ایران پرسمان
تاملی بر جدیدترین ایده انتخاباتی اصلاح طلبان
جمعه 17 آبان 1398 - 17:06:38
ایران پرسمان - تابناک / طرح سرا (سامانه رای گیری اصلاح طلبان) جدیدترین ایده انتخاباتی است که اصلاح طلبان آن را در شورای سیاستگذاری مطرح کرده اند و به دنبال اجرایی کردن آن برای انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ماه هستند. این طرح انتخاباتی اگرچه با هدف تهیه لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس پیش رو و با توجیه اینکه می تواند منجر به بهره گیری از بدنه اجتماعی این طیف شود، اما مخالفان جدی هم دارد.
به گزارش «تابناک»، بنا به اعلام شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان، این شیوه‌ شفاف و دموکراتیک انتخاب نامزدها فساد سیاسی و نقش لابی‌های ناسالم در برآمدن نامزدها را می‌کاهد، به شکل‌گیری فضای انتخاباتی و افزایش مشارکت و استفاده از فرصت انتخابات برای آگاهی‌افزایی کمک می‌کند، به شناسایی و برآمدن نامزدهای شایسته‌ و معرفی چهره‌های توانا و جدید به جامعه می‌انجامد، اقتضای دموکراتیزسیون در سطح احزاب و جریان‌های سیاسی است و ارتباط میان یک جریان سیاسی با بدنه‌ی اعضا و حامیانش را تقویت می‌کند و مشارکت اعضای یک جریان سیاسی را به نحوی معنادار در فرآیند انتخاب نامزدها جلب می‌کند.
اگرچه برخی چهره های اصلاح طلبان نظیر «آذر منصوری» دبیر شورای سیاستگذاری و افراد نزدیک به «محمدرضا عارف» در ساز و کار انتخاباتی تصمیم گیرنده جریان اصلاحات برای انتخابات نظیر «سید حسن رسولی» طرح سرا (سامانه رای گیری اصلاح طلبان) را یک طرح اصولی برای انتخابات می خوانند، اما «سرا» از همان ابتدا با مخالفت های جدی روبرو شد به طوریکه «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران آن را روش انتخاب قلابی و دموکراسی وارونه توصیف کرد و «اسماعیل گرامی مقدم» سخنگوی حزب اعتماد ملی آن را طرحی بسیار خام و غیرکارشناسی دانست و گفت که این «طرح تنها تامین کننده منافع افرادی است که می خواهند افراد مورد نظر خودشان را در لیست نهایی قرار دهند.»
یک عضو حزب کارگزارن سازندگی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» در این باره به گفت و گو نشست و اظهار کرد: طرح سرا با توجه به کم و کاستی‌ها در سطوح مختلف نمی‌تواند نماد اندیشه اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو باشد.
«محمد عطریانفر» درباره ارائه طرح سرا از سوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و مخالفت دو حزب اعتماد ملی و سازندگی با این طرح اظهار کرد: ما در این رابطه ضمن اینکه برای این نوع نظرسنجی‌ها و تجمیع آرای اصلاح‌‌طلبان احترام قائل هستیم اما نظر خود را درباره این طرح اعلام کردیم.
وی افزود: آنچه از نظر ما درباره این طرح عملیاتی نیست توجه به این نکته است که این جمعیتی که به این روش انتخاب می‌شود و قرار است در مقام انتخابگری برای نامزدهای موردنظر باشد نمی‌توانند برای اجماع اصلاح‌طلبان نمایندگی کنند چون به یک تعدادی از افراد در حد 20 تا 30 نفر اجازه داده می‌شود که هرکدام 20 نفر را معرفی کنند و آن 20 نفر بعدی 20 نفر را معرفی کنند که در چنین مکانیزیمی لایه اول شاید 20 نفر را معرفی کند اما در سطوح و لایه‌های بعدی مشکلاتی ایجاد خواهد شد و نامزدهای موردنظر جمع نخواهند شد.
عضو حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: زمانی که که ما در گام اول از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان 20 نفر را انتخاب می‌کنیم بدون شک این افراد به اصول اصلاح‌طلبان ملتزم هستند اما در لایه دوم و سوم ممکن آن قید و بندی که مورد نظر اصلاح‌طلبان است محقق نشود.
عطریانفر خاطرنشان کرد: باور ما این است اگر طرح سرا اتفاق هم بیفتند این جمعیت نمی‌تواند نماد کل اندیشه اصلاح‌طلبان باشد چرا که زمانی که این افراد در مقام انتخاب قرار می‌گیرند نتیجه این کار به گونه‌ای خواهد شد که در نهایت شخصیت بزرگواری چون سیدمحمدخاتمی گزینش نهایی را انجام دهد که این روند رویکردی معقول و منطقی نیست.
وی تاکید کرد: زمانی که ما یک جبهه‌ای را تشکیل می‌دهیم و این جبهه قرارش بر این است که کار مشترکی انجام دهد باید برروی طرح‌ها و نظرات خود اتفاق‌نظر داشته باشند از این رو تحقق طرح سرا حتی با وجود یک مخالف نباید عملیاتی شود.
عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: در رابطه با طرح سرا از مجموعه 3 حزب موثر و عملیاتی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان دوحزب اصلی یعنی اعتماد ملی و کارگزاران مخالف این طرح هستند و تنها حزب اتحاد ملت که پیشنهاد دهنده این طرح است موافق آن است از این رو نمی‌شود با یک رای موافق درباره این موضوع تصمیم گرفت.
عطریانفر اظهار کرد: نظر سایر گروه‌ها نیز درباره این طرح‌ برای ما قابل احترام است اما این گروها بیشتر نقش اقماری دارند از این رو به نظر می‌رسد این طرح توفیق چندانی نداشته باشد.
وی افزود: دغدغه و نگرانی‌های دیگری هم از سوی ما وجود دارد که ممکن است از ناحیه نهادهای نظارتی به اینگونه طرح‌ها حساسیت نشان داده شود چنانکه ما یک تجربه تلخی در سال 88 داریم که برخی از پیگیری‌ها و نظارت‌هایی که روی صندوق‌ها از سوی برخی اصلاح‌طلبان و ستادهایشان انجام می‌شد مورد حساسیت و نگرانی شورای نگهبان قرار گرفت و حتی برخورد امنیتی با آن شد که این نگرانی با اجرای طرح سرا نیز وجود دارد.
عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه مکانیزم پیشنهادی ما برای انتخابات مجلس پارلمان اصلاحات است تصریح کرد: پارلمان اصلاحات ایده‌ای است که بیش از 6 و 7 سال به آن پرداخته شده ولی متاسفانه به آن بی‌توجهی می‌شود.
عطریانفر خاطرنشان کرد: اگر پارلمان اصلاحات عملیاتی شود چهره‌های شاخصی که در طول یک دوره طولانی مدت 20 سال یعنی از 76 به بعد در جریان اصلاحات ایفا نقش کردند و هزینه دادند می‌توانند در یک اجماع 500 نفره پارلمان اصلاحات را تشکیل دهند و برای این جریان و انتخابات تعیین تکلیف کنند.
وی تاکید کرد: اینکه ما طرح پارلمان اصلاحات را کنار بگذاریم و یک طرح را که در فاصله کمی به انتخابات از آن رونمایی کردیم در دستور کار قرار دهیم بدون شک به نتیجه مطلوب و موردنظرمان دست پیدا نمی‌کنیم و در گزینش گزینه‌های مدنظرمان نیز به موفقیت دست پیدا نمی‌کنیم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/67457/تاملی-بر-جدیدترین-ایده-انتخاباتی-اصلاح-طلبان
بستن   چاپ