ایران پرسمان
راز گلوله‌های آتشین در آسمان شیلی چیست؟
پنجشنبه 16 آبان 1398 - 17:10:46
ایران پرسمان - مجله ایلیاد / اخیراً چندین گلوله‌ی آتشین در آسمان شیلی مشاهده شدند که در انتهای مسیر خود به زمین برخورد کردند. اینکه این گلوله‌ها چه چیزی بودند و از کجا آمده بودند هنوز نامعلوم است، ولی آنالیزهای اولیه نشان داده است که شاید شهاب‌سنگ بوده‌اند.
در 25 سپتامبر افراد زیادی شاهد گلوله‌های آتشین در آسمان جنوب شیلی بوده‌اند. پس از مدت کوتاهی هفت برخورد آتشین بر روی جزایر اطراف گزارش شده است. «خوزه مازا» به‌عنوان منجم و مرد سال شیلی، می‌گوید: «واضح‌ترین توضیحی که می‌توان برای این گلوله‌ها داشت این است که شهاب‌سنگ و یا زباله‌های فضایی بوده‌اند.»
شاهدین ماجرا می‌گویند که سرعت این گلوله‌ها بسیار بالا بوده است و درخشش سرخ شدیدی داشته‌اند. این خصوصیات نشان می‌دهد که گلوله‌ها شهاب‌سنگ بوده‌اند، ولی برخورد زباله‌های فضایی محتمل‌تر است؛ زیرا سالانه 200 تا 400 مورد از آن‌ها را شاهد هستیم.
دانشمندان مرکز مطالعات زمین‌شناسی و معادن شیلی محل برخورد این گلوله‌ها را بررسی و آنالیز کرده‌اند، ولی هنوز شواهدی مبنی بر برخورد شهاب‌سنگ نیافته‌اند. آن‌ها هیچگونه بقایایی در 7 نقطه‌ی برخورد پیدا نکرده‌اند. زمین‌شناسان می‌گویند که نمونه‌های خاک این مناطق را جمع‌آوری کرده‌اند تا آنالیزهای دقیق‌تری روی آن انجام دهند و طی چند هفته‌ی آینده نتایج آنالیزهای خود را منتشر می‌کنند. از نظر فنی می‌توان گفت در حال حاضر با چیز کاملاً ناشناخته‌ای روبه‌رو هستیم.
از آن‌جا که ورود بیگانگان بر روی زمین غیر محتمل است و شواهدی مبنی بر برخورد شهاب‌سنگ نیز پیدا نشده است، می‌توان به نظریه‌ی زباله‌‌ی فضایی بودن گلوله‌ها بیشتر اهمیت داد. ما بسیاری از زباله‌های فضایی را نمی‌شناسیم، زیرا به محض ورود به اتمسفر زمین آتش می‌گیرند و درون اقیانوس‌ها و یا زمین‌های خالی از سکنه سقوط می‌کنند.
تا کنون برخورد زباله‌های فضایی در نزدیکی شهرها نادر بوده و هیچ‌کس به خاطر آن جان خود را از دست نداده و یا زخمی نشده است. در سال 1969 پنج ملوان ژاپنی بر روی قایق خود بودند که قطعات جدا شده از فضاپیمای روسی با آن‌ها برخورد کرد. در سال 1997 نیز یک زن آمریکایی از مواد ناشی از پرتاب کننده‌ی راکت دلتا دچار صدمه شد.
معروف‌ترین برخورد زباله‌های فضایی با زمین در سال 1979 بود که ایستگاه فضایی آمریکایی اسکای‌لب به طرف زمین برگشت و بخشی از آن به غرب استرالیا برخورد کرد. ایستگاه فضایی میر روسیه نیز در سال 2001 به روی زمین سقوط کرد، ولی خوشبختانه در اقیانوس آرام افتاد و صدمه‌ای به کسی وارد نکرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/67265/راز-گلوله‌های-آتشین-در-آسمان-شیلی-چیست؟
بستن   چاپ