ایران پرسمان
یخ‌های کشف‌شده در ماه عمر 3 میلیارد ساله دارند!
جمعه 26 مهر 1398 - 14:18:06
ایران پرسمان - یخ‌های کشف‌شده در ماه عمر 3 میلیارد ساله دارند!
٩
٠
دیجیاتو / یکی از مهم‌ترین دلایلی که ماموریت‌های انسانی به کره ماه را با مشکل مواجه می‌کند، حمل آب کافی برای توقف‌های طولانی روی تنها قمر کره زمین است. اما کشفیات اخیر شاید کمک بزرگی به این موضوع کرده باشند. گزارش‌هایی که از دانشگاه براون منتشر شده، شواهد حضور یخ‌ها روی ماه که پیش‌تر تایید شده بود را تایید می‌کند و قدمت آن‌ها را نیز در حدود چند میلیارد سال تخمین می‌زند.
یخ‌هایی که در اطراف قطب‌های ماه کشف شده بودند، دارای عمری 3.1 میلیارد ساله هستند. با این حال یخ‌هایی هم وجود دارند که عمر کم‌تری داشته باشند. محققین به کمک مدارگرد شناساگر ماه (LRO) دهانه‌های اطراف قطب جنوب کره ماه که شواهد حضور یخ وجود داشت را بررسی کردند و با تحلیل کناره‌های این دهانه‌‌ها توانستند عمر یخ‌های موجود در آن‌ها را تخمین بزنند. بر اساس نتایج این تخمین‌ها، عمر یخ‌ها از 3.1 میلیارد سال بیشتر نخواهد بود.
شواهد دیگری که به کمک آن می‌توان عمر این یخ‌ها را تخمین زد، مربوط به الگوی نهشته‌هاست که در کف این دهانه‌ها وجود دارند و بسیار منقطع شده‌اند. بر اساس بررسی های محققین، دلیل آن می‌تواند برخورد شهاب سنگ‌ها با مسیر حرکت یخ‌ها باشد. محققین به این داده‌ها و شواهد بسنده نکردند و روی کناره‌های این دهانه‌ها بیشتر تحقیق کردند.
نتایج تحقیقات اضافه محققین را می‌توان در عمق یخ‌ها یافت. بر اساس این تحقیقات یخ‌ها در طول زمان از از اعماق تشکیل می‌شوند و سپس به سمت سطح کره ماه می‌آیند. به عبارت ساده تر، اگر در سطح ماه یخ یافت شود مطمئنا در زیر آن نیز یخ خواهد بود.
خانم اریل دویچ (Ariel Deutsch) مسئول این تحقیقات در دانشگاه براون می‌گوید:
بررسی‌های بیشتر ما در کناره‌های این دهانه‌ها هم وجود یخ‌های قدیمی و هم یخ‌هایی با گوشه‌های تیزتر که عمر کم‌تری دارند را تایید می‌کند. این اتفاق کمی غافلگیر کننده بوده و دستاوردی است که پیش از این کسی موفق به کشف آن نشده بود.
همچنین یکی دیگر از اعضای این گروه گفته است:
زمانی که ما به فرستادن انسان برای مدت طولانی به کره ماه فکر می‌کنیم، باید از وجود ذخایر مورد نیاز در آن جا مطمئن باشم. در حال حاضر ما نمی‌دانیم که آیا این ذخایر وجود دارند یا نه. تحقیقات این چنینی، به ما کمک می‌کند که بفهمیم برای پاسخ دادن به چنین سوالاتی، کجا باید به دنبال جواب آن باشیم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/61862/یخ‌های-کشف‌شده-در-ماه-عمر-3-میلیارد-ساله-دارند!
بستن   چاپ