ایران پرسمان
هشدار اتحادیه اروپا به افغانستان
يکشنبه 28 مهر 1398 - 17:49:21
ایران پرسمان - هشدار اتحادیه اروپا به افغانستان
١٧٢
٠
ایرنا / نماینده اتحادیه اروپا پس از سفر به افغانستان و گفت وگو با مقام های رسمی این کشور خواستار آغاز گفت وگوهای صلح شد، اما درعین حال تأکید کرد که نتیجه صلح نباید استقرار دولت موسوم به "امارت اسلامی" باشد.
«رولاند کوبیا» روز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در «مرکزرسانه های حکومت» در کابل گفت: اگر روند صلح کاملا در دست دولت افغانستان نباشد و پس از نیل به صلح در این کشور دولت موسوم به امارت اسلامی تشکیل شود، اتحادیه اروپا کمک های خود را به افغانستان قطع خواهد کرد.
کوبیا گفت که خواهان از سرگیری سریع مذاکرات صلح بین طالبان و آمریکا و بدنبال آن آغاز گفت وگوی دولت افغانستان و طالبان است.
نماینده اتحادیه اروپا گفت: اگر پس از توافق صلح در افغانستان، دولتی مستقر شود که حقوق اساسی مردم حفاظت نشود، برای اروپایی‌ها مشکل خواهد بود که در بازسازی و توسعه افغانستان کمک کند.
وی تأکید کرد که دولت برآمده از نتیجه صلح باید مطابق با خواست آنها باشد که بتوانند با آن دولت به همکاری خود ادامه دهند.
این مقام غربی گفت: توقف مذاکرات صلح یک مانع برای آغاز گفت وگوهای بین افغانستانی بوده اما این کار می ‌تواند فرصت های را نیز بوجود آورد.
وی توقف گفت وگو بین طالبان و آمریکا را فرصتی دانست که از آن می توان بخوبی برای تقویت آتش بس و کاهش خشونت ها استفاده کرد.
نماینده اتحادیه اروپا بر نقش دولت افغانستان در روند صلح تاکید کرد و گفت: ما باید مطمئن شویم که روند صلح به صورت واقعی در دست دولت افغانستان است.
وی به مردم و دولت افغانستان اطمینان داد که پس از توافق صلح که خواست این اتحادیه است، حامی افغانستان مانده و آنها را ترک نخواهند کرد و به حمایت از بازسازی افغانستان، توسعه، تجارت و توسعه روابط میان کشورهای منطقه ‌ متعهد خواهند بود.
"سید رسول موسوی" مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تهران از خروج کامل و زود هنگام نیروهای خارجی از افغانستان حمایت می‌کند، اعلام کرد که ایران راه حل صلح در افغانستان را تنها خروج آمریکایی‌ها از افغانستان می‌داند اما باید این خروج با توافق اساسی و همه‌جانبه نیروهای این کشور انجام شود.
موسویدر هشتمین نشست «گفت وگوهای امنیتی هرات» تأکید کرد که ایران از هر مذاکره ای که به نفع دولت و مردم افغانستان باشد بصورت جدی حمایت خواهد کرد.
وی تصریح کرد: ایران از خروج کامل و زود هنگام نیروهای خارجی از افغانستان حمایت می‌کند و راه حل صلح در افغانستان را تنها خروج آمریکایی‌ها از افغانستان می‌داند اما باید این خروج با توافق اساسی و همه‌جانبه نیروهای افغان صورت گیرد.
به اعتقاد موسوی اگر نیروهای خارجی تنها با توافق یک گروه از افغانستان خارج شوند گروه دیگری توافق ورود این نیروها را به افغانستان امضا خواهند کرد و در هر صورت اشتباه خواهد بود.
دستیار وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: جایگزینی مفهوم امارت به جای جمهوری در حال اتفاق است و این موضوع پس از مذاکرات خلیل زاد با طالبان عمومیت یافته و وارد ادبیات سیاسی شده است، اما امارت نمی تواند در افغانستان صلح را پایدار بوجود بیاورد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/62295/هشدار-اتحادیه-اروپا-به-افغانستان
بستن   چاپ