ایران پرسمان
سردرگمی کارشناسان از تغییرات اکسیژن در مریخ
چهارشنبه 22 آبان 1398 - 21:08:26
ایران پرسمان - مهر / اطلاعات کاوشگر کنجکاوی درباره هوای مریخ نشان می دهد میزان اکسیژن در اتمسفر سیاره به طور فصلی تغییر می کند. همین امر دانشمندان را سردرگم کرده است.
ناسا تغییراتی غیر منتظره را در سطح اکسیژن مریخ رصد کرده است.
برای نخستین بار کاوشگر کنجکاوی ناسا متوجه تغییرات فصلی درمیزان گازهای موجود در هوای دهانه Gale در مریخ شده است. اطلاعاتی که از کاوشگر به زمین فرستاد، دانشمندان را شگفت زده کرد. به گفته آنان هیچ توضیحی برای تغییرات سطح اکسیژن این سیاره وجود ندارد.
سوشیل آتریا استاد علوم آب وهوای فضایی در دانشگاه میشیگان می گوید: نخستین بار بود که با اطلاعات این چنین مواجه می شدیم. واقعا عجیب است.
این در حالی است که دانشمندان همچنان نتوانسته اند معمای گاز متان در سیاره سرخ را حل نکنند. اکنون به نظر می رسد تغییرات سطح اکسیژن در سیاره نیز معمای دیگری است که دانشمندان را سردرگم کرده است. افزایش و کاهش میزان اکسیژن به طور تصادفی اتفاق افتاده است و دانشمندان دلیلی برای آن ندارند.
در این پروژه تحقیقاتی طی 3 سال مریخی( معادل 6 سال در زمین)از ابزارهای مختلفی برای تحلیل هوای مریخ استفاده شد. دانشمندان متوجه شدند گازهایی مانند نیتروژن و آرگون طی سال رفتاری قابل پیش بینی دارند. نسبت این گازها با توجه به میزان دی اکسید کربن تغییر می کند. 95 درصد هوای مریخ را این گاز تشکیل می دهد.
آنها تصور می کردند تغییرات اکسیژن نیز مانند دوگاز مذکور باشد. اما متوجه شدند میزان اکسیژن در اتمسفر مریخ در بهار و تابستان بیشتر است. البته افزایش سطح اکسیژن نیز نوسان داشت.
محققان ابتدا صحت ابزارهای مطالعاتی برای جمع آوری اطلاعات را بررسی کردند. اما ابزارها عملکرد مناسبی داشتند. از سوی دیگر محققان دلایل علمی دیگر را نیز رد کردند.
ملیسا ترینر یکی از سیاره شناسان ناسا در مرکز گدارد می گوید: ما سردرگم هستیم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/69083/سردرگمی-کارشناسان-از-تغییرات-اکسیژن-در-مریخ
بستن   چاپ