ایران پرسمان
ساخت فلزی که حتی با سوراخ شدن در آب فرو نمی‌رود
شنبه 18 آبان 1398 - 13:12:38
ایران پرسمان - دیجیاتو / محققان به کمک مواد فوق آب‌گریز (Superhydrophobic)، فلزی ساخته اند که حتی پس از سوراخ شدن روی سطح آب باقی می ماند.
مواد فوق آب‌گریز با به دام انداختن هوا در سطوح پیچیده، آب را دفع می کنند. حباب های هوا مانع از چسبیدن آب می شوند، بنابراین قطرات آب روی سطح لیز خورده یا روی زمین می ریزند. وجود هوا سبب شناور شدن جسم هم می شود.
محققان دانشگاه راچستر (University of Rochester) با همکاری موسسه چانگچون در چین، به کمک پالس های یک لیزر فوق سریع، الگوهایی میکروسکوپی و در ابعاد نانو روی سطوح فلزات ایجاد کردند.
این الگوها توانایی به دام انداختن حجم زیادی از هوا را داشته و فلزات را فوق آب‌گریز و شناور می کنند ولی این سطوح پیچیده پس از مدتی به دلیل اصطکاک با آب از بین رفته و خصوصیات گفته شده را کاهش می دهند.
پژوهشگران برای رفع مشکل گفته شده، سازه هایی از جنس آلومینیوم را روی دو سطح فلز مقابل هم قرار دادند و آنها را به کمک یک قطب مرکزی به هم متصل کردند. فاصله بین دو ورقه آلومینیوم با دقت محاسبه شده بود تا بیشترین میزان هوا به دام بیفتد. نتیجه این کار ساخت فلزی است که در آب فرو نمی رود.

محققان به مدت دو ماه فلز را زیر آب نگه داشتند و پس از این مدت فلز دوباره روی سطح آب آمد. حتی آسیب رسیدن به سطوح نیز نمی تواند آنها را غرق کند. محققان شش سوراخ 3 میلیمتری و یک حفره 6 میلیمتری روی سطح فلز ایجاد کردند اما فلز باز هم شناور ماند.
محققان می گویند تکنیک ایجاد الگوهای میکروسکوپی را روی هر فلز و ماده ای می توان انجام داد و محصولاتی شناور با کاربردهای فراوان تولید کرد. می توان از این فلزات در کشتی ها استفاده کرد و آنها را حتی پس از متحمل شدن آسیب زیاد، شناور نگه داشت. همچنین می توان دستگاه های مانیتورینگ ضدآب برای استفاده استفاده طولانی مدت در زیر آب استفاده کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/67641/ساخت-فلزی-که-حتی-با-سوراخ-شدن-در-آب-فرو-نمی‌رود
بستن   چاپ