ایران پرسمان
موضع ارتش آمریکا برای ایجاد منطقه امن در سوریه
شنبه 27 مهر 1398 - 00:20:59
ایران پرسمان - موضع ارتش آمریکا برای ایجاد منطقه امن در سوریه
٢٠٠
٠
فارس / وزیر دفاع آمریکا جمعه گفته که خروج نظامیان این کشور از شمال سوریه ادامه دارد و سربازان آمریکایی در اجرای منطقه امن در سوریه مشارکت نخواهند کرد.
«مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا جمعه گفته که خروج نظامیان این کشور از شمال سوریه ادامه دارد.
اسپر علاوه بر این در این بیانیه گفت هیچ سرباز آمریکایی در فرایند اجرایی منطقه امن در سوریه مشارکت نخواهد کرد.
وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: «هیچ نیروی زمینی آمریکایی در اجرای منطقه امن مشارکت نخواهد کرد با وجود این ما هم با ترکیه و هم با "نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در تماس خواهیم بود.»
کاخ سفید چهارشنبه هفته گذشته (17 مهرماه) بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر کردند.
نیروهای آمریکایی تا به حال از این چند شهرسوریه از جمله «رقه»، «منبج»، «عین عیسی»، «عین العرب» (کوبانی) و «رأس العین» خارج شده‌اند.
ترکیه از هفته‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد علیه مناطق کردنشین شمال سوریه عملیاتی نظامی انجام داده و در نوار مرز با سوریه یک «منطقه امن» ایجاد کند. آنکارا برای این کار آوارگان سوری را بهانه و ادعا کرده که قصد دارد آوارگان مقیم در ترکیه را در این منطقه امن اسکان دهد.
ترامپ در روزهای گذشته در واکنش به انتقادات از راهبردش در سوریه و رها کردن کردهای سوری عملیات ترکیه را بخشی از «جنگ 200 ساله» ترکیه با گروهی از کردها توصیف کرده و گفته که قصد ندارد آمریکا را وارد آن کند.
«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه (25 مهرماه) اعلام کرد آنکارا و واشنگتن به توافقی برای برقراری آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه دست پیدا کرده‌اند.
پنس که در ترکیه در کنار پامپئو حضور داشت گفت: «توقفی در عملیات نظامی برای 120 ساعت برقرار خواهد شد و همزمان، ایالات متحده خروج نیروهای ی.پ.گ را از مناطق مورد نظر در منطقه امن تسهیل خواهد کرد. بعد از اتمام این مرحله، ترکیه موافقت کرده که آتش‌بس را دائمی کند.»
معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت که دولت آمریکا هم متعهد شده تحریم‌ها علیه ترکیه را اعمال نکند. او گفت بعد از برقراری آتش‌‌بس دائمی، آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده را پس خواهد گرفت.
«مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه بعد از پنس در یک کنفرانس خبری حاضر شد و گفت که توافق با آمریکا «آتش‌بس» نیست بلکه تعلیق عملیات است. او گفت ترکیه تلاش برای کنترل منطقه مرزی را ادامه خواهد داد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/61950/موضع-ارتش-آمریکا-برای-ایجاد-منطقه-امن-در-سوریه
بستن   چاپ