ایران پرسمان
اظهارات دیپلمات اروپایی درباره فعالسازی «مکانیسم ماشه» علیه ایران
چهارشنبه 22 آبان 1398 - 00:02:42
ایران پرسمان - فارس / یک دیپلمات اروپایی روز سه‌شنبه گفته کشورهای اروپایی طرف ایران در توافق هسته‌ای هنوز درباره فعال کردن ساز و کاری که به احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر می‌شود تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند.
خبرگزاری «رویترز» به نقل از دیپلمات‌های اروپایی، تهدید شب گذشته (دوشنبه) سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان مبنی بر کلید زدن ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» را «شکستی مهم» در رایزنی‌های دیپلماتیک برای نجات توافق هسته‌ای توصیف کرده است.
انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان کشورهای طرف برجام، بعد از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای وعده دادند ایران را از مزایای وعده‌داده‌شده در این توافق برخوردار کنند.
با این حال، کشورهای اروپایی اعتراف کرده‌اند که تا کنون به وعده‌های خود برای برخوردار کردن ایران از مزایای این توافق عمل نکرده‌اند. در چنین شرایطی ایران یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام گام‌هایی را برای کاستن از تعهدات خود در توافق آغاز کرد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید خود روز دوشنبه تأیید کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در تأسیسات فردو آغاز کرده است.
در واکنش، کشورهای اروپایی در بخشی از بیانیه مشترک خود روز دوشنبه برای اولین بار تهدید کرده‌اند که آماده‌اند همه مکانیسم‌ها از جمله آغاز «ساز و کار حل و فصل مناقشات» (یا مکانیسم ماشه) را برای وادار کردن ایران به قطع گام‌های برجامی خود مورد بررسی قرار دهند.
طبق مفاد برجام، در صورتی که هر کدام از طرف‌ها معتقد باشد طرف دیگر به تعهداتش متعهد نیست می‌تواند مسئله را به کمیسیونی مشترک شامل نمایندگان ایران، روسیه، چین، سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا ارجاع دهند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/68814/اظهارات-دیپلمات-اروپایی-درباره-فعالسازی-«مکانیسم-ماشه»-علیه-ایران
بستن   چاپ