ایران پرسمان
انتقاد آمریکا از بی‌عرضه‌گی آل‌سعود!
شنبه 27 مهر 1398 - 00:20:56
ایران پرسمان - انتقاد آمریکا از بی‌عرضه‌گی آل‌سعود!
k ٣.٤
٠
فارس / یک مقام آمریکایی گفته که دولت این کشور بعد از حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی در ماه گذشته به ریاض گفته که سامانه‌های دفاعی این کشور کند عمل می‌کند.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده عربستان سعودی در صدد خریداری سامانه‌هایی جدید است که بتواند پهپادها و موشک‌ها را قبل از رسیدن به تأسیسات نفتی، شناسایی و منهدم کرده و یا در عملکرد آنها اخلال ایجاد کند.
مقام‌های آمریکایی می‌گویند دولت آمریکا در یک اقدام جداگانه تلاش کرده عربستان سعودی را مجاب کند با اتصال زرادخانه تسلیحات هوایی خودش به یک سامانه پیشرفته‌تر آمریکایی در منطقه امکان هشداردهی به مسئولان ذیربط قبل از وقوع حملات را فراهم کند.
یک مقام آمریکایی گفت: «ما به آنها گفته‌ایم که سامانه‌های دفاعی آنها سرعت لازم را نداشته است. اما ادوات دفاعی آنها و فرماندهی مرکزی آنها فاقد صلاحیت است.»
«یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز 23 شهریورماه اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با 10 پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داده است.
این حمله حدود نیمی از تولید نفت سعودی‌ها را از مدار خارج کرد و باعث شد تا این کشور از یک صادر کننده نفت و فرآورده‌های نفتی به یک وارد کننده تبدیل شود.
سعودی‌ها می‌خواستند در آینده نزدیک 5 درصد سهام شرکت نفتی آرامکو را در بورس داخل این کشور و بورس‌های بین‌المللی عرضه کنند که این حمله باعث شد تا این برنامه سعودی‌ها نیز به تعویق بیفتد.
مقام‌های آمریکایی به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند سامانه‌های پدافند هوایی عربستان سعودی هیچ شانسی برای فعال شدن جهت مهار این حملات برخوردار نبودند زیرا نه سامانه‌های آمریکایی و نه سامانه‌های سعودی قادر به شناسایی این حملات نبودند.
سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا و عربستان سعودی که در عربستان مستقرند در صورت شناسایی حمله، اقدام به مبادله اطلاعات نمی‌کنند.
آمریکا طرحی پیشنهاد داده که دو طرف با تشکیل یک اتاق مشترک کنترل امکان هماهنگی پاسخ به حمله احتمالی را فراهم کنند.
وال‌استریت‌ژورنال نوشته طرح جدید بعد از ناامیدی چند ماهه مقام‌های آمریکایی از آسیب‌پذیری تأسیسات نفت عربستان سعودی در برابر حملات پیشنهاد شده است.
یک مقام آمریکایی همچنین گفته که دولت آمریکا از عربستان سعودی به دلیل استفاده نادرست از سامانه‌های آمریکایی پاتریوت انتقاد کرده‌اند.
یک مقام آگاه به این گفت‌وگوها می‌گوید: «مکان استقرار سامانه پاتریوت در عربستان سعودی یکی از مسائل محل اختلاف در روابط دوجانبه ریاض و واشنگتن بوده است. این سامانه‌ها به نحوی مستقر شده‌اند که از کاخ‌ها محافظت کنند نه زیرساخت‌های نفتی.»
در حال تکمیل...

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/61947/انتقاد-آمریکا-از-بی‌عرضه‌گی-آل‌سعود!
بستن   چاپ