ایران پرسمان
داروهای ضد افسردگی باعث تغییر رفتار ماهی‌ها شده‌اند
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 20:46:43
ایران پرسمان - ایرنا / نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که داروهای ضد افسردگی نیز وارد رودخانه‌ها و نهرها می‌شوند و شیوه رفتار برخی ماهیان را هنگام شکار غذا تغییر می‌دهند.
محققان دانشگاه «موناش» در ملبورن استرالیا در این مطالعه برای تحقیق در زمینه اینکه آیا داروی ضد افسردگی «فلوکستین» پویایی ماهی ها را تغییر می دهد یا خیر تعداد 260 ماهی را در آزمایشگاه خود در معرضی سطوحی از این دارو قرار دادند که معمولا در نهادهای آب شیریان یافت می شود. محققان در این مطالعه ماهی mosquitofish را مورد آزمایش قرار دادند که اغلب تمایل دارند به صورت گروهی شکار کنند.
محققان در این مطالعه این ماهی ها را هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی در معرض سطوحی از داوری فلوکستین قرار دادند. محققان متوجه شدند که فلوکستین که ماده اصلی داروی Prozac است، تاثیری واضحی در تغییر رفتار ماهی‌های منزوی نداشت اما باعث تغییر رفتار شکار ماهی‌هایی شد که به صورت گروهی مورد ارزیابی قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد زمانی که ماهی‌ها به صورت گروهی در معرض سطوحی از فلوکستین قرار می گرفتند رفتار شکار خود را آرام می کردند و غذای کمتری می‌خوردند.
محققان گفتند: زمینه های اجتماعی ممکن است یک عامل مهم اما کم ارزشی باشند که بر اثرات اکولوژی آلاینده های شیمیایی بر روی حیات وحش تأثیر دارند. داروهای ضد افسردگی با افزایش سطح سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی در مغز است، در تنظیم روحیه فرد نقش دارند. فلوکستین مانند بسیاری از داروها، از طریق ادرار فرد خارج می شود و می تواند وارد نهادهای آب شیرین مانند دریاچه ها و رودخانه ها شود زیرا سیستم های تصفیه آب قادر به فیلتر کردن اثرات این دارو نیستند.
مطالعات قبلی نیز نشان داده شده است که این آلاینده های روانگردان بر رفتار حیوانات تأثیر دارند اما تاکنون مطالعه ای تاثیر این دارو را بر آبزیان به صورت گروهی مورد بررسی قرار نداده بود.
محققان در مقاله خود نوشتند: نتایج ما نشان می دهد که آزمایش های رفتاری در انزوای اجتماعی، خطر زیست محیطی آلاینده های شیمیایی را برای گونه های که به صورت گروهی زندگی می کنند به طور دقیق، پیش بینی نمی کنند.
آنها افزودند، این یافته ها پتانسیل ایجاد زمینه های اجتماعی را برای واسطه کردن اثرات آلاینده های روانگردان بر حیات وحشی برجسته می کند در معرض خطر این داروها قرار دارند.
نتایج این مطالعه در مجله Biology Letters منتشر شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/69366/داروهای-ضد-افسردگی-باعث-تغییر-رفتار-ماهی‌ها-شده‌اند
بستن   چاپ