سرمقاله اعتماد/ مزایا و معایب «سرا»
شنبه 18 آبان 1398 - 08:57:21
|
|
ایران پرسمان - اعتماد / « مزایا و معایب «سرا» » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته صادق جوادیحصار است که میتوانید آن را در ادامه بخوانید: طرح «سامانه رایسنجی اصلاحطلبان» موسوم به «سرا» اخیرا در نسخه اولیه رونمایی اعلام شد و همزمان و مطابق انتظار موافقتها و مخالفتهایی را به خود دید ولی در مرحله اول باید در نظر گرفت که اصلاحطلبان در شرایطی اقدام به رونمایی از این طرح کردند که بهواسطه اقدامات رسانههای داخلی وابسته به جریان رقیب به علاوه اقدامات رسانههای خارج از کشور، یأس و ناامیدی بیشتر از هر زمان دیگری به بدنه کشور و جریان اصلاحات تزریق شده بود. همین یأس و ناامیدی بود که جریان اصلاحات را بر آن واداشت تا با تهیه طرحی اقدام به برونرفت از شرایط کنونی کند. در سالهای اخیر و بهویژه پس از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برخی افراد و جناحها انتقاداتی به شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان وارد میکردند با این مبنا که افرادی در آنجا برای یک جریان تصمیم گرفته و با استفاده از حضور شهروندان در انتخابات بهدنبال منافع سیاسی و اقتصادی خود هستند. همین انتقادها و گلایههایی از این دست در حقیقت سبب رونمایی از طرح سامانه رایسنجی اصلاحطلبان شد. این طرح برای برونرفت از شرایط موجود و البته رسیدن به راهکاری موثر رونمایی شد ... ولی معتقدم این طرح از پختگی لازم برخوردار نیست؛ هرچند که در معنای کلی دارای هدفی مورد قبول و موثر است. هدف «سرا» واگذاری امور و تصمیمگیریها به بدنه اصلاحطلبان است اما باید توجه داشت برای نیل به این هدف لازم است تمامی ایرادها و نواقص موجود برطرف شود. یکی از نواقص آن است که در طرح کنونی مشخص نیست سازماندهندگان، طراحان و البته ناظران چه کسانی هستند. پرسش اینجاست که آیا شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان قصد دارد هم مجری سرا باشد و هم ناظر آن یا هدف دیگری را در سر دارد؟ نقص دیگری که در این طرح وجود دارد، همان است که به روند پیشبرد اقدامات شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان نیز وارد بود. در آنجا برخی احزاب که نه به لحاظ سازوکار و نه به لحاظ بدنه اجتماعی با احزاب دیگر قابل قیاس نبودند، رایی مساوی و برابر داشتند، حال پرسش اینجاست در طرح «سرا» اشخاص حقیقی به چه میزان در تصمیمگیریها دخیل هستند و چه نسبتی با سایر افراد دارند. با این حال معتقدم هدف این طرح یعنی غربالگری کاندیداها در شهرستانها و مرکز کشور توسط بدنه اجتماعی اصلاحطلبان را هدفی قابلتقدیر میداند ولی باید توجه داشت که دستیابی به این هدف مشروط است به برطرفسازی ایرادات و رفع نواقص. به عنوان مثال به زمانبندی مطرحشده در طرح «سرا» نیز انتقاداتی وارد است. اگر پس از غربالگری صورتگرفته توسط بدنه اجتماعی اصلاحطلبان و اتخاذ تصمیم توسط شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان مثلا در حوزه تهران با 100 کاندیدا مواجه بودیم، این افراد چه زمانی باید معرفی شوند؟ اگر زمان معرفی پیش از آغاز فرصت قانونی تبلیغات انتخاباتی و اعلام اسامی احزار صلاحیتشدگان از سوی شورای نگهبان باشد، فرصت مهندسی افراد به جناح مقابل داده میشود و اگر هم پس از اعلام اسامی احراز صلاحیتشدگان و در موعد تبلیغات قانونی انتخابات باشد، با توجه به آنکه فرصت برای معرفی افراد و چهرههای کمتر شناختهشده وجود ندارد، نقش سوابق سیاسی به مراتب پررنگتر شده و عملا تاحد قابل توجهی امکان ورود چهرههای جدید وجود نخواهد داشت. «سرا» نشانهای است از هدف نهایی اصلاحطلبان؛ یعنی واگذاری امور به بدنه اجتماعی و ایجاد فرصت اثرگذاری مستقیم آنان در جریان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی. هدفی که در صورت تهیه سازوکار صحیح و برطرفسازی ایرادات و از بین رفتن حواشی موجود، میتواند امکان نظارت همین بدنه بر کاندیداهای خود در مجلس شورای اسلامی و همچنین شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات را فراهم آورد.
http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/67544/سرمقاله-اعتماد--مزایا-و-معایب-«سرا»
|