ایران پرسمان
روسیه از بهانه‌جویی های غرب علیه ایران شاکی شد
سه شنبه 21 آبان 1398 - 22:32:08
ایران پرسمان - فارس / نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز سه‌شنبه گفت ادعاهای مطرح‌شده در مورد کشف ذرات اورانیوم در ایران، مربوط به دو دهه پیش است و با برجام ارتباطی ندارد.
در روزهای اخیر خبرگزاری‌های غربی به نقل از منابع مطلع مدعی شده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضا ادعا کرده است که در یک «سایت اعلام‌نشده» در ایران، ذرات اورانیوم کشف کرده است.
به نوشته پایگاه خبری «اسپوتنیک»، اولیانوف گفت: «گمانه‌زنی‌های زیادی درباره این عبارت وجود دارد و به عنوان یک یافته "داغ" که از عدم صداقت ایران حکایت دارد، ارائه شده است. [این در حالی است که] این از واقعیت به دور است، چراکه نگرانی مربوط به کشف ذرات اورانیوم به دوره‌ای حدودا بین دهه 1990 تا نهایتا سال 2005 بازمی‌گردد.»
وی افزود: «این هیچ ارتباطی به برجام ندارد و نشانگر هیچ‌گونه تخلف فاحشی از سوی ایران نیست.»
این دیپلمات روس دیروز هم از درز اطلاعات محرمانه آژانس انتقاد کرده بود. او در توییتر نوشته بود: «شاهد تلاش مداوم برای تضعیف برجام به هر نحو ممکن هستیم. آخرین نمونه آن، گزارش محرمانه آژانس. این گزارش تنها چند دقیقه بعد از توزیع بین اعضا "درز" داده شد و مبنای تفسیرهای تحریف‌شده قرار گرفت.»
اولیانوف همچنین در سخنانی دیگر اعلام کرد که آمریکا از مشارکت در کنفرانس ایجاد منطقه عاری از هرگونه تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه به دلیل رژیم صهیونیستی، خودداری کرده است.
وی گفت: «آمریکایی‌ها به دلیل اسرائیل از شرکت کردن در این کنفرانس خودداری کرده‌اند.»
کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی روزهای 18 تا 22 نوامبر (27 آبان تا 1 آذر) در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار خواهد شد که بر اساس گفته اولیانوف، روسیه و چین به عنوان ناظر در آن شرکت خواهند کرد.
رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه غرب آسیا بوده اما سیاست این رژیم به گونه‌ای است که نه داشتن این تسلیحات را تایید و نه آن را انکار می‌کند.
برآوردها نشان می‌دهد که این رژیم در حال حاضر بین 200 تا 400 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.
سال گذشته کمیته نخست مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم گرفت که از «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل بخواهد تا کنفرانس منطقه‌ای تا پایان سال جاری میلادی درباره ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی برگزار کند.
آمریکا و رژیم صهیونیستی به شدت با این ابتکار مخالفت کرده و اعلام کردند که این کنفرانس به دنبال ضربه زدن به اسرائیل است.
اولیانوف گفت: «با این وجود،‌ اقدام عملی در نهایت بدون آمریکایی‌ها نیز آغاز خواهد شد.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/68790/روسیه-از-بهانه‌جویی-های-غرب-علیه-ایران-شاکی-شد
بستن   چاپ