ایران پرسمان
عدم موفقیت ترامپ و اردوغان در حل و فصل تعارضهای دوجانبه
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 09:18:12
ایران پرسمان - مهر / رئیس جمهور آمریکا در دیدار با همتای ترکیه ای خود خرید سامانه پدافند موشکی «اس- 400» روسیه را «چالشی بسیار مهم» برای روابط میان واشنگتن- آنکارا خواند.
به نقل از رویترز، به رغم آنکه «دونالد ترامپ» دیدار خود با «رجب طیب اردوغان» را فوق العاده خواند؛ خرید سامانه پدافند موشکی روسیه را «چالشی بسیار مهم» برای روابط دو کشور دانست و از آنکارا خواست تا از خرید این سامانه منصرف شود.
ترامپ پس از برگزاری نشستی دوجانبه با اردوغان در کاخ سفید برای حل و فصل بحران موجود در روابط دو کشور، گفت که طرفدار رهبر ترکیه است و اینکه دو طرف با یکدیگر دیداری «سازنده» داشتند.
اما در عین حال، سران دو کشور نتوانستند در مورد چگونگی حل و فصل اختلافهای دوجانبه بر سر موضوعاتی همچون حمله نظامی ترکیه به نیروهای کُرد متحد آمریکا در سوریه و خرید سامانه پدافند موشکی «اس- 400» روسیه توسط آنکارا به توافق دست یابند.
ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با اردوغان گفت: «دستیابی ترکیه به تجهیزات نظامی پیشرفته روسیه همچون اس- 400 چالشهای بسیار مهمی را برای ما بوجود می آورد و در مورد آن همواره صحبت می کنیم».
وی در ادامه افزود: «ما امروز در مورد آن حرف زدیم، در آینده نیز در مورد آن صحبت خواهیم کرد، و امیدواریم که بتوانیم این وضعیت را حل و فصل کنیم».
دقایقی پس از این کنفرانس خبری، کاخ سفید بیانیه ای منتشر کرد که به رغم لحن مثبت و دلگرم کننده سران دو کشور در مورد روابط دوجانبه، لحنی قاطعانه تر را به کار می گیرد. در این بیانیه آمده است: «به منظور پیشرفت در تمام جنبه ها، واجب است که موضوعاتی همچون خرید سامانه پدافند هوایی اس- 400 روسیه توسط آنکارا و تقویت شراکت دفاعی خود را حل و فصل کنیم».
گفتنی است که مقامات واشنگتن خرید این سامانه توسط آنکارا را با پدافندهای ناتو سازگار نمی دانند و معتقدند که سامانه اس-400 تهدیدی علیه جت جنگنده «اف- 35» ساخت شرکت لاکهید مارتین است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/69163/عدم-موفقیت-ترامپ-و-اردوغان-در-حل-و-فصل-تعارضهای-دوجانبه
بستن   چاپ