ایران پرسمان
رعایت نشدن قانون کپی‌رایت نویسندگان ایران را متضرر می‌کند
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 09:18:21
ایران پرسمان - ایرنا / مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رعایت نکردن قانون کپی‌رایت و نپیوستن به کنوانسیون بین‌المللی برن، به زیان نویسندگان کشور است.
علی اصغر سیدآبادی روز چهارشنبه در بجنورد اظهار داشت: نیاز است تا ایران هم به کنوانسیون برن، بپیوندد و قانون کپی رایت را رعایت کند، اکنون به علت عضو نبودن در این کنوانسیون بین المللی، ترجمه های کتاب های ایران بدون پرداخت حقوق با قیمت ارزان منتشر می شود و این امر به زیان تالیف های ما است.
کنوانسیون برن یک معاهده بین المللی در خصوص حق تکثیر و حق مولف است که برای نخستین بار در شهر برن در سوئیس در سپتامبر سال 1886 (شهریور 1265 شمسی) تصویب شد.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: چون عضو کنوانسیون برن نیستیم، نتوانسته ایم در گفت و گوی جهانی کتاب شرکت کنیم.
سیدآبادی اظهار داشت: در این زمینه، مجلس شورای اسلامی، لایحه حمایت از مالکیت فکری را در دست پیگیری دارد و امید می رود با این لایحه، بخشی از این مشکلات حل شود.
وی در بخش دیگر سخنان خود در باره سرانه مطالعه کتاب در ایران گفت: در این زمینه ارزیابی دقیق وجود ندارد و اما آنچه مورد اتفاق نظر است، این است که تا نقطه مطلوب فاصله زیاد داریم و باید بیشتر کتاب خوانده شود.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بر اساس ارزیابی انجام شده است در این وزارتخانه سرانه مطالعه در ایران، بیش از 12 دقیقه در روز است البته این رقم در برخی کشورها 60 دقیقه و برخی هم کمتر از ایران است.
وی با بیان اینکه علت پایین بودن مطالعه را باید در سه سطح جهانی، ملی و محلی جست و جو کنیم گفت: برای ترویج کتاب خوانی باید به این سه مورد توجه شود.
وی افزود: در سطح جهان، با توجه به رونق صنعت سرگرمی و نیز در دسترس بودن موبایل، سرانه مطالعه تحت تاثیر قرار گرفته است.
سیدآبادی با بیان اینکه در سطح ملی هم برخی عوامل همچون نگاه و رویکردهای آموزش و پرورش، موثر بوده است تصریح کرد: آموزش و پرورش، یک کتاب را برای تمام کشور تالیف و منتشر می کند و این نگاه متمرکز، این ذهنیت را تلقی می کند که برای یادگیری تنها یک کتاب کفایت می کند، دانش آموز به کتاب غیردرسی ارجاع داده نمی شود.
وی با بیان اینکه سرانه مطالعه در برخی استان ها کم و برخی زیاد است گفت: این وضعیت نشان دهنده این مطلب است که عوامل محلی هم در کتابخوانی موثر است، در مطالعه ای که انجام شده، سرانه مطالعه دربرخی استان ها 24 دقیقه و برخی چهار دقیقه در روز است.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این وزارتخانه در برنامه های خود، اقدامات خوبی انجام داده و با طرح هایی همچون باشگاه کتابخوانی، روستاهای دوست دار کتاب و یا پایتخت کتاب، گام های روبه جلو برداشته است.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در کارگاه آموزشی شهر خلاق در بجنورد، به خراسان شمالی سفر کرده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/69165/رعایت-نشدن-قانون-کپی‌رایت-نویسندگان-ایران-را-متضرر-می‌کند
بستن   چاپ