ایران پرسمان
مهلت 30 روزه پمپئو برای پاسخگویی به کنگره در قبال ترکیه
پنجشنبه 16 آبان 1398 - 22:12:51
ایران پرسمان - ایرنا / سناتورهای دموکرات قطعنامه‌ای را ارائه داده‌اند که در صورت تصویب، وزیر خارجه آمریکا باید در مدت 30 روز نسبت به سیاست‌های دولت ترامپ در قبال عملیات ترکیه به شمال سوریه و نقض حقوق بشر احتمالی، پاسخ دهد.
باب منندز و کریس مورفی روز پنج شنبه این قطعنامه را در صحن سنا ارائه دادند که از نظر آنها، نتیجه مستقیم حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه و فعالیت آن برای پاکسازی قومی کردها از منطقه، منجر به گزارش های متعددی از نقض وحشتناک حقوق بشر علیه غیرنظامیان بی گناه شده است.
مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا هم پیش از این گفته بود برخی از این سوء رفتارها ممکن است در حد جنایت جنگی باشد و جیم جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه هم ارزیابی مشابهی ارائه کرده بود.
از نظر طراحان این قطعنامه، دونالد ترامپ با رفتارهای بی پروایانه خود در منطقه، عقب نشینی چشمگیری از دموکراسی داشته و علاوه بر اصرار در فشردن دست آنکارا، بر گرم شدن روابط با روسیه تاکید دارد.
منندرز در این زمینه گفت: نه تنها حمله ترکیه به سوریه برای حمله به شرکای کُرد ما یک عمل وحشیانه علیه شرکای آمریکایی بود، بلکه این کشور کنترل کامل اوضاع سوریه را به روسیه تحویل داد.
وی ادامه داد: وقتی رئیس جمهوری اردوغان، مسیری را برای تبدیل شدن ترکیه به یک بازیگر غیرمسئول در صحنه جهانی، یک شریک اعتماد ناشدنی برای ناتو و متحد مخالفان ما ادامه می‌دهد، وظیفه کنگره ایالات متحده است که اقدام کند.
عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اضافه کرد: به همین دلیل است که ما این قانون جدید را امروز معرفی می کنیم. باید ترکیه از این جنایات به طور کامل پاسخگو باشد. سالها جهان امیدوار بود که ترکیه به عنوان پلی بین شرق و غرب، بتواند در دموکراسی اروپا و یک بازیگر مسئول در صحنه جهانی باشد اما متأسفانه ، زمان آن رسیده است که اقدامات ویژه ای انجام دهیم که نشان می‌دهد از آن رویا دورتر از همیشه بوده ایم.
بحران ساخته ترامپ
سناتور مورفی هم در حمایت از این قطعنامه پیشنهادی خود گفت: بحران کنونی در سوریه محصول رئیس جمهوری ترامپ است و خطر نقض واقعی حقوق بشر در آنجا واقعی و فوری است.
وی افزود: این قطعنامه، دولت را وادار می کند تا در زمینه رعایت نقض احتمالی حقوق بشر و اطمینان از دستیابی به کمک‌های بشردوستانه به مکان هایی که مورد نیاز است، جدی عمل کند. این کمترین کاری است که می‌توانیم برای کاهش این فاجعه‌ای که ایجاد کردیم ، انجام دهیم.
این دو سناتور در قطعنامه خود از وزیر خارجه آمریکا خواسته اند تا ارزیابی های خود را درباره موضوعات زیر به سنا ارائه دهد:
«-کلیه اطلاعات موثق موجود در مورد نقض ادعا شده در مورد حقوق بشر بین المللی که توسط دولت ترکیه، نیروهای مسلح آن و گروه ها و افراد مرتبط با آن در سوریه انجام شده است.
-توضیحی از اقدامات ایالات متحده برای ارتقای احترام ترکیه به حقوق بشر در عملیات سوریه.
-ارزیابی اینکه آیا برای تداوم کمک‌های امنیتی آمریکا به ترکیه که برخی از آنها در سوریه استفاده می شود، شرایط خارق العاده‌ای وجود دارد؟
-آیا اقدامات ترکیه منجر به آزادی داعش یا سایر افراط گرایان شده است؟
-تلاش مقامات آمریکا برای ترغیب ترکیه برای متوقف کردن عملیات در سوریه؟
-درخواست اضافی (مجاز توسط FAA) برای تعیین اینکه آیا خرید ترکیه و پذیرش تحویل سیستم موشکی S-400 روسی نقض قانون تحریمی کاآتسا(CAATSA) است؟
-شرح اقدامات دولت ترکیه برای بازگرداندن اجباری پناهندگان سوری؛
-ارزیابی این که آیا دولت ترکیه مانع دسترسی جوامع نیازمند شمال سوریه به کمک‌های بشردوستانه می‌شود یا خیر.»
دموکرات‌ها در شرایطی به دنبال قطعنامه‌ای علیه سیاست خارجی ترامپ در قبال ترکیه هستند، که رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه از سفر هفته آینده طیب رجب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به کاخ سفید خبر داد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/67322/مهلت-30-روزه-پمپئو-برای-پاسخگویی-به-کنگره-در-قبال-ترکیه
بستن   چاپ