ایران پرسمان
راهی برای نابودی سلول‌های سرطانی
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 10:45:41
ایران پرسمان - مجله ایلیاد / سلول‌های سرطانی استادان مخفی شدن هستند، ولی سیستم جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه ییل توسعه داده شده است، به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا بتواند آن‌ها را پیدا کرده و از بین ببرد. این تیم تحقیقاتی نتایج یافته‌های خود را در مجله‌ی Nature Immunology به چاپ رسانده است.
این سیستم توانسته تومورهای موجود در پستان و پانکراس موش را به‌طور کل نابود و یا حداقل کاهش دهد. «سیدی چن» از همکاران این مطالعه، می‌گوید: «این روش در واقع شکل جدیدی از درمان با استفاده از سیستم ایمنی بدن به‌نام «پادگنی» است.»
درمان پادگنی باعث انقلاب در درمان سرطان شده است، ولی این نوع درمان روی همه‌ی بیماران و روی همه‌ی انواع سرطان کارایی ندارد. در این روش درمانی در برخی موارد تشخیص سلول‌های سرطانی سخت شده و به این ترتیب کارایی روش کاهش می‌یابد. برای برطرف کردن این نقص، دانشمندان سیستم جدیدی توسعه داده‌اند که در آن درمان ژن‌های ویروسی و تکنولوژی ویرایش ژنی CRISPR ادغام شده‌اند. در این سیستم که نام آن «MAEGI» است، به جای اینکه تکه‌های دی‌ان‌ای پیدا و ویرایش شده و ژن جدیدی در آن نقطه جایگذاری شود، از ده‌ها هزار ژن مرتبط با سرطان برای مکان‌یابی و سیگنال‌دهی سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.
MAEGI سلول‌های تومور را نشانه‌گذری می‌کند تا سیستم ایمنی بدن آن‌ها را نابود کند. در واقع لباس نارنجی جیغ به سلول‌های تومور می‌پوشاند تا برای سیستم ایمنی قابل شناسایی باشند. چن می‌گوید: «زمانی که این سلول‌ها شناسایی شدند، در مرحله‌ی بعد برای سیستم ایمنی بدن قابل تشخیص هستند.»
از نظر تئوری این سیستم باید برای مقابله با بسیاری از انواع سرطان شامل سرطان‌هایی که در مقابل درمان پادگنی مقاوم هستند، کارآمد باشد. این سیستم طی مطالعات آینده بهینه خواهد شد تا ساخت و آماده‌سازی آن برای آزمون‌های آزمایشگاهی برای بیماران سرطانی ساده‌تر شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/69186/راهی-برای-نابودی-سلول‌های-سرطانی
بستن   چاپ