ایران پرسمان
هشدار مقامات امنیتی همسود در مورد تحرکات جدید داعش
جمعه 17 آبان 1398 - 14:04:39
ایران پرسمان - فارس / سازمان‌های امنیتی و خدمات ویژه کشورهای جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع از فعالیت 13 گروه و سازمان بین المللی تروریستی جلوگیری و 138 شبه‌نظامی را دستگیر کردند.
«الکساندر بورتنیکوف» رئیس خدمات امنیت فدرال روسیه اعلام کرد: خدمات ویژه کشورهای روسیه، آذربایجان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان در سال 2019 میلادی از فعالیت 13 گروه و سازمان بین المللی تروریستی جلوگیری و 138 شبه‌نظامی را دستگیر کردند.
«بورتنیکوف» افزود: از ماه می تا اکتبر سال جاری میلادی بیش از 200 شهروند مظنون به عضویت در سازمان های تروریستی و یا افراطی را بررسی کردیم.
وی اظهار داشت: با همکاری کمیته امنیت دولتی بلاروس از صادرات غیرقانونی سلاح جلوگیری شد، بیش از 40 عدد سلاح گرم و 9 هزار مهمات ضبط شد. علاوه بر این، خدمات ویژه روسیه، بلاروس، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان از قاچاق مواد مخدر و روان‌گردان جلوگیری کردند.
رئیس خدمات امنیت فدرال روسیه اعلام کرد: خدمات ویژه کشورهای جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع در مورد افزایش اقدامات و فعالیت داعش در افغانستان هشدار دادند.
«بورتنیکوف» تصریح کرد: ما فعالیت داعش در افغانستان و اتحاد این گروه در قالب «ولایت خراسان» را زیر نظر داریم. «جامعه الانصار» و «نهضت اسلامی ترکستان شرقی» با آنها از نزدیک همکاری می کنند. هدف آنها ایجاد مکانی برای تجاوز به فضای همسود است.
«عبدالسلام عزیزاف» رئیس خدمات امنیت دولتی ازبکستان به تهدید بازگشت تروریست ها از سوریه و عراق در نتیجه شکست آنها در این کشورها اشاره کرد.
«عزیزاف» گفت: تروریست‌های بین المللی در تکاپو هستند برای ادامه فعالیت تروریستی به محل اقامت دائم خود بازگردند.
شرکت کنندگان نشست شورای روسای سازمان‌های امنیتی و خدمات ویژه کشورهای جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع با رئیس جمهور ازبکستان دیدار کردند. در این دیدار تاکید شد که تحکیم همکاری ها در زمینه امنیت یکی از اولویت های ریاست ازبکستان به همسود در سال 2020 میلادی می باشد.
جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در «آلماتی» توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.
عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 آذر 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) صورت گرفت.
بیش از 70 درصد بودجه جامعه مشترک المنافع توسط روسیه پرداخت می‌شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/67410/هشدار-مقامات-امنیتی-همسود-در-مورد-تحرکات-جدید-داعش
بستن   چاپ