ایران پرسمان
کنترل ماه‌نورد و مریخ‌نورد از روی زمین ممکن می‌شود
چهارشنبه 22 آبان 1398 - 17:34:10
ایران پرسمان - ایسنا / "آژانس فضایی اروپا" طی پروژه جدیدی قصد دارد به بررسی امکان کنترل سطح‌نوردهای روی مریخ و ماه از مدار زمین بپردازد.
شاید روزی فضانوردان بتوانند سطح‌نوردهای روی ماه و مریخ را از مدار زمین کنترل کنند. "آژانس فضایی اروپا"(ESA) در ماه نوامبر اعلام کرد که قصد دارد آزمایشی موسوم به "آنالوگ- 1" (ANALOG-1) را در مدار زمین انجام دهد و به بررسی این موضوع بپردازد که آیا سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی، دانشمندان روی زمین و این فناوری جدید می‌توانند برای هدایت یک سطح‌نورد در ماموریت‌های روی ماه با یکدیگر همکاری کنند یا خیر.
این پروژه، کارآیی فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی را در هدایت یک سطح‌نورد روی ناحیه‌ای از زمین که مشابه ماه است، بررسی می‌کند. کار سطح‌نورد این است که نمونه سنگ‌ها و خاک را جمع‌آوری کند و سپس به بررسی نمونه‌ها از راه دور بپردازد.
"ویلیام کری"(William Carey)، از دانشمندان آژانس فضایی اروپا و پژوهشگر ارشد آزمایش آنالوگ-1 گفت: این آزمایش، یک بررسی علمی در مورد ماموریت‌های آینده روی ماه و مریخ است. فضا، مکان ناملایمی برای انسان‌ها و ماشین‌ها است. اکتشافات فضایی در منظومه شمسی، پیش از فرستادن انسان‌ها، با ارسال کاوشگرهای رباتیک برای بررسی آب‌های جاری در زیر سطح سیارات صورت می‌گیرد.
آنالوگ-1، گام نهایی پروژه آژانس فضایی اروپا موسوم به "مترون"(METERON) است که ابتکاری در ابداع و آزمایش نوآوری‌های رباتیک، ارتباطی و اجرایی منظومه شمسی به شمار می‌رود.
سطح‌نوردهایی که به بررسی سیارات دیگر می‌پردازند، معمولا با نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی شده و دانشمندانی کنترل می‌شوند که دستورات را از زمین ارسال می‌کنند. فرآیند برنامه‌ریزی و رسیدن دستورات به ربات‌ها معمولا به زمان زیادی نیاز دارد. اگرچه این روش‌ها می‌توانند به پیشرفت دانش ما در مورد سیارات کمک کنند اما کار کردن با آنها، تغییر برنامه‌ها و سازگاری سریع با شرایط غیرمنتظره نیز دشواری‌های خود را دارد.
کری و گروهش سعی کردند روش بهتری را برای اکتشاف در مدار ارائه دهند تا فضانوردان بتوانند ارتباط سریع‌تری با سطح‌نورد مورد نظر خود داشته باشند و دانشمندان نیز کارآیی بهتری در مدیریت سریع مشکلات احتمالی نشان دهند.
کری افزود: بسیاری از آژانس‌های فضایی، پروژه‌هایی را برای بررسی اکتشافات صورت گرفته در سیاراتی از جمله مریخ انجام داده‌اند. شاید پروژه جدید ما بتواند امکان بازگشت علمی به چنین ماموریت‌هایی را افزایش دهد، راهی برای پیشگیری از آلودگی‌های ناشی از فرود انسان روی سطح سیارات پیشنهاد کند و به بسیاری از سوالات ما در مورد زندگی پیشین و کنونی مریخ پاسخ دهد.
نتایج این آزمایش، ارزش قابل توجهی برای ناسا خواهند داشت زیرا می‌توانند امکان اکتشاف در ماه را افزایش دهند و کمک بزرگی برای ادامه پروژه "آرتمیس"(Artemis) این سازمان باشند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/69009/کنترل-ماه‌نورد-و-مریخ‌نورد-از-روی-زمین-ممکن-می‌شود
بستن   چاپ