ایران پرسمان
هشدار حکیم به آمریکا
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 16:03:47
ایران پرسمان - ایرنا / به دنبال موضع مداخله گر اخیر کاخ سفید در تحولات عراق، رهبر جریان حکمت ملی این کشور امروز (پنجشنبه) در دیدار با سفیر آمریکا در بغداد هشدار داد که راه حل همه بحران های عراق باید بدون دخالت خارجی باشد.
«سید عمار حکیم» در دیدار با «متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد تاکید کرد که راه حل همه بحران‌های عراق باید کاملاً عراقی و به دور از دخالت‌ های خارجی باشد.
براساس بیانیه دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق، حکیم خاطر نشان کرده که جریان حکمت ملی به عنوان تشکل اپوزیسیون در پارلمان، اقدامات اصلاحی دولت را زیر نظر دارد و پیگیر تحقق مطالبات بر حق تظاهرات ‌کنندگان است.
حکیم همچنین بر اهمیت حفظ جان تظاهرات ‌کنندگان مسالمت جو و تامین شرایط امن برای استفاده آنان از حق قانونی‌ شان و ضرورت برخورد با عاملان خشونت ‌ها تاکید کرد.
این بیانیه می افزاید: سفیر آمریکا در بغداد نیز بر احترام به اراده ملت عراق و توانایی آنان در حل مشکلات داخلی خود تاکید کرد.
تولر همچنین گفته که بیانات اخیر مرجعیت عالی دینی عراق درباره عدم دخالت کشورها در امور داخلی عراق مایه احترام و قدردانی است.
کاخ سفید دوشنبه گذشته (20 آبان) در موضعی آشکار که نشان دهنده دخالت این کشور در امور داخلی عراق است، خواستار تدوین قانون جدید انتخابات و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شد.
این موضع کاخ سفید در اولین واکنش با مخالفت صریح مرجعیت عالی دینی عراق مواجه شد و آیت الله سیستانی در دیدار با نماینده دبیر کل سازمان ملل در عراق در همان روز، در نجف اشرف تاکید کرد که با دخالت خارجی در امور عراق و همچنین تبدیل عراق به میدانی برای تسویه حساب قدرت‌ های منطقه‌ای و بین‌المللی مخالف است.
متعاقب آن ریاست جمهوری عراق علیه مواضع مداخله گرانه آمریکا موضع گرفت و اعلام کرد که اصلاحات مورد انتظار در عراق تنها یک تصمیم صرفا عراقی است و در پاسخ به اراده ملی مردم عراق به اجرا در می آید و هرگز نباید متاثر از دیکته خارجی باشد.
«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق نیز علیه در واکنش به مواضع مداخله گرانه آمریکا در عراق تاکید کرد که در استای احترام به آزادی بیان و حق انجام تظاهرات، بسیاری از محدودیت های قانونی که ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا برای برگزاری تجمع و تظاهرات (در دوره اشغال عراق) در نظر گرفته، اجرا نشده است، به رغم همه اینها، عراق از بسیاری از محدودیت های قانونی در خصوص برگزاری تظاهرات مسالمت امیز چشم پوشی کرده است.
پیش از این نیز دیگر رهبران سیاسی عراق همچون مقتدا صدر و سید عمار حکیم نیز علیه دخالت آشکار واشنگتن در امور داخلی عراق موضع گرفته و آن را محکوم کردند.
این اقدام مداخله جویانه آمریکا در سطح افکار عمومی عراق نیز بازتاب گسترده داشته و کاربران عراقی در صفحات اجتماعی علیه آن موضع گرفته و گزارش ها حاکیست که برخی از تظاهرات کنندگان در برخی شهرهای عراق پرچم های امریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/69297/هشدار-حکیم-به-آمریکا
بستن   چاپ