ایران پرسمان
تبدیل کتابخانه‌ها به قرائت‌خانه‌هایی برای کنکور!
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 17:07:14
ایران پرسمان - ایسنا / معاون اداره کل کتابخانه‌های استان سمنان معتقد است که به دلیل برخی مشکلات فرهنگی کتابخانه‌های عمومی در کشورمان عمدتا به قرائت‌خانه‌هایی برای کنکور تبدیل شدند.
سعید دهقانلو اظهار کرد: بخش عمده‌ای از اعضای کتابخانه‌ها از فضای کتابخانه‌های عمومی برای آماده شدن برای کنکور سراسری استفاده می‌کنند.
وی به برخی مشکلات فرهنگی و زیرساختی در کشورمان پرداخت و افزود: شمارگان پایین کتاب و پیشی گرفتن تیراژ کتاب‌های درسی از کتاب‌های عمومی خود گویای مشکلات جدی در این بخش است.
وی با بیان اینکه سیستم آموزشی در ایران کتابخانه‌ها را به قرائت‌خانه تبدیل کرده خاطرنشان کرد: متاسفانه تیراژ کتاب‌های آموزشی و درسی بسیار بیشتر از کتاب‌های عمومی در ایران است و همین نشان دهنده وضعیت نامناسب مطالعه در کشورمان است.
معاون اداره کل کتابخانه‌های استان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص عدم تنوع عناوین کتاب‌ها در کتابخانه‌های عمومی و نقش آن در عدم اقبال به کتاب و کتابخوانی گفت: در کشوری مثل ترکیه در سال 2015 به ازای هر نفر 7 عنوان کتاب در کتابخانه‌های عمومی وجود داشته و این در حالی است که در حال حاضر در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در مجموع حدود یک‌هزار و 100 عنوان کتاب وجود دارد و این به آن معنی است که به ازای هر نفر در استان چیزی حدود یک و نیم جلد کتاب وجود دارد.
وی با اذعان به اینکه هیچ کالایی نمی تواند جای کتاب را بگیرد تصریح کرد: خوشبختانه وضعیت کتاب و کتابخوانی در استان سمنان به نسبت برخی از دیگر استان‌ها بهتر است.
دهقانلو از شمارگان پایین کتاب‌ها به عنوان نشانه‌ای از عدم اقبال به کتابخوانی نام برد و گفت: متاسفانه شمارگان کتاب در کشورما بسیار کاهش یافته است. ضمن آنکه شمارگانی که در شناسنامه کتاب‌ها هم می‌آید در برخی کتاب‌ها غیر واقعی است.
معاون اداره کل کتابخانه‌های استان سمنان با بیان اینکه گاه یک کتاب در ظاهر با تیراژ هزار نسخه منتشر شده اما در عمل 50 تا 100 نسخه منتشر کرده گفت: معمولا در این موارد بعد از مدتی 50 یا 100 نسخه دیگر تحت عنوان چاپ دوم روانه بازار می کنند.
وی با انتقاد از این رویه ناصواب ادامه داد: گاهی مخاطبان به هوای اینکه کتاب به چاب دوم رسیده و کتتاب خوبی است آن را خریداری می‌کنند و همین سبب می‌شود که اعتماد به صنعت چاپ و اقبال به کتابخوانی هم کمتر شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/69318/تبدیل-کتابخانه‌ها-به-قرائت‌خانه‌هایی-برای-کنکور!
بستن   چاپ