن هزاران نفر شده است. هرچند اپیدمی این ویروس تا حد زیادی سرکوب شده اما با گذشت زمان جهش ژنتیکی خاصی پیدا کرده و آسانتر سلول های انسان ها را آلوده می کند. با این وجود محققان دانشگاه UCL موفق به توسعه مدلی کامپیوتری شده اند که با پیش بینی محل وقوع این پدیده مرگبار، به مقابله با آن کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
این مدل ریاضیاتی با ترکیب و بررسی داده های مربوط به تغییرات در اکوسیستم و جامعه انسانی شیوع ابولا در مناطق خاص را پیش بینی می کند. محققان به منظور بررسی ریسک فعلی شیوع ابولا، از این مدل برای تحلیل اطلاعات مربوط به تغییرات اقلیمی، آمایش سرزمین، نرخ رشد جمعیت و سطح فقر استفاده کرده اند.
مدل دانشگاه UCL با موفقیت مکان هایی نظیر جمهوری دموکراتیک کنگو و گابن را به عنوان محتمل ترین مکان های شیوع مشخص کرده که پیش از این با اپیدمی ابولا درگیر بودند. با این حال در مورد بخش هایی از نیجریه هم هشدار داده در حالی که گزارش ها از شیوع گسترده در این نواحی حکایت نداشته اند. دلیل این مساله احتمالا آماده سازی بهتر زیرساخت ها برای جلوگیری از ابولا در نیجریه بوده است.
مدل هایی نظیر این به دولت ها و سازمان های بهداشتی کمک می کند مناطق پر خطر را شناسایی کرده و از طریق واکسیناسیون و فراهم کردن زیرساخت های مناسب پیش از وقوع فاجعه ویروس ابولا را سرکوب کنند.
به گفته احمد همتی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ابولا در دوره ای به ایران هم راه یافته بود اما با موفقیت کنترل شده و از شیوع آن جلوگیری به عمل آمد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/61589/آیا-این-مدل-کامپیوتری-می-تواند-شیوع-ابولا-در-آینده-را-پیش‌بینی-می‌کند؟
بستن   چاپ