ایران پرسمان
مقاله تحقیقاتی پژوهشگر ایرانی در میان 5 درصد برتر آلتمتریکس
سه شنبه 21 آبان 1398 - 21:03:36
ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / در تازه‌ترین به روزرسانی گزارش آلتمتریکس که بر اساس ذکر مدارک علمی در خبرگزاری‌ها، صحبت پیرامون آن در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از آن‌ها در اسناد سیاست‌گذاری و سایر استفاده‌ها از مدارک علمی در محیط وب یک شاخص اثرگذاری مدرک علمی بر جامعه را ارایه می‌کند، مقاله‌ی " Impact of United States political sanctions on international collaborations and research in Iran" که در نشریه‌ی BMJ Global Health منتشر شده در سال 2019 در میان 5 درصد برتر آلتمتریکس قرار گرفته است.
گفتنی است، عبدالصمد کرامت‌فر مدیر اداره تحلیل دادگان مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، به عنوان یکی از 9 نویسنده در تدوین این مقاله مشارکت داشته است.
نمره آلتمتریکس شاخصی از میزان توجه و برد برخط یک خروجی تحقیق است و هدف آن فراهم کردن معیاری از میزان توجهی است که یک خروجی تحقیقاتی به خود جلب کرده است. بر این اساس آلتمتریکس بحث و صحبت پیرامون یک خروجی تحقیقاتی را از منابعی چون: گوگل پلاس، لینکدین، اسناد، اخبار، وبلاگها، توییتر، داوری‌های پس از چاپ، فیس‌بوک، ویکی‌پدیا، ردت، یوتیوب و پین‌ترست گردآوری می‌کند.
نمره آلتمتریکس با استفاده از یک الگوریتم وزن‌دهی و بر اساس سه عامل اصلی محاسبه می‌شود: اندازه ذکر‌ها (منظور تعداد دفعاتی است که یک عنوان مقاله در صفحات دیگر ذکر شده است.)، منبع ذکر‌ها و نویسنده ذکرها.
مقاله مذکور تحت پوشش رسانه‌های مختلف بین‌المللی از جمله The Scientist قرار گرفته است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/68765/مقاله-تحقیقاتی-پژوهشگر-ایرانی-در-میان-5-درصد-برتر-آلتمتریکس
بستن   چاپ