ایران پرسمان
سیارک‌ها از چه چیزی تشکیل شده‌اند؟
سه شنبه 21 آبان 1398 - 11:47:10
ایران پرسمان - ایرنا / ستاره‌شناسان برای اولین بار توانسته‌اند گاز سیانید را به عنوان یکی از مواد اولیه‌ی سیارک‌های منظومه‌ی شمسی بر روی یک سیارک فراخورشیدی کشف کنند. گاز سیانید معمولاً با «CN» نمایش داده می‌شود و گازی سمی است که از کربن و نیتروژن ساخته می‌شود. مطالعات زیادی درباره‌ی این گاز در سیارک‌های منظومه‌ی شمسی انجام شده است. تصور بر این است که گاز سیانید موجود در امتداد یک سیارک زمانی تولید می‌شود که گاز هیدروژن سیانید «HCN» با نور خورشید شکسته شود.
پروفسور «آلن فیتسیمونز» از دانشگاه بلفست و همکارانش با استفاده از تلسکوپ 4.2 متری ویلیام هرشل در جزایر قناری توانسته‌اند گاز سیانید را در سیارک «باریسوف» کشف کنند. این سیارک که منشاء آن خارج از منظومه‌ی شمسی است در آگوست امسال توسط یک ستاره‌شناس آماتور به نام «گنادی باریسوف» از اوکراین کشف شده است.
پروفسور آلن می‌گوید: «برای اولین بار می‌توانیم ببینیم که یک سیارک فراخورشیدی از چه چیزی ساخته شده است و می‌توانیم آن‌را با سیارک‌های منظومه‌ی شمسی مقایسه کنیم.»
در زمانی که این تیم تحقیقاتی باریسوف را در 20 سپتامبر رصد کرده‌اند، فاصله‌ی آن تا خورشید 2.66 برابر فاصله‌ی خورشید تا زمین بوده و فاصله‌ی آن تا زمین 3.25 برابر فاصله‌ی زمین تا خورشید بوده است. آن‌ها می‌گویند: «به نظر می‌رسد باریسوف مانند دیگر سیارک‌ها باشد، فقط فعالیت نسبتاً کمتری از دیگر سیارک‌هایی با همین فاصله از زمین مانند لاوجوی، سایدینگ اسپرینگ و پانستارس دارد. تیم محققین با ترکیب طیف‌های به‌دست آمده از تلسکوپ ویلیام هرشل با تصاویر فیلتر شده‌ی تلسکوپ TRAPPIST در مراکش، توانسته‌اند مقدار گاز خروجی از باریسوف را نیز اندازه‌گیری کنند و اندازه‌ی هسته‌ی مرکزی سیارک را بهتر تخمین بزنند. با در نظر گرفتن اینکه مشخصات باریسوف مانند دیگر سیارک‌ها است، می‌توان گفت که هسته‌ی آن بین 0.7 تا 3.3 کیلومتر قطر دارد. این سیارک دارای سطح نسبتاً فعالی است و دانه‌های بزرگی از خود به بیرون پرتاب می‌کند.»
دانشمندان نتیجه‌گیری کرده‌اند که باریسوف از نظر گاز و گرد و غبار خروجی یک سیارک عادی است. به نظر می‌رسد 4.5 میلیارد سال پیش همزمان با دیگر سیارک‌های منظومه‌ی شمسی متولد شده باشد، ولی منشاء آن هنوز مشخص نشده است. نتایج این مطالعه در مجله‌ی Astrophysical Journal Letters به چاپ رسیده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/68537/سیارک‌ها-از-چه-چیزی-تشکیل-شده‌اند؟
بستن   چاپ