ایران پرسمان
تحلیل محمد هاشمی از حال و آینده دو جناح سیاسی ایران
پنجشنبه 25 مهر 1398 - 18:53:07
ایران پرسمان - تحلیل محمد هاشمی از حال و آینده دو جناح سیاسی ایران
١٢٢
٠
تابناک /چندی پیش، حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» از اعضای ارشد جامعه روحانیت مبارز پس از گذشت ده سال به دعوت آیت الله «محمد علی موحدی کرمانی» رئیس جامعه روحانیت مبارز در جلسه این تشکل حضور پیدا کرد. ناطق پس از انتخابات 88 به دلیل سکوت این تشکل درباره تهمت‌های احمدی نژاد به او خانواده اش در جلسات جامعه روحانیت حضور پیدا نمی‌کرد و نسبت به رویکرد این تشکل روحانی در انتخایات ریاست جمهوری دهم به شدت منتقد بود.
به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه او در ده سال گذشته علیرغم دعوت‌های مکرر هیچ گاه حاضر نشد در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت کند، سرانجام چندی پیش در یکی از جلسات حضور یافت که همین موضوع باعث نگارش و بیان تحلیل‌های مختلفی در رسانه‌ها و محافل سیاسی شد؛ تحلیل‌هایی که حکایت از این داشت، حضور ناطق در جلسه جامعه روحانیت پس از ده سال آن هم در آستانه انتخابات مجلس، نمی‌تواند بی دلیل باشد.
برخی تحلیل‌ها حاکی از آن بود که او شاید محور وحدت جریان اصولگرایی در انتخابات مجلس یازدهم باشد و اصولگرایان برای رسیدن به موفقیت ترجیح داده اند از ظرفیت ناطق نوری در این برهه بهره ببرند. البته برخی هم امکان تحقق چنین مسأله ای را بیشتر یک آرزو برای برخی اصولگرایان می‌دانند و اعتقاد دارند که چنین موضوعی نشدنی است.
شکل‌گیری وحدت با محوریت ناطق در جریان اصولگرایی نشدنی است
در همین خصوص یک فعال سیاسی و رئیس دفتر سیاسی سابق حزب کارگزارن سازندگی در گفت‌وگو با «تابناک» به تحلیل حضور ناطق در جلسه جامعه روحانیت و امکان میدان داری او برای اصولگرایان پرداخت و افزود: شکل‌گیری وحدت با محوریت ناطق نوری در بدنه جریان اصولگرایی امکان پذیر نیست.
محمد هاشمی رفسنجانی درباره نبود گفتمان مشترک در بدنه جریانات سیاسی موجود در کشور به خصوص اصلاح طلبان و اصولگرایان، اظهار کرد: تجربه انتخاباتی ما بعد از انقلاب اسلامی اثبات کرده که ما در کشورمان با تعدد گروه‌های سیاسی و با چند جناح اصلی مواجه هستیم که هر یک شامل چندین حزب و مجموعه سیاسی هستند.
جناح‌های سیاسی هیچ یک به‌ تنهایی قادر به پیروزی در انتخابات نیستند
وی ادامه داد: جناح اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالی سه جریان اصلی کشور ما در مقطع فعلی هستند که در حال حاضر در عرصه سیاسی کشور مشغول به فعالیتند؛ اما هیچ یک از این سه جناح سیاسی براساس تجارب گذشته ضریب نفوذشان در جامعه به تنهایی به 50 درصد هم نمی‌رسد. از این روی، هیچ یک از این جریانات سیاسی به تنهایی قادر به پیروزی در انتخابات اعم از ریاست‌جمهوری یا مجلس نیستند.
عضو سایق حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: هر انتخاباتی که در کشور ما انجام شود ما یک حزب یا جناح در کشور نداریم که ضریب نفوذش بالای 50 درصد باشد که بتواند برنده انتخابات باشد. از این روی، تجربه‌ای که در چند انتخابات اجرا شده مانند سال 76 یا 92 اثبات کننده این است که اگر دو جناح با هم ائتلاف کرده باشند، بدون شک پیروز انتخابات خواهد بود؛ چون ضریب نفوذش افزایش پیدا می‌کند.
اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اشتراکات زیادی دارند
هاشمی درباره اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده با چه جناحی ائتلاف می‌کنند، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان تشابه یا مشترکات بسیاری با اعتدالگرایان دارند. از این روی، ائتلاف آن‌ها با اعتدالیون به طور حتم به مانند سال 76 و 96 نتیجه مثبتی را برای آن‌ها در پی خواهد داشت، چون این موضوع یک تجربه مثبت برای این دو جریان سیاسی است.
وی تأکید کرد: شاید برخی مطالبات مردم از سوی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در دولت و مجلس پاسخ نداده نشده، اما مسأله پیروزی در انتخابات در کشور ما معمولا به ائتلاف منوط است؛ چرا که هر جناحی مقداری رأی دارند و وقتی دو جناح با هم ائتلاف می‌کنند امکانات تبلیغی بیشتری دارند.
اصولگرایان هیچ تجربه موفقی برای پاسخگویی به مردم ندارند
عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که در جناح رقیب اصلاح‌طلبان یعنی اصولگرایان هیچ تجربه موفقی برای پاسخگویی به مطالبات مردم وجود ندارد که بتوانند به آن استناد کنند.
هاشمی اظهار کرد: اصولگرایان در دو دوره متوالی از دولت فردی، چون محمود احمدی‌نژاد حمایت کردند که نتیجه کارنامه این دولت کاملا مشخص است و به هیچ یک از مطالبات مردم توجهی نشد؛ بنابراین، وقتی می‌بینیم اصولگریان پاسخگوی همه مطالبات مردم نبودند بدون شک جناح رقیب شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارند.
اصولگرایان نیازمند یک چهره سرشناس برای ائتلاف هستند
وی درباره نزدیک شدن اصولگرایان به ناطق نوری و بازگشت وی به جلسات جامعه روحانیت مبارز افزود: بنده دقیقا از هدف اصولگرایان پیرامون دعوت از ناطق نوری برای شرکت در جلساتشان اطلاع ندارم، اما آنچه مشخص و روشن است، این بوده که اصولگرایان در حال حاضر با تفرق آرای جدی روبه رو هستند و به چند شعبه تقسیم شدند. از این روی، نیازمند تشکیل ائتلاف یک تشکل واحد با وجود یک شخصیت سرشناس هستند.
این فعال سیاسی با بیان اینکه رویکرد جمنا که در انتخابات گذشته از سوی اصولگرایان تشکیل شد در ایجاد وحدت در بدنه این جریان نقشی نداشت، تصریح کرد: احتمالا اصولگرایان از ناطق دعوت کردند تا حول محور وی وحدت در بدنه این جریان شکل گیرد، ولی تحقق این امر بسیار نزدیک نیست، چون آن‌ها نمی‌توانند از ظرفیت ناطق برای ایجاد وحدت در میان خود بهره بگیرند.
اصولگرایان نمی‌توانند از ظرفیت ناطق استفاده کنند؛ چون منتقد جدی او هستند
هاشمی در عین حال دلایل خود درباره چرایی ناتوانی اصولگرایان در بهره گیری از ظرفیت‌های شخصیتی نظیر ناطق نوری برای اجماع و ایجاد وحدت در بین خودشان را این گونه بیان کرد: آن‌ها نمی‌توانند از ظرفیت او بهره بگیرند، چون عده‌ای در جناح اصولگرا هستند که جزو منتقدان جدی آقای ناطق به شمار می‌روند و این موضوع را در سال 88 و بعد از آن هم نشان داده اند؛ بنابراین، خیلی بعید است این فرآیند نتیجه مثبتی در پی داشته باشد.
باید دید تا انتخابات مجلس چه پیش خواهد آمد؟ آیا تحلیل‌هایی از این دست که انتقاد برخی اصولگرایان از ناطق باعث خواهد شد که حضور او در جلسات جامعه روحانیت فرمایشی باشد یا اینکه این دست از اصولگرایان برای مصالح این جریان دست از انتقادات خود برخواهند داشت و به منظور ایجاد وحدت حداکثری، ائتلاف با محوریت ناطق نوری را خواهند پذیرفت تا شانس این جریان را برای پیروزی در انتخابات بالا ببرند؟!

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/61736/تحلیل-محمد-هاشمی-از-حال-و-آینده-دو-جناح-سیاسی-ایران
بستن   چاپ