ایران پرسمان
استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی وقوع رعد و برق
سه شنبه 21 آبان 1398 - 10:16:34
ایران پرسمان - ایرنا / محققان موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان واقع در سوییس، با استفاده از هوش مصنوعی یک سیستم ساده و ارزان قیمت ابداع کردند که امکان پیش‌بینی زمان و مکان وقوع رعد و برق را با دقت خوبی فراهم می‌کند.
این سیستم با استفاده از اطلاعات هواشناسی و هوش مصنوعی قادر است مکان وقوع رعد و برق را با شعاع 30 کیلومتر و زمان وقوع آن را در یک بازه زمانی بین 10 تا 30 دقیقه پیش‌بینی کند.
امیرحسین مستجابی یکی از توسعه‌دهندگان اصلی این فناوری معتقد است سیستم‌های موجود برای پیش‌بینی رعد و برق بسیار پیچیده بوده و مستلزم بهره‌گیری از اطلاعاتی هستند که با هزینه سنگین و با استفاده از فناوری رادار یا ماهواره گردآوری می‌شود. اما شیوه جدید محققان برای پیش‌بینی وقوع رعد و برق از اطلاعاتی استفاده می‌کند که امکان جمع‌آوری آن توسط ایستگاه‌های هواشناسی وجود دارد و قابلیت پوشش‌دهی مناطق خارج از دسترس رادار و ماهواره را تنها با استفاده از شبکه‌های مخابراتی در اختیار می‌گذارد.
رعد و برق از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین پدیده‌های طبیعی است که دائما موجب مرگ انسان‌ها و جانوران و همچنین آتش‌سوزی منازل و جنگل‌ها می‌شود. این پدیده مانع پرواز هواپیماها شده و خطوط انتقال نیرو را مختل می‌کند و موجب تخریب توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی می‌شود. با وجود این، تا کنون اطلاعات اندکی در رابطه با عوامل ایجاد این پدیده و پیش‌بینی زمان و مکان وقوع آن در دسترس بوده است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Climate and Atmospheric Science منتشر شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/68483/استفاده-از-هوش-مصنوعی-برای-پیش‌بینی-وقوع-رعد-و-برق
بستن   چاپ