ایران پرسمان
اعلام آمادگی پکن برای کاهش تسلیحات اتمی
جمعه 17 آبان 1398 - 12:40:09
ایران پرسمان - فارس / پکن ضمن تأکید بر عدم پیوستن به مذاکرات سه‌جانبه با مسکو و واشنگتن درباره تسلیحات اتمی، در خصوص کاهش تسلیحات اتمی خود تا حد معقول ابراز آمادگی کرد.
«فو کنگ» مدیرکل دپارتمان کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین امروز (جمعه) در واکنش به پیشنهاد واشنگتن مبنی بر آغاز مذاکرات سه‌جانبه با مسکو و پکن در خصوص موضوعات مربوط به سلاح‌های هسته‌ای تصریح کرد که برنامه‌ای برای پیوستن به این مذاکرات ندارد اما برای کاهش تسلیحات هسته‌ای خود به یک میزان معقول آمادگی دارد.
فو کنگ در این خصوص تصریح کرد: «چین نه از عمل به تعهداتش خودداری می‌کند و نه از مسئولیت‌هایش سر باز می‌زند. ما آماده کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود به میزان معقول و منصفانه هستیم. اگر زرادخانه‌های کشورهای دیگر به اندازه چین باشد، ما آمادگی پیوستن به این فرایند را داریم اما غیر منطقی است که از چین انتظار پیوستن به مذاکرات سه جانبه را داشته باشید».
پیش از، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که مردادماه از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF خارج شده بود، پیشنهاد داده بود که توافق موشکی جدید باید علاوه بر روسیه، چین را نیز شامل شود.
بنا به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز در یک کنفرانس عدم اشاعه تسلیحات اتمی ضمن تأکید بر لزوم تمدید «استارت نو» گفت که تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی (استارت نو)، تنها راه جلوگیری از تضعیف کنترل تسلیحات و جلوگیری از کاهش ثبات راهبردی است.
بنا به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ریابکوف تأکید کرد: «ما به شدت در خصوص آینده پیمان استارت نو که در ماه فوریه 2021 منقضی می‌شود، نگرانیم. این آخرین ابزار کنترل سلاح‌های تهاجمی راهبردی دو کشور (آمریکا و روسیه) است. ما دائماً آمادگی خود را برای رسیدگی به موضوعات مربوط به تمدید احتمالی این پیمان ابراز کرده‌ایم».
این مقام روس ادامه داد: «تحت شرایط فعلی، تمدید پیمان استارت نو تنها شیوه برای جلوگیری از تحلیل کامل ثبات راهبردی و جلوگیری از تضعیف کنترل و مکانیسم محدودسازی تسلیحات هسته‌ای و موشک‌ها است».
ریابکوف در خصوص رویکرد واشنگتن در قبال پیمان کنترل تسلیحات اتمی توضیح داد: «علاوه بر این، واشنگتن به وضوح نگرانی‌ها ما در خصوص پایبندی آمریکا به تعهداتش ذیل این توافق را نادیده می‌گیرد و از شفاف‌سازی درخصوص برنامه‌هایش درباره تمدید این توافق امتناع می‌ورزد».
استارت نو، تنها توافق باقیمانده در زمینه کنترل تسلیحات میان مسکو و واشنگتن بعد از خروج این کشور از پیمان «INF» به حساب می آید.
پیمان استارت نو مربوط به کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی است که در سال 2010 بین آمریکا و روسیه منعقد شد و طبق آن، تعداد موشک های بالستیکی قاره پیمای هرکدام از دو کشور در زیردریایی‌ها و بمب افکن های سنگین نباید از 700 فروند و تعداد پرتابگر ها نباید از 800 بیشتر باشد. حداکثر تعداد کلاهک‌های هسته‌ای برای هر طرف یکهزار و 550 کلاهک تعیین شده است. علیرغم آنکه این پیمان در فوریه 2021 منقضی می‌شود، واشنگتن تاکنون در خصوص تمدید آن اظهارنظر نکرده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/67389/اعلام-آمادگی-پکن-برای-کاهش-تسلیحات-اتمی
بستن   چاپ