ایران پرسمان
ساخت یک ایستگاه فضایی جدید توسط چین
جمعه 26 مهر 1398 - 17:10:21
ایران پرسمان - ساخت یک ایستگاه فضایی جدید توسط چین
١
٠
فارس / با نزدیک‌تر شدن به اولین پرتاب راکت لانگ‌مارس 5B، دست‌اندرکاران برنامه‌ی فضایی چین خود را برای ساخت ایستگاه فضایی جدیدشان آماده می‌کنند.
چینی‌ها در حال آماده‌شدن برای انجام مجموعه‌ی فشرده‌ای از مأموریت‌ها به‌منظور ساخت ایستگاه فضایی جدید خود هستند. ایستگاهی که بخش‌های تشکیل‌دهنده‌اش توسط راکت لانگ‌مارس 5B به فضا پرتاب خواهد شد؛ این راکت احتمالا اولین پرتاب خود را در سال 2020 به انجام خواهد رساند.
ژو جیانپینگ، یکی از اعضای آکادمی مهندسی چین به‌عنوان «طراح ارشد» برنامه‌های فضایی سرنشین‌دار چین انتخاب شده است و گو ییدونگ، از اعضای آکادمی علوم چین هم عنوان «دانشمند ارشد» این برنامه را پذیرفته است.
ینگ لی‌وِی، اولین فضانورد چین و هفت متخصص دیگر در حوزه‌های طراحی‌وساخت فضاپیما، راکت‌های حامل، فناوری‌های کاربردی فضایی و سیستم‌های نظارتی و ارتباطی نقش معاونتی را در این پروژه بردوش خواهند کشید.

ایستگاه فضایی جدید چین با نام تیان‌گونگ (Tiangong) وزنی معادل 66 تن خواهد داشت و احتمالا در سال 2022 کار ساخت آن به اتمام خواهد رسید. این ایستگاه، با طرحی شبیه به حرف «T» در الفبای لاتین، از سه بخش تشکیل خواهد شد. بخش مرکزی موسوم به تیان‌هه (Tianhe) و ماژول‌های تحقیقاتی ونتیان و منگتیان که در دو سمت ماژول مرکزی قرار خواهند گرفت.
این ایستگاه در مداری به ارتفاع 350 تا 450 کیلومتر از سطح زمین قرار خواهد داشت و در صورت نیاز، می‌تواند به حداکثر وزن 180 تن برسد و 3 الی 6 فضانورد را در خود جای دهد. به‌گفته‌ی ژو جیانپینگ، عمر تیان‌گونگ 10 سال در نظر گرفته‌شده است؛ اما با انجام امور تعمیر‌ونگه‌داری در مدار، می‌توان این مدت را افزایش داد.
16 جایگاه نصب ابزارهای آزمایشی برای این ایستگاه فضایی در نظر گرفته‌شده‌اند؛ بدین شکل، تیان‌گونگ می‌تواند طی دوران فعالیت خود میزبان صدها پروژه‌ی علمی باشد.
چینی‌ها در حال حاضر مشغول انتخاب فضانوردان جدیدی هستند که به این ایستگاه فضایی جدید سفر خواهند کرد. پس از اتمام ساخت ایستگاه، احتمال حضور فضانوردانی از کشورهای خارجی نیز وجود خواهد داشت. به‌گفته‌ی ژو، فضاپیماهای خارجی نیز در صورت استفاده از مکانیزم اتصال مورد استفاده توسط چینی‌ها، می‌توانند به این ایستگاه فضایی متصل شوند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/61893/ساخت-یک-ایستگاه-فضایی-جدید-توسط-چین
بستن   چاپ