روشی جدید برای نابودی سلول‌های مقاوم سرطانی
يکشنبه 28 مهر 1398 - 22:52:47
ایران پرسمان - روشی جدید برای نابودی سلول‌های مقاوم سرطانی
سیناپرس / تیمی از پژوهشگران ژاپنی موفق به کشف ترکیب دارویی جدیدی شده‌اند که می‌تواند سلول‌های سرطانی مقاوم در برابر شیمی‌درمانی و سایر روش‌های رایج در درمان سرطان را از بین ببرد. این دارو با موفقیت روی موش‌ها آزمایش‌شده است.
پژوهشگران ژاپنی در جدیدترین مطالعات خود موفق به کشف ترکیبی شده‌اند که قادر به نابودی سلول‌های سرطانی مقاوم به شیمی‌درمانی است. این سلول‌ها که با عنوان گلیوبلاستوما (glioblastoma) شناخته می‌شوند، در برابر درمان‌های رایج سرطان ازجمله شیمی‌درمانی مقاوم بوده و یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ بیماران سرطانی به شمار می‌روند. روش درمانی جدید می‌تواند سلول‌های مقاوم فوق را به‌سادگی و بدون ایجاد عوارض جانبی و مسمومیت، از بین ببرد.
باوجود تلاش‌های طولانی و جدی برای ایجاد داروهای جدید ، شانس بهبود بیشتر بیماران مبتلابه گلیوبلاستوما که تحت شیمی‌درمانی و رادیوتراپی قرار دارند ضعیف است.
نوع بدخیم گلیوبلاستوما دارای دوره بقایی حدود 15 ماه است. یکی از دلایل این موضوع ، عدم وجود روش مناسب و قدرتمند برای ریشه‌کن کردن سلول‌های بنیادی سرطانی یا همان سلول‌های گلیوبلاستوما (GIC) است که توانایی ایجاد تومورهای جدید را داشته و در برابر شیمی‌درمانی و رادیوتراپی مقاوم هستند.
تیمی از پژوهشگران دانشگاه هوکایدو (Hokkaido University) با همکاری پژوهشگران شرکت مشهور فوجی فیلم و انستیتوی ملی علوم و فناوری پیشرفته صنعتی (AIST))موفق شدند یک ترکیب داروی جدید را برای درمان سلول‌های مقاوم در برابر شیمی‌درمانی در انسان آزمایش کنند. این ترکیب دارویی به‌راحتی قادر به نابودی سلول‌های گلیوبلاستوما است.
پژوهشگران در ادامه مطالعات خود با استفاده از فناوری‌های مجموعه فوجی فیلم ، نسبت به انجام یک غربالگری دارویی با توان بالا برای شناسایی ترکیبی که به‌طور اختصاصی می‌تواند باعث کاهش و یا آسیب به دستگاه‌های معدنی سازنده شود ، اقدام کردند. در این مطالعات اثر ترکیبات این ماده با استفاده از فعالیت‌های سمی سلولی ، بیان نشانگرهای مختلف سلول و فعالیت‌های سرکوبگر تومور به‌عنوان شاخص موردبررسی قرار گرفت.
این داروی جدید با عنوان ترکیب 10580 (Compound 10580) معرفی‌شده و با موفقیت قادر به نابودی یا ایجاد آسیب جدی به سلول‌های مقاوم سرطانی است.
یافته‌های این گروه تحقیقاتی نشان داد که این ترکیب فعالیت دی هیدرووروتات دهیدروژنز (dihydroorotate dehydrogenise) بانام اختصاری (DHODH) را مهار می‌کند. این ماده یک آنزیم اساسی برای سنتز پیریمیدین (pyrimidine synthesis) موجود در غشای داخلی میتوکندری است.
پژوهشگران برای بررسی بهتر این مسئله، این ترکیب را به‌صورت خوراکی به موش‌های دارای تومورهای مقاوم به شیمی‌درمانی ارائه کردند.
تورو کوندو (Toru Kondo) سرپرست این تیم تحقیقاتی و از پژوهشگران انستیتوی پزشکی ژنتیک دانشگاه هوکایدو در این رابطه اعلام کرد: « ترکیب 10580، ترکیب امیدوارکننده‌ای برای تولید داروهای ضد گلیوبلاستوما و سایر سرطان‌های عودکننده است. با کمک این ماده می‌توان از بازگشت سلول‌های مقاوم به شیمی‌درمانی جلوگیری کرد.»
شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Neuro-Oncology منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.